Israel Hayom

"אנו בעיצומו של אחד המשברים הקשים מאז השפל הגדול"

השלכות הקורונה: דו"ח ה OECD בתחזית כלכלית מדאיגה במיוחד ● "היקף איבוד המשרות העולמי הוא חסר תקדים וייקח יותר משנתיים להתאושש" ● הזווית הישראלית: הצמיחה במשק תרד בשמונה אחוזים במקרה של סגר נוסף

- גלעד צוויק

בשורות מדאיגות: ארגון ה OECD בתחזית כלכלית מבהילה, לאור התפשטות הקורונה.

"אנו בעיצומו של אחד המשברים הק שים מאז השפל הגדול, עם היקף איבוד משרות חסר תקדים, כשמדינות העו לם מוכרחות לעשות הכל כדי למנוע את הפיכת המשבר התעסוקתי למשבר חברתי", נכתב בדו"ח הארגון שהתפר סם אתמול.

על פי הדו"ח, במדינות רבות בא רגון היקף שעות העבודה המצטברות בחודשים פברואר-אפריל היה נמוך פי 10 מאשר ב 3 החודשים הראשונים של המשבר הכלכלי של .2008

התחזית לעתיד אינה מבשרת טובות: ב OECD מניחים כי שיעור האבטלה הממוצע במדינות הארגון יסתכם עד סוף השנה לכל הפחות ב ,9.4% ובמ קרה של גל שני, כפי שמסתמן כעת, הנתון יזנק ל .12.6% זאת לעומת שי עור אבטלה של 5.3% בסוף ,2019 טרום התפשטות הקורונה. בשנה הבאה צפויה אמנם התאוששות, אך גם כאן המספ רים לא מלבבים: 7.7% אבטלה בתרחיש האופטימי, 8.9% בפסימי של גל שני. במילים אחרות, לעולם המפותח ייקח לפחות שנתיים אם לא יותר לשוב לר מות האבטלה של טרום הקורונה.

בנוגע לישראל, מספר המובטלים היה גבוה יחסית נכון לסוף אפריל - פי 7 מאשר לפני המשבר - אך בארגון מציינים כי מדובר בהצגה לא מדויקת של המציאות מאחר שרבים מהם היו מובטלים זמניים )חל"ת( ששבו לעבודה בחודשים מאי-יוני. ב OECD חוזים כי שיעור האבטלה בישראל עד סוף השנה יסתכם ב 8% גם במקרה של גל שני - נמוך בכרבע לעומת תחזית הארגון לאבטלה הממוצעת במדינות הארגון.

שיעור המועסקים בישראל עד סוף השנה צפוי לרדת בשיעורים של 3.83.2 אחוזים, תלוי בחומרת התפשטות הקורונה. מדובר בנתונים טובים יותר מהממוצע ב OECD - עם תחזית לי רידה של עד 5% בשיעור המועסקים במקרה של גל שני.

ב 2021 צפוי שוק התעסוקה בישראל להשיב עובדים בשיעורים של 2.4-0.5 אחוזים - נתונים גבוהים דרמטית יותר מהממוצע ב OECD ומשורת מדינות כמו גרמניה, אירלנד, דרום קוריאה, יפן, שבדיה ושווייץ.

בארגון גם חוזים כי הצמיחה בישראל תרד ב 6.2% במקרה של חזרה לשגרה ועד 8.3% אם יוחל סגר כללי נוסף. בשנה הבאה הצמיחה תחזיר 5.7% במצב אופטימלי, ורק 2.6% בתחזית פסימית. לשם השוואה, במקרה של סגר שני יצ טמצם התוצר הממוצע של מדינות ה OECD השנה ביותר מ 9% ובשנה הבאה יגדל ב 2.2% בלבד.

"מצב חירום כלכלי"

בתוך כך, נשיאות העסקים והמעסי קים - הארגון הגדול במדינה המייצג 80% מהמגזר העסקי - יצאה בקריאה לאוצר להכריז על "מצב חירום כלכלי" ולהזרים 100 מיליארד שקלים למשק. על פי התוכנית המוצעת, עובדים ימ שיכו לקבל משכורת שתמומן בחלקה על ידי המדינה, וכל עסק במדינת ישראל יקבל פיצוי כספי מיידי מהמדינה, ופטור מוחלט מתשלומי ארנונה וביטוח לאומי.

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, מסר: "רק תוכנית כלכלית אמי צה ונדיבה, יכולה למנוע את המשבר החברתי הגדול ביותר שידעה המדינה מאז הקמתה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הוסיף: "אנחנו זקוקים ליותר אומץ בקבלת ההחלטות, שכן המצב הוא מצב חירום".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? יותר ויותר מובטלים
צילום: יהושע יוסף יותר ויותר מובטלים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel