Israel Hayom

הפרויקטים החברתיים בהשהיה

- יאיר אלטמן

משבר הקורונה לא פסח על משרד המשפטים, אך גם גרם במרבית היחידות לתגבור כוחות ותוספת שעות עבודה. המשרד נאלץ להתמודד עם ריבוי סוגיות ושאלות משפטיות ובהם השפעת הקורונה על חוזים, מעסיקים, חוקים והחלטות ממשלה. כך, לדוגמה, אחת המחלקות הבולטות שהגדילה את היקף פעילותה היתה מחלקת ייעוץ וחקיקה. בה בעת, סוגיית היעדר תקציב, הנובעת בעיקר מאי אישורו ולאו דווקא ממשבר הקורונה עצמו, משליכה על כל משרדי הממשלה - בין השאר על יכולת פרסום, הסברה ויוזמה של פרויקטים שונים. עם זאת נושאים שמקדם שר המשפטים אבי ניסנקורן, בהם הצוות לבחינת מח"ש, צוות לבחינת רגולציה של הקנאביס והקמת בית משפט מנהלי נפרד נמשכים כרגיל.

את אחת ההשפעות ניתן לראות בכנסים של המשרד שבוטלו או הפכו להיות וירטואליים. הדוגמה האחרונה לכך היא כנס "שותפים לדרך" שיתקיים בפעם הראשונה באופן וירטואלי ב־51 בנובמבר. הכנס מיועד לפתיחת עונת המתמחים במשרד ואליו נוהגים להגיע היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, שטרם מונה.

עם הכניסה לסגר הראשון, משרד המשפטים ביצע הסטה משמעותית של משאבים לכיוונים התומכים ביצירת רציפות תפקודית של עבודת המשרד והשירותים שהוא מספק לציבור, בד בבד עם הקפדה על שמירה על בריאות הציבור ובריאות עובדיו.

בין השאר, הוקם חמ"ל משרדי לניהול המשבר ובו נציגים מעשרות היחידות במשרד המשפטים. לצד זאת, הוקמו ועדות ערר לנושאי מענקים בתקופת הקורונה והוסטו משאבי הון אנושי ותפעול לפעילותם. כמו כן, בוצעו התאמות בתוכניות העבודה של יחידות המשרד בדגש על אגף מערכות טכנולוגיות ומידע לצורך תמיכה במאמץ לאפשר עבודה רציפה של אלפי עובדי יחידות המשרד השונות מרחוק ולהמשיך במתן השירותים החיוניים למשק ולציבור הרחב במסגרת עבודה מרחוק.

בתוך כך, הוקפאו באופן כמעט מלא השירותים הפרונטליים והתאפשרו הגשות ופניות באופן טלפוני, מקוון או בתיבות הפקדה בלבד. בשל השפעות הקורונה גם נעצרו איושי המשרות הפנויות ובעלי התפקידים במשרד. נזק נוסף בתקופת הסגר הראשון היה הוצאתם של 30%% מעובדי המשרד לחופשה כפויה, וכן נעשו התאמות בפעילות בתי הדין והגופים השיפוטיים והמעין שיפוטיים הפועלים במשרד כך שנפח פעילותם ירד.

במשרד המשפטים גם נאלצו לעצור חלק ניכר מהפעילות והשירותים הפנים־משרדיים השגרתיים כגון תחומי הדרכה, הרווחה, שאינה נוגעת למענים למצב החירום, ומחקרים. במשרד גם הקפיאו כמעט את כל הפרויקטים אשר דרשו התקשרויות לצורכי ייעוץ ומחקר, וכן נעצרו או עוכבו, בשל היעדר משאבים, פרויקטים חברתיים חשובים בתחומי המאבק בפוליגמיה, המאבק בסחר בבני אדם ובתופעת הזנות, מיגור הגזענות, אפוטרופסות והגנה לקטינים ובגירים, שקיפות וחופש המידע ופרויקטי טיוב רגולציה רוחביים.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel