Israel Hayom

החללית ביצעה נחיתת חירום - הצוות שרד

סויוז המריאה מקזחסטן אל עבר תחנת החלל הבינלאומית, וכשהיא במהירות של כ 7,563 קמ"ש התגלתה תקלה במנוע ● האסטרונאוט והקוסמונאו­ט נותרו בחיים

- אילן גטניו, כתבנו לענייני טכנולוגיה

אסטרונאוט וקוסמונאוט ניצלו אתמול, כאשר חללית סויוז שבה המריאו מבסיס השיגור הרוסי בקזחסטן אל תחנת החלל הבינ לאומית, לא הצליחה להגיע לחלל בגלל תקלה במנוע הרקטי. ניק הייג האמ ריקני ואלכסיי אובצ'ינין הרוסי היו אמורים להגיע לתחנה ולשהות בה במשך שישה חודשים.

פחות משתי דקות לאחר ההמראה, לאחר שנפרד החלק הראשון של הטיל, נראה הבזק ששודר בשידור חי. גם צי לומים מתוך החללית הראו את יושביה מיטלטלים בחוזקה. לדברי נאס"א, 119 שניות לאחר ההמראה אירעה תקלה באחד הבוסטרים, כשהחללית נעה במהירות של 7,563 קמ"ש.

לדברי הקוסמונאוט אובצ'ינין, שהוגדר כמפקד, השניים כבר היו במצב של חוסר משקל. על פי סוכנות החלל הרוסית, מערכת החירום הופלה ואפשרה לחללית לנחות חזרה במסלול בליסטי תלול, שגרם להם לחוש לחץ של .G7 בטלוויזיה של נאס"א דיווחו על נחיתה בליסטית.

לאחר דקות ארוכות שהן שרר מתח בחדרי הבקרה הרוסיים והאמריקניי­ם, הודיע מנהל סוכנות החלל הרוסית דמי טרי רוגוזין בטוויטר ב 12:20 כי הצוות נחת - ונותר בחיים.

לדברי נאס"א, הייג ואובצ'ינין במצב טוב, וצוותי קרקע הגיעו אליהם וסייעו להם לצאת. השניים הוטסו במסוק לשדה התעופה זקזגאן, הנמצא במרחק של 400 ק"מ מבייקונור.

תקרית דומה אירעה בשנת ,1983 כשצוות הקוסמונאוט­ים הסובייטים ולדימיר טיטוב וגנאדי סטרקלוב נאלץ להפסיק את טיסתו לאחר ששריפה פרצה במנוע הטיל. גם אז חזרו השניים לקרקע ללא פגע. נאס"א משתמשת בשירותי ההסעה של חלליות סויוז מאז הפסקת הפעילות של המעבורות בשנת .2011 בזמנו לא נתפסה הפסקת השירות כב עייתית, מכיוון שבתקופה זו היחסים בין המעצמות היו תקינים.

כיום, בעקבות מתח פוליטי, התלות של ארה"ב ברוסיה בחקר החלל נתפסת כבעייתית, וגם כהשפלה לאמריקה. הן הקונגרס והן הנשיא דונלד טראמפ הד גישו לאחרונה את חשיבותה של תוכנית מסחרית שתסיים את התלות ברוסיה, בייחוד לאור הידרדרות היחסים בין שתי המדינות. ההסכם הנוכחי נחתם בתחילת 2017 ונועד לכסות את כל השיגורים עד אפריל .2019 אז יפוג ההסכם, ובארה"ב מקווים שבקרוב יהיה אפשר לשגר אס טרונאוטים מאדמת ארה"ב באמצעות שיגורים של SpaceX ושל בואינג.

 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? 119 שניות של חרדה
צילום: רויטרס 119 שניות של חרדה
 ?? צילום: רויטרס ?? אנשי הצוות נפגשים עם משפחותיהם
צילום: רויטרס אנשי הצוות נפגשים עם משפחותיהם

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel