Israel Hayom

חיסכון כספי ויותר בריאות

- ד"ר אבי ביצור הוא גרונטולוג, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים )מל"א( ומנכ"ל משרד הגמלאים לשעבר

גידול במספר הקשישים

במשרד הבריאות העריכו במסגרת סקירת מוסדות האשפוז ובתי החו לים כי עד לשנת 2030 צפוי גידול של 84% במספר הקשישים, ושיעורם באוכלוסייה יעמוד על ,14.5% לעומת 10.2% כיום. משרד הבריאות מציין עוד כי "יהיה צורך בתוספת של מאות מיטות על מנת לשמר את שיעורי ימי האשפוז ל 1,000 נפש תוך חישוב הז דקנות האוכלוסייה ועלייה בצריכת שירותים רפואיים בהתאם".

לרוב, מדובר בתוספת מיטות במ חלקות פנימיות, כאשר עלות האש פוז היומית עומדת על 1,803 שקלים ליום. מחקר שנערך באוניברסיט­ת חיפה ב ,2016 שבו השתתפו 684 קשי שים בני 70 ומעלה שאושפזו במחל קות פנימיות בגלל דלקת ריאות או בעיות לב ולחץ דם, גילה כי 46% מה מאושפזים דיווחו על ירידה בתפקו דם בחודש שלאחר שחרורם. מהמחקר עלה כי חוסר הניידות באשפוז, וכן אי אכילת מזון בכמות ובאיכות מספקות, השפיעו על הליקויים בתפקוד. מחקר אחר הראה ירידה קוגניטיבית בקרב קשישים בעקבות אשפוזם. קופ"ח כללית ציידה את משפחות הקשישים בצרור עצות למניעת תחושות חרדה, מתח ועומס אצל החולים בעת האש פוז ומבקר המדינה ציין בדו"ח ביקורת את התפשטות הזיהומים בקרב קשי שים השוהים באשפוז לרוב במחלקות פנימיות והחשופים לבעיות עקב מערך חיסון עצמי שאינו במיטבו.

כלי שימושי וברור

כגרונטולוג שפוגש בקביעות קשישים רבים, חלקם פעילים ומק פידים על פעילות ועשייה יומיומית, ברור שאימוץ דרכון בריאות מפורט על ידי רופאי משפחה יחסוך אשפו זים מיותרים, שעצם קיומם לא תורם לבריאותם הכוללת של החולים. כדי לחסוך לקשישים רבים טראומות של אשפוז מיותר צריך לאמץ את הטי פול המונע בקהילה, במיוחד בנושאים שרופאי משפחה, או במידת הצורך בייעוץ של רופאים מומחים, יכולים לטפל בהם ללא אשפוז.

לא מדובר בחיסכון כספי בלבד, אלא גם בטיפול מונע שיחסוך בעיות בריאותיות רבות ויאפשר לקשישים להמשיך את חייהם במסגרת הקהילה. כדאי למשרד הבריאות לעודד את הפיכת דרכון הבריאות לכלי שימושי וברור לכלל ציבור הקשישים בישראל. לשם כך נדרשת השקעה נוספת בר פואה הקהילתית, אך זו תניב בריאות רבה יותר, לצד חיסכון כספי משמעותי למדינה בזכות פחות אשפוזים.

 ?? צילום: GettyImage­s ?? "דרכון בריאות" לשמירה על בריאות הקשישים
צילום: GettyImage­s "דרכון בריאות" לשמירה על בריאות הקשישים
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel