Israel Hayom

לא משחק ילדים

ג'ורדן, דוראנט וקרי זיהו מזמן את הפוטנציאל הכלכלי של הספורט האלקטרוני ● משחק ה NBA2K הפך לחלק בלתי נפרד מהליגה הטובה בעולם, ולפתרון זמני בימי הקורונה ● ועכשיו גם מכבי ת"א מצטרפת למהפכה עם קבוצת גיימינג ראשונה

- יעקב מאיר

ענף משחקי הגיימינג, או בשמו המקצועי eSports )ספורט אל קטרוני(, צבר בשנים האחרונות תאוצה כה משמעותית, עד שכבר קשה שלא להחשיבו כענף ספורט לכל דבר ועניין. ברחבי העולם מושקעים סכומי עתק, חברות גדולות מפרסמות ונות נות חסויות במשחקי הווידאו השונים, ויש גיימרים רבים שעבורם זה מקצוע לכל דבר. ממש לא תחביב.

בשנתיים שלוש האחרונות התופעה התרחבה, ומועדוני ספורט התחילו להבין את הפוטנציאל הכלכלי שטמון במדיה אך בעיקר - שאם אתה לא שם, אתה לא קיים. כמעט כל קבוצות הכדורגל הגדו לות בעולם, כמו ברצלונה, ריאל מדריד, פ.ס.ז' ובאיירן מינכן, מחזיקות קבוצות גיימינג פרטיות שבמסגרתן גיימרים מקצוענים, רובם אוהדי הקבוצה, מתח רים בטורנירים בינלאומיים של משחק פיפ"א על סכומי כסף גדולים תחת השם הרשמי של המועדון.

גם ענף הכדורסל לא איחר לעלות על הרכבת, כשהאן.בי.אי הקימה לפני שלוש שנים ליגת eSports משלה בשי תוף עם המשחק הפופולרי ,NBA2K שכבר מזמן הפך לסוג של קהילה ולא עוד משחק.

"אנחנו מאמינים שזו הזדמנות ייחו דית לפתח משהו מיוחד באמת עבור האוהדים שלנו ועבור קהילת ה eSports הצעירה והמתפתחת", אמר הקומישינר אדם סילבר. ומאז קבוצות רבות כמו ברוקלין נטס, מילווקי באקס, גולדן סטייט ווריירס ואחרות השקיעו סכומים גדולים, גייסו גיימרים והקימו קבוצות מטעמן, שמתחרות במסגרת הליגה הר שמית בכל שנה )המשחקים, אגב, מוע ברים בשידור ישיר(.

אבל לא רק הקבוצות הן חלק מהתופעה, שסחפה דמויות רבות מהאן.בי.אי להשקיע באחוזי בעלות בק בוצות גיימינג. eSports" היא תעשייה בינלאומית שצומחת במהירות, וחשוב לי להרחיב את תיק המניות הספור טיביות שלי ולהצטרף אליה", הסביר ב 2018 לא אחר ממייקל ג'ורדן, אחרי שרכש מניות בשווי 26 מיליון דולר ב ‪,aXiomatic Gaming‬ חברת האם של קבוצת ה eSports המקצוענית Team .Liquid והוא לא היחיד. בעלי קליבל נד קאבלירס דיוויד גילברט השקיע 35 מיליון דולר, וגם שאקיל אוניל, סטף קרי וקווין דוראנט נמצאים חזק בתעשייה.

רק באפריל האחרון, בשיאו של משבר הקורונה ומתוך ניסיון לפצות את האוהדים על היעדר כדורסל אמיתי, ערכה ליגת האן.בי.אי טורניר גיימינג רשמי בין שחקני הליגה, ובהם דוראנט, טריי יאנג וכוכבים אחרים. מי שזכה בטורניר היה דווין בוקר, כוכב פיניקס סאנס ובזמנו הפנוי אחד הגיימרים המ פורסמים בעולם )בייחוד במשחק היריות ‪.("Call Of Duty"‬

בחודשים האחרונים נרשמת התעו ררות מסוימת גם בכדורסל האירופי. באיירן מינכן, ז'לגיריס קובנה, הכוכב האדום בלגרד ואחרות כבר הקימו קבו צות גיימינג רשמיות, והראשונה שעש תה זאת בישראל היא מכבי ת"א, שהשי קה קבוצה שתתחרה במשחק NBA2K

ותשתתף בטורנירים ברחבי העולם.

הצהובים בחרו לשתף פעולה עם חברת ‪,NOM GAMING‬ מהמובילות בתחום בישראל, לצורך הקמת הקבוצה הרשמית. גיוס השחקנים נעשה מבין מאות גיימרים מצטיינים מכל רחבי הארץ, שהגיעו לטורניר מיונים בש בוע שעבר במתחם החברה בקניון ארנה בהרצליה, תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי של משרד הבריאות.

בסופו של הטורניר נבח רו חמשת השחקנים הטובים ביותר )בגילי ,(18-16 שישתפו פעולה עם הכישרון של מכבי ת"א דני אבדיה, גיימר מעולה בפני עצמו, בקבוצת ‪.MACCABI GAMING‬

מדובר במהלך שנעשה בעידודה ובי דיעתה של היורוליג, שדוחפת ומתמרצת את המועדונים להרחיב את פעילותם מעבר למשחק הכדורסל עצמו, וכבר בקרוב צפוי טורניר ידידות מול קבו צות יורוליג אחרות. אם לא על הפרקט עצמו, לפחות על מסכי המחשב. אגב, בגרסאות קודמות של המשחק נכללו גם קבוצות היורוליג ב ,NBA2K כך שאולי מדובר ברמז לקאמבק. כלפי חוץ משחקי מחשב נראים כמו עוד בילוי או פתרון להעביר זמן פנוי, אבל בחברות השונות לוקחים את הענף ברצינות רבה ומתייחסים אליו במקצו ענות גדולה.

‪,NOM GAMING‬ למשל, מעסיקה גיימרים כשכירים שמקבלים משכורות חודשיות, ואיתם עובדים מאמנים ומאמ נים מנטליים, ומתחמי אימונים עומדים לרשות השחקנים. במהלך השנה מטיסות החברות את הקבוצות שלהן לטורנירים ברחבי העולם, אך בעקבות הקורונה חלק מהטורנירים שתוכננו בוטלו או נדחו.

עם זאת, בזמן שהספורט בכל העולם נעצר וענפים שונים סובלים ממשבר כלכלי עמוק, דווקא הגיימינג בפריחה אדירה - תוצאה טבעית של הסגר, שה שאיר רבים בביתם, ללא אפשרות לצאת לפעילויות ספורטיביות או חברתיות.

מארס 2020 היה החודש הטוב ביותר בתולדות תעשיית משחקי הווידאו, עם הכנסות ומכירות בהיקף של כ 10 מי ליארד דולר וכ 1.6 מיליארד דולר, בהתאמה. לפי פרסומים בארה"ב, בע קבות נגיף הקורונה תעשיית משחקי הווידאו מהווה יותר מ 30 אחוזים מת עשיית הבידור העולמי. גם בישראל מספר הגיימרים עלה משמעותית בחו דשים האחרונים, ונדמה שזה לא עומד להיפסק בקרוב.

תעשיית הגיימינג בארה"ב מגלגלת מיליארדים בכל חודש, ושיתוף הפעולה בין ליגת האן.בי.אי והקבוצות עם המ שחק NBA2K מניב רווחים כלכליים עצומים לשני הצדדים.

נכון לעכשיו הקמת קבוצת הגיימינג לא מביאה למכבי ת"א הכנסות חדשות, אבל במועדון ובחברה מעריכים שאם שיתוף הפעולה יימשך לטווח ארוך ויניב הצלחות, בהחלט ייתכנו תפוקות כל כליות שמהן ייהנו כל הצדדים. במכבי מביאים בחשבון שבתקופה שבה קשה לגייס ספונסרים, גם בשל המשבר הכ לכלי וגם לנוכח חוסר הוודאות בנוגע לחזרת הקהל לאולמות, בענף הגיימינג שוק הפרסום רק הולך ועולה.

 ?? צילום: אי.אף.פי צילום: מכבי ת"א, האפליקציה הרשמית ?? NBA2K
גמר ליגת ה בקיץ שעבר אבדיה. הכוכב של קבוצת הגיימינג
צילום: אי.אף.פי צילום: מכבי ת"א, האפליקציה הרשמית NBA2K גמר ליגת ה בקיץ שעבר אבדיה. הכוכב של קבוצת הגיימינג
 ?? ?? מתחם האימונים של הגיימרים צילום: באדיבות
‪NOM GAMING‬
מתחם האימונים של הגיימרים צילום: באדיבות ‪NOM GAMING‬
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel