Israel Hayom

מנצחים את הקורונה הרב הראשי נגד התקהלויות בחג

הרב יוסף: שהייה בסוכה - רק עם המשפחה הגרעינית; יקוצר משך ההקפות בשמחת תורה ● סערה בעקבות הפרסום ב"ישראל היום" על הוויתור של האדמו"רים: "תוסיף חולים קשים ונפטרים"

- יהודה שלזינגר וחנן גרינווד

"שליש מהנדבקים בקורונה הם חרדים", כך חשף מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' לוי, בשיחה עם כתבים. כשברקע העימות בין החסידויות לרשויות אכיפת החוק וסירובם של חלק מהחרדים לשמור על הנחיות הקורונה, ציין פרופ' לוי כי בחברה החרדית יש 28.5 חיוביים, כפול מהמגזר הכללי.

"החברה החרדית עושה הרבה בדי קות לשמחתי, אבל יש בערים הח רדיות גם רמה גבוהה של תחלואה. מתוך כלל הנדבקים החדשים, 34 אחוזים מהם חרדים. זה קורה גם בגלל הצפיפות וגם בגלל התפילות, וחייבים למצוא לכך פתרון", ציין פרופ' לוי. פרופ' לוי התייחס לפרסום ב"ישראל היום" שלפיו בחלק מהחסי דויות מנסים לקדם חסינות עדר ולכן לא מקפידים על הריחוק והמסיכות. לדבריו, "זה לא דבר שאנחנו רוצים לנקוט, לא במגזר החרדי ולא בכלל. האם אנחנו כחברה יכולים לספוג תמותה גבוהה ותחלואה גבוהה? אני לא חושב". בנוגע להפרות של חוקי הקורונה בחסידות ויז'ניץ ואירועים המוניים אחרים אמר: "אני מצטער על ההפרות האלה. אירועים כמו טישים וחתונות בניגוד להוראות זה בעיניי חוסר אחריות והיעדר ערבות הדדית. מי שמשתתפים מסכנים את ילדינו ואת הסבים והסבתות שלנו".

ובתוך כך, מתכוננים בעולם החר די לחג הסוכות אשר במסגרתו כמה מנהגים שבשנים רגילות כוללים הת קהלויות משמעותיות. לקראת החג פרסם הרב הראשי יצחק יוסף שורה של הנחיות שמבטלות את ההתקה לויות וצפויות לשנות לחלוטין את אופיו. בין היתר, הרב הורה לשומרי המסורת להימנע מתפילות המוניות ואסר התכנסויות בהושענא רבא או הקפות המוניות בשמחת תורה.

כמו כן, הרב יוסף הורה להותיר את בתי הכנסת סגורים בחג הסו כות, זאת בהתאם להוראות משרד הבריאות. בתפילות באוויר הפתוח, אמר הרב הראשי, "כדי שלא לשהות זמן רב עם ציבור יש לקצר במנגינות ובפיוטים, וידלגו על אמירת דרשות ומוסר כפי מה שרגילים בכל שנה ויעודדו את הציבור לקבוע להם סדר לימוד בביתם בימים אלה".

הרב יוסף קבע כי מותר לאכול ול שהות בסוכה על פי הנחיות משרד הבריאות בהשתפות המשפחה הגר עינית בלבד. בכל הנוגע לחולי קו רונה - "מי שיש לו תסמינים קלים, אף שיש לו סוכה מבודדת בביתו, או שנמצא במלונית ויש שם סוכה כשרה, דינו כמצטער ופטור משינה בסוכה. לעניין אכילה בסוכה, אם על ידי השהייה בסוכה יש חשש שתתגבר הצינה ויכבד עליו חוליו - פטור אף מאכילה. מי שיש לו תסמינים קשים כגון: חום, שיעול וקשיי נשימה - פטור מסוכה לגמרי".

אחד המנהגים המוכרים בעש רות השנים האחרונות הוא ההת קהלות ההמונית לשם קיום ברכת הכוהנים בכותל המערבי. הרב יוסף קובע באופן חד משמעי כי "השנה יש להימנע מהתקהלות המונית בכותל המערבי לקיום ברכת כוהנים כמו שנהגו עשרות בשנים". מנהג שמחת בית השואבה, כותב הרב יוסף, ייעשה "בחוגי המשפחה הגרעינית", ואילו מנהג "הקבלת פני רבו" ייעשה בא מצעות הטלפון או באמצעים דיגיט ליים אחרים. גם מנהג הושענא רבא, שבו נהוג ללמוד בבית הכנסת כל הלילה, ייערך השנה באופן יחידני.

חג שמחת תורה, שבו נהוג לרוב לרקוד ברוב עם בבתי הכנסת וברחו בות, צפוי להיפגע יותר מכל כתוצאה ממגיפת הקורונה. "חל איסור לקיים הקפות המוניות בשמחת תורה ויע שו מניינים מצומצמים ויאמרו את נוסח ההקפות בשטח פתוח ובהתנה לות מצומצמת לפי ההנחיות ולקצר ככל האפשר את משך זמן ההקפות".

"מדביקים ומסכנים חיים"

בתוך כך, הפרסום אתמול ב"ישראל היום" על הכניעה של האדמו"רים לקורונה עוררה הדים רבים. פרופ' מוטי רביד, מנהל בי"ח מעייני הישו עה, אמר כי "יש קבוצה לא קטנה שחיים בתוך עולם משלהם עם רבנים שכנראה חושבים שגדולתם תהיה בזה שהם יהרגו עוד כמה אנשים". רביד אמר בראיון לרדיו 103 כי "לא הייתי מודאג אם זה היה נשאר בקהל הזה, כי רובו צעיר, אבל הם מדביקים אח רים. יש עירוב של צעירים וזקנים. זה בוודאי יוסיף חולים קשים ויוסיף נפ טרים". לדבריו, "אני מכיר הרבה רב נים שמתייחסים לקורונה ברצינות".

פרופ' לוי: "שליש מהנדבקים בקורונה הם חרדים. זה קורה גם בגלל הצפיפות וגם בגלל התפילות"

 ?? צילום: קוקו ?? הכנות לחג בבני ברק, אתמול
צילום: קוקו הכנות לחג בבני ברק, אתמול
 ??  ??
 ?? צילום: דוד כהן/ ג'יני ?? "ישראל היום", 30.09.2020
צילום: דוד כהן/ ג'יני "ישראל היום", 30.09.2020
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel