Israel Hayom

המהלך המהפכני של דיסני

עליית "המילטון" לשירותי הסטרימינג של דיסני פלוס, הביאה את ברודווי הסגורה לבתים • ההצלחה השיווקית של המחזמר לא עוצרת בקורונה

- מאיה כהן סינגל | עמי פרידמן

מגיפת הקורונה הורידה את המסך על ברודווי והפכה את ניו יורק ממוקד תרבות מרכזי לעיר רפאים. כבר הוכרז שההצגות לא תחזורנה לפני ינואר ,2021 וגורמים בשוק אף מנבאים תחזיות שחורות יותר.

כחלק מהניסיון להתמודד עם המציאות החדשה, בדיסני עשו מהלך תקדימי בסוף השבוע האחרון עם שידור הגרסה המצולמת של המחזמר המצליח "המילטון", ממתק התיאטרון שהפך לסנסציה, ואת יוצרו לין מנואל מירנדה לכוכב. צופי ערוץ דיסני פלוס זכו לצפות בשלוש שעות של מחזמר ההיפ הופ על אודות אלכסנדר המילטון, ממנסחי החוקה האמריקנית ושר האוצר הראשון של ארה"ב, שהתחיל את חייו כמהגר עני והגיע לצמרת, הפך יד ימינו של ג'ורג' וושינגטון, הסתבך בפרשיית אהבים וסחיטה, ונהרג בדו קרב מול סגן הנשיא ארון בר .1804-ב

האם הצעד חסר התקדים הזה יביא לשי נוי מגמה באשר לצפייה במחזות זמר על המסך הקטן? אם תשאלו את יגאל הרטל, מפיק ומנהל שיווק שחי את ברודווי כבר 15 שנה, התשובה חיובית באופן חד מש מעי, אבל מכמה סיבות.

"'המילטון' היה אמור לעלות כסרט קו לנוע ב ,"2021 מספר הרטל, מעריץ מו שבע שצפה כבר 11 פעמים ב"המילטון", בלונדון ובניו יורק, ואפילו זכה לצפות במחזמר כשעוד היה בגרסת אוף ברודווי צנועה. "הסרט הוא למעשה עריכה של שלוש הצגות. דיסני שילמו למירנדה 75 מיליון דולר רק על הזכות להקרין אותו בקולנוע, סכום חסר תקדים, ובמסגרת ההחלטה לשדר את הסרט בשירותי הסט רימינג החדשים של דיסני, בגלל משבר הקורונה, שילמו לו עוד 30 מיליון דולר".

המניע להשקעה העצומה הזאת הוא הת חרות על לב הקהל, שעכשיו יותר מתמיד צמוד למסכים בבית. "הם עשו דבר ענק מבחינה שיווקית", אומר הרטל. "הם הח ליטו להתחרות בנטפליקס ואפל עם חומר לא שגרתי שפונה לקהלים רחבים".

אחד הדברים שמייחדים את "המילטון" מכל השאר, הוא ההחלטה האמיצה ללהק בעיקר שחקנים מהגרים, שחורים, היספנים ואסיאתים, מה שהופך את הסיפור האמרי קני לכזה שקל להתחבר אליו בכל מקום בעולם. "מירנדה, עוד לפני שהוא יוצר מחונן, הוא איש שיווק מבריק", טוען הרטל. "מבחינה אמנותית, מה שגאוני ב'המילטון' זה שכל אחד יכול למצוא בו את עצמו. הבחירה המושכלת בשחקנים מה גרים, חוץ מהשחקן שמגלם את המלך, מבהירה שצבע העור לא משנה, ושהסיפור הזה יכול לקרות גם בפורטו ריקו או בישראל. מיר נדה העלה את המילטון לרמה של אל. הוא הרי נשלח לפח הזבל של ההיסטוריה והיה עבור האמריקנים במשך שנים לא יותר מפרצוף על שטר.

"אני צופה מהלך נרחב שימשיך עם עש רות מחזות זמר מצולמים שיעלו לרשת. 'הנשף' עם מריל סטריפ צפוי לעלות בק רוב בנטפליקס, במחסנים יש גם את 'סיפור הפרברים', הגרסה המצולמת של ספילברג למחזמר המפורסם. גרסה קולנועית של 'וויקד' גם כבר צולמה בחלקה, והתופעה הזאת הולכת ומתרחבת. דיסני הם הבעלים של מחזות זמר נוספים כמו 'מלך האריות', 'פרוזן', 'אלאדין' ו'היפה והחיה' ולא אתפ לא אם גם אותם נראה בקרוב בטלוויזיה".

כאיש תיאטרון, לא קשה לך לקבל את המעבר מהאולם למסך? "כשרואים את הצילום המופלא של דיסני, עם כל הקלוז אפים שמגלים עוד רבדים, אני יכול להגיד שהקסם עבד. מובן שאין תחליף לישיבה באולם התיאטרון, אבל אנחנו בת קופה מורכבת ויש פה מהפך של ממש".

 ?? צילום: אי.פי ?? החלטה פורצת דרך. "המילטון"
צילום: אי.פי החלטה פורצת דרך. "המילטון"
 ??  ?? יגאל הרטל
יגאל הרטל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel