Israel Hayom

כך תכינו את האספרסו המושלם: טיפים ביום הקפה הבינלאומי

מקינטה וקפסולות - אאוט, פולים טריים - אין ● את גל הקפה השלישי האיצה הקורונה ואיתו צמיחת הקהילה המקומית שמתמקצעת בהכנת המשקה האהוב ● לרגל יום הקפה הבינלאומי שוחחנו עם הישראלים שמחפשים את האספרסו המושלם

- לירן אוהלי

ימנים ושמאלנים, דתיים וחילונים, אוהדי מכבי ואוהדי הפועל תל אביב, דבר אחד בטוח - עם ישראל כולו, ללא הבדלי דת, מגזר ומין, מכור לקפה. רובנו שותים קפה על בסיס יומיומי, בבית, בבית הקפה השכונתי או בעבודה. אצל חלק מדובר סתם כתוספת נחמדה ליד העוגייה של הבוקר, אצל אחרים מדובר בטקס הכרחי לפתיחת היום.

עוד לפני שנגיף הקורונה פרץ לחיינו, נחשפנו אט אט לגל השלישי של הקפה. בתי קפה חד שים ומיוחדים נפתחו ברחבי הארץ, ובעיקר בתל אביב, לצד צמיחה של קהילת חובבי קפה שהלכה וגדלה, ובמקביל גם התמקצעה הודות לידע הרב ששיתפו חבריה.

הקורונה אמנם סגרה את בתי הקפה, אך פתחה חלון הזדמנויות עבור אנשים שרוצים לשדרג את אהבתם לקפה לדבר שהוא מעבר לתחביב, לשפר את הכישורים שלהם ואפילו להתמקצע ולהפוך את התחביב למקצוע של ממש. לצד אותם אנשים ששיא התעוזה מבחינתם הוא רכישה של מכונת קפה ביתית מקצועית במאות שקלים, יש לא מעט מכורי קפה שהפכו את הבית לבית קפה של ממש, עם הציוד הכי מתקדם בסלון ביתם.

"יותר ויותר אנשים נחשפים לגל השלישי של הקפה", מספר יובל ניימן, בריסטה ומומחה קפה שאחד מעיסוקיו הוא, בין היתר, להגיע לבתים וללמד אנשים שרכשו מכונת קפה חדשה כיצד לתפעל אותה כראוי.

"כתוצאה מכך, רף הטעם שאנשים רגילים אליו השתנה, אנשים כבר לא מסתפקים במקינטה קלא סית, ב'קפה בוץ', בקפסולות או בקפה לא טרי. אפשר לראות בקלות איך זה תופס תאוצה - יותר אנשים קונים פולים שלמים הביתה בשביל לשפר את החוויה ובעצם לטחון את הפולים באופן עצ מאי בסמוך להכנת הקפה, דורשים לקבל המלצות לגבי איזו מכונת או מטחנה לקנות, לצד שיטות וטיפים להכנה, שייראה בדיוק כמו הקפה שקונים בבתי הקפה.

"כיום התקציב ההתחל תי למטחנה ומכונת אספר סו ביתית, יחד עם האביזרים הנלווים הכוללים דוחסן וכד להקצפת חלב, הוא כ 1,000 שקלים. אפשר לומר שרוב האנשים שבוחרים ליצור פינת קפה ביתית משקיעים הרבה יותר מזה, בין 3,000 ל 6,000 שקלים. יש עוד אחוז קטן של משתמשים שבוחרים לקחת את התחביב צעד אחד קדי מה - מכונה ומטחנת אספר סו בשווי של 20 או 30 אלף שקלים, מכונת קלייה בי תית קטנה, ברז בירה של קפה נייטרו, ממש כמו לפתוח בית קפה, רק בבית".

המרצדס של הקפה

עדי גולדשטיין, מפיק מוזי קלי ומלחין, הוא אחד מאותם חובבי קפה, והזמין אליו את ניימן להדרכה. בסלון ביתו מכונת קפה ביתית בשווי של 7,000 שקלים שאותה הוא מגדיר כ"מרצדס" של מכונות הקפה, אך עם זאת, הוא ממתין כעת ל"פורשה של מכונות הקפה" שאמורה להגיע אליו בימים הקרובים מאיטליה.

"עולם הקפה הוא מדע", מספר גולדשטיין. "ככל שנדייק יותר בפרטים הקטנים, כך הקפה ייצא טוב יותר. אני אוטודידקט והצלחתי ללמוד המון דברים לבד, אבל הרגשתי שאם אביא בריסטה מקצועי ללמד אותי את מה שאיני יודע, אוכל להגיע לקפה האמיתי והמוש לם שאני מחפש. ככל שהזמן עובר אני מוצא את עצמי משדרג עוד ועוד. מדובר בעולם כל כך רחב ומפותח, ולמרות זאת עדיין קשה למצוא אנשים שמבינים בו וחו מרים ברשת בעברית". איך הכל התחיל? "תמיד הייתי אדם שצורך לא מעט קפה, הוא הופך אותי להרבה יותר פרודוקטיבי. זה התחיל עם מכונה פשוטה יח סית לפני לא מעט שנים. כל כמה חודשים שיניתי ושדרג תי, עד שעברתי למקינטה ונ שארתי איתה לא מעט שנים. תוך כדי ניסיתי לא מעט סוגי קפה. אחרי כמה שנים הרגשתי מיצוי מסוים וחשתי צורך לע לות שלב, שזה למעשה מכונה דיגיטלית. הייתי מרוצה ממנה וזה היה הרבה יותר כיף ממכונה עם קפסולות, שאני אישית לא מצליח לשתות.

"משם כבר החלטתי 'לק פוץ' למכונות המקצועיות יותר, ושם באמת גיליתי עולם חדש. אני טוחן לבד, צריך לדעת איזה סוג קלייה מתאים לכל דבר, לשקול ועוד. התחלתי לקנות מוצרים נלווים נוספים. מטחנות, משקולות. היה חשוב לי לדייק בפרטים הכי קטנים וההשקעה הכספית היתה בהתאם. בהמשך, הבנ תי שגם במכונות בשווי אלפי שקלים אין שליטה על טמפ רטורת המים והתחלתי לברר על מכונות שיש להן את האופציה הזו. כעת אני ממתין למכונה של חברת ‪La Marzocco‬ שאמורה להגיע אלי מאיטליה". האם זה שווה את זה? "אני עובד מהבית, כך שבשבילי הקפה הראשון של הבוקר חשוב מאוד. אני לא יוצא לבתי קפה הרבה כי העבודה שלי מהבית, ואני מארח המון כשאפשר. הציוד שיש לי בבית גורם לי ליהנות יותר ולהשקיע בקפה גם לאורחים. לא אגזים אם אומר שאני יכול לייצר לפעמים קפה יותר טוב מבית קפה. אני שוקל כל מנה, כל תע רובת קפה מקבלת זמן טחינה משלה, זרימה שונה של מים, לחץ שונה, טמפרטורה. יש המון אלמנטים שחוויה להיכנס אליהם".

תעסוקה ביתית

לאיתן כליף, איש קריאייטיב בן ,37 יש בסלון ביתו מכונה מקצועית ידנית עם שני בוילרים, מכונה מקצועית אחת עם בוילר אחד, מטחנת קפה מקצועית ואחת נוספת שצפויה להגיע בק רוב מחו"ל, שלוש מכונות קפסולות שונות, שני משקלים ולא פחות מ 20 "צעצועים" נוספים לה כנה ולסידור הקפה.

"תמיד אהבתי קפה", הוא מספר. "כמו כולם, בצעירותי, נהגתי לשתות נס קפה. אחרי הצבא התחלתי לשתות יותר קפה 'פרופר', אך ה'טירוף' האמיתי התחיל אחרי הנסיעה הראשונה לאיטליה, שם התאהבתי בעולם הקפה.

"אני במצב של למידה מתמדת. לומד על טכני קות, סוגי קפה )דריפ, פרס ועוד(, אסכולות ובעיקר על איך להגיע לאספרסו המושלם. עם זאת, ומבלי להישמע מתנשא, כבר היום אני יכול לומר שה קפה אצלי בבית לא נופל מהרמה של בתי הקפה המובילים בארץ.

"אפשר לומר שהקורונה הכניסה בחזרה את העיסוק בקפה לתוך הבית", מסביר כליף. "הרבה חברים חדשים צצו בפורומים, והרבה בתי עסק מהתחום התאימו את עצמם למצב ושיפרו את שירותי המשלוחים שלהם. כמה מחבריי אף רכשו מחו"ל קולי קפה והתחילו גם לקלות בעצמם".

כשנשאל אם הוא יכול להעריך את השווי הכלכלי של כל ציוד הקפה שבביתו, ענה כליף: "בהערכה גסה, אם הקורונה היתה גוזרת עלי רילוקיישן והייתי צריך למכור את כל הציוד שברשותי, אפשר להעריך שהייתי מרוויח כ 18 אלף עד 20 אלף שקלים, אם לא יותר. אבל מצד שני, זה אומר שהייתי נותר ללא קפה, וזו בעיה".

גולדשטיין: "עולם הקפה הוא מדע. ככל שהזמן עובר אני מוצא את עצמי משדרג עוד ועוד. זה עולם רחב ומפותח"

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? איתן כליף. "הקורונה החזירה את העיסוק בקפה לתוך הבית"
איתן כליף. "הקורונה החזירה את העיסוק בקפה לתוך הבית"
 ??  ?? עדי גולדשטיין
עדי גולדשטיין
 ?? צילום: יעקב בלומנטל ?? יובל ניימן
צילום: יעקב בלומנטל יובל ניימן
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel