Israel Hayom

ישראל צריכה את פרופ' סדצקי ואת בר סימן טוב

- רן רזניק

עכשיו, אחרי שפרופ' סיגל סצדקי הודיעה על עזיבתה את "הת פקיד המרכזי שלקחתי בניהול מניעת התפשטות והכלת מגיפת הקורונה בישראל", ניתן לומר שעבודתה המשותפת המצוינת עם משה בר סימן טוב, בעת שכיהן כמנכ"ל משרד הבריאות, הצליחה להביא את ישראל להישגים בריאותיים ואסטרטגיים טובים מאוד בקנה מידה עולמי.

הישגים שבאו לידי ביטוי בצמצום ממדי התפשטות הקורונה והקטנת הפגיעה הקטלנית של המגיפה שהיתה ועודה עלולה להיות עשרות מתים מדי יום ביומו, כפי שחזרה והתריעה אתמול סדצקי.

על כך מגיעה בשם כולנו תודה לסצדקי שאכן, כפי שכתבה, "השקיעה את כל יכולותיה למען מדינת ישראל ואזרחיה ומלאה תפקיד משמעותי בחזית המאבק בקורונה ברגעים קריטיים למען ישראל ואזרחיה" - גם אם עבודתה גבתה, כהגדרתה, "מחיר אישי, נפשי בריאותי ופיזי כבד". ונכון גם שעכשיו למשרד הבריאות יש או ימצאו מחליפים לבר סימן טוב ולפרופ' סצדקי, אבל בינתיים אין להם כל תחליף באומץ, בנחישות, במקצוענות, ביכולת ובהצלחה לשכנע את הממשלה ואת הציבור בנחיצות הקיומית בפעולות הקשות שהם דרשו לנקוט, קשות ככל שיהיו, וזאת בניסיון לצמצם את ממדי המגיפה שהיא "קטלנית, ערמומית וזריזה" והמאיימת ביותר שידעה האנושות זה עשרות שנים.

מרבית המומחים הרפואיים הרציניים, ולא קומץ רופאים ומ נהלים שרלטניים שמטעים ומס כנים את הציבור כאילו ה"קורונה היא רק שפעת", ופרופ' סצדקי עצמה חזרו והתריעו בפני ראשי משרד הבריאות עם סיומו של הגל הראשון של הקורונה כי חזרה מהירה מדי של מערכת החינוך והמשק לשגרה עלולה להביא לעלייה תלולה ומסוכנת של החולים והנדבקים בקורונה. הם גם הזהירו כי אסור לשגות באשליות שהקורונה תיעלם עם בוא הקיץ בארץ ובעולם.

ואולם, סדצקי חושפת לראשונה ובאומץ במכתבה כי למרות ובניגוד לאזהרות, הממשלה נקטה שורה של צעדים נמהרים וגורפים שהביאו להחזרה מהירה מדי, לא אחראית ומסוכנת לשגרה של המשק, הכלכלה ובתי הספר ללא מגבלות מספיקות וכמעט ללא שום בקרה ובקצב מהיר ומסוכן הרבה יותר ממדינות המערב. למרבית צעדים נמהרים ופזיזים אלה היו כבר שותפים ראשי משרד הבריאות החדשים, שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי, שמיהרו לתת לציבור הרגשה שהם - בניגוד לקודמיהם משה בר סימן טוב ויעקב ליצמן - לא יקשו עם הציבור ויאפשרו לו לחזור לשגרה המיוחלת. אלא, שהתברר מהר מאוד שאלה היו הבטחות שווא ואשליות מסוכנות שפוזרו על ידי אדלשטיין ולוי אשר עלולות לעלות עכשיו למדינה ולכולנו ביוקר רב.

את מכתב ההתפטרות של סדצקי חייבים כולנו )ראשי משרד הבריאות, הציבור, העיתונאים( לקבל כאזהרה חמורה ומהדהדת לתוצאות המצב שבו אנשי המקצוע במשרד הבריאות חוזרים ומזהירים מפני צעדים פזיזים, אבל צמרת משרד הבריאות והממשלה מעדיפה להתעלם מאזהרותיהם וכתוצאה מכך ישראל הולכת ומאבדת את ההישגים העולמיים במאבק בקורונה. ועכשיו, למרבה הצער, "זה מספר שבועות מצפן הטיפול במ גיפה איבד כיוון ולמרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל.."

שר הבריאות אדלשטיין ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' לוי חייבים לשנן את האזהרות והלקחים הקשים ממכתבה של סדצקי )יחד עם הביקורת העצמית שלה בנושא הבדיקות וחקירות חולי הקורונה( כדי שלא כולנו ביחד נצעד חלילה ל"מקום מסוכן" כפי שהיא חוזרת ומזהירה וכדי שלא לחזור על הטעויות הקשות פעם נוספת.

את מכתב ההתפטרות חייבים לקבל כאזהרה חמורה לתוצאות המצב שבו אנשי המקצוע במשרד הבריאות חוזרים ומזהירים מפני צעדים פזיזים, אבל צמרת המשרד והממשלה מעדיפות להתעלם

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel