Israel Hayom

הכנסת אישרה: יוגבלו ההפגנות במהלך הסגר

46 ח"כים הצביעו בעד התיקון לחוק הקורונה, 38 התנגדו ● השלב הבא: אישור נוסף בממשלה ● אמש נערכו הפגנות ועימותים בת"א ובירושלים ● עדכונים באתר וביישומון

- גדעון אלון ויאיר אלטמן

מליאת הכנסת אישרה בק ריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק הקורונה, לרבות הגבלת הפגנות המחאה נגד רה"מ נתניהו, ברוב של 46 מהקואליציה מול 38 ח"כים מהאופוזיצי­ה. במ תנגדים - גם ח"כ מיקי חיימוביץ' ורם שפע מכחול לבן.

עם זאת חשוב לציין, כי למרות אישור החוק בכנסת, הגבלת ההפגנות תיכנס לתוקף רק אחרי תקינת תקנות על ידי הממשלה. עצם חקיקת החוק אינה מונעת הפגנות, ומה שיכול להגביל אותן הוא התקנות שיותקנו מכוחו - דבר שעד עכשיו לא קרה.

לאחר העיכוב ביישום החקיקה, מחאות רבות משתתפים התקיימו אמש בירושלים ובת"א. מאות מפגינים הגיעו לקרבת מעון ראש הממשלה בבלפור וחסמו את הכביש הסמוך. מארגני ההפגנה הספונטנית, המוחים נגד ההגבלות על ההפגנות, אמרו כי "זו מחאה נגד הניסיון של נאשם בפלילים לקחת את הדמוקרטיה כבת ערובה כדי למנוע את ההפגנות נגדו בבלפור".

לפי החוק החדש, תוכל הממשלה להכריז על "מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה" למשך שבוע, אם שוכנעה בהתפשטות רחבה של הנגיף הגורמת לפגיעה בבריאות הציבור.

את ההכרזה תוכל הממשלה להאריך לתקופות נוספות של שבוע עד 21 ימים, והיא תובא לוועדת החוקה בסמוך להחלטה על ההארכה.

גם ב"מצב חירום מיוחד" שיוכרז בעת סגר, לא ניתן יהיה למנוע לחלוטין תפילות, הפגנות או טקס דתי, אך ניתן יהיה לקבוע הגבלות על ההתקהלות בהם, לרבות הגבלה על מספר המשתתפים. כמו כן, ב"מצב חירום מיוחד", ניתן יהיה להגביל את היציאה של אדם להפגנה עד למרחק המותר ליציאה ממקום המגורים, העומד כעת על 1,000 מטר.

במהלך הדיון התרחש עימות מכוער בין ח"כ מיקי זוהר מהליכוד לבין ח"כ כמאל מריח. זוהר העיר לה בתום דבריה, כי נאומה היה "אחד הדוחים והמגעילים ששמעתי בכנסת ישראל".

מריח לא נותרה חייבת: "אתה חושב שזה מכבד את המעמד שלך? אתה לא מתבייש?". זוהר השיב לה "השמעת מילים דוחות שאני לא הייתי מוכן שהבן שלי ישמע אותי מדבר ככה". כמאל מריח הגיבה "ביום שבו אצטרך שאחד כמו מיקי מכלוף זוהר יחלק לי ציונים, זה לא יקרה לי. חמוד שלי, התבלבלת חמוד".

ח"כ חיימוביץ' מהקואליציה הסבירה כי החליטה להתנגד לחוק כי "זוהי שעת מבחן בכל מה שנוגע לדמוקרטיה... בנוסף, זוהי גם שעת מבחן לאמון הקלוש שעוד נשאר בין המערכת הפוליטית לאזרחים".

התנועה לאיכות השילטון עתרה אתמול לבג"ץ נגד התיקון לחוק, כמובן על רקע ההגבלות המסתמנות על ההפגנות.

המדינה תשיב לבג"ץ

בעתירה ארוכה ומנומקת היטב מסבירים בתנועה כי מדובר בפגיעה משמעותית באחת מזכויות היסוד המובהקות במשטר דמוקרטי וכי מניעים בריאותיים לא יכולים להצדיק פגיעה שכזו. התנועה דורשת בעתירתה צו ביניים, שיאפשר בינתיים הפגנות ברכבים פרטיים בשיירות רכבים.

השופט ניל הנדל הורה למדינה להשיב לעתירה עד 7 באוקטובר.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? עימותים בין מפגינים לשוטרים בבלפור
צילום: אורן בן חקון עימותים בין מפגינים לשוטרים בבלפור

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel