Israel Hayom

הידבקות הרב קנייבסקי ואתגר שמחת תורה

- יהודה שלזינגר על מצבו של גדול הדור

העובדה שהרב חיים קנייבסקי נדבק בקורונה הדאיגה מאוד את הציבור החרדי לכמה שעות, אבל טלטלה היא לא יצרה.

לא היה בית חרדי אחד בישראל שלא שמע בדאגה על ההידבקות של "ר' חיים", כפי שהוא מכונה בעולם החרדי. נשים ייחדו קריאת ספרי תהילים לשלומו, ובבתי הכנסת התקיימה ברכת "מי שברך לחולה" מיוחדת לרפואתו. והעולם החרדי נשם לרווחה במוצאי שבת ואתמול כאשר הדיווחים על מצב בריאותו המשיכו להיות אופטימיים.

מי שציפה שהעובדה שר' חיים נדבק בקורונה תטלטל את הציבור החרדי, תכניס בו פחד ואימה ממגיפת הקורונה ותגרום לו לשמור עוד יותר על ההנחיות - טועה. היחס של הציבור החרדי לקורונה דומה מאוד ליחס של הציבור הכללי, עם תוספת של קושי גדול בשמירה על ההנחיות.

קשה לומר שהציבור החרדי אדיש לקורונה, אבל קשה יותר לומר שהוא מבוהל ממנה, ויש לכך כמה סיבות:

קשה לכתוב את זה, אבל זו האמת: העובדה שאין המוני נפטרים וחולים במצב קשה בציבור החרדי מקהה את הפחד מהנגיף. המחיר הרוחני שהקורונה מטילה על הציבור החרדי, דוגמת בחורים שלא נמצאים בישיבות ונושרים מהדרך ומשפחות שמתפרקות, קשה יותר. נוסף על כך, הפוליטיקה הרגה את הפחד. בסגר הראשון עשו החרדים מאמץ עילאי ושמרו בקפדנות על ההנחיות, ומדובר במאמץ לא פשוט. מדובר בציבור שגר בבתים קטנים וצפופים, במספר רב של ילדים בבית לאורך ימים שלמים ללא טלוויזיה, מחשב או סמארטפון, בביטול שמחות משפחתיות ועוד.

היום כל אדם חרדי שנשאל על אי שמירה על ההנחיות ישלוף מייד את טענת "וההפגנות בבלפור זה בסדר?!". ו"אם הם יכולים להפגין אנחנו יכולים להתפלל". כשהוחרגו ההפגנות - נפרץ הסכר.

הציבור החרדי איבד אמון ומרגיש נרדף. הוא רואה שתמונות של טישים פותחות את מהדורות החדשות, לעומת נזיפה קלה על עריכת חתונות בשפרעם. כניסות דרמטיות לבתי כנסת סוררים מול שידורים חיים ומחיאות כפיים להפגנות. גם העובדה שהסגר נדחה מאוגוסט הישראלי לחגים הדתיים גרמה לאיבוד אמון במי שמנווט את המשבר.

למעשה, העובדה שהרב קנייבסקי, למרות היותו בקבוצת סיכון, במצב טוב, עלולה להקהות אפילו יותר את הפחד מהסכנה.

עם זאת, הסכנה הגדולה עוד לפנינו - שמחת תורה. הבחורים שהיו סגורים בישיבות ייצאו לבתיהם, המניינים הקצרים של המבוגרים יהפכו למניינים ארוכים עם הקפות שניות ותפילות וטעימות של אוכל יחדיו בקידושים. גם אם כל זה ייערך מחוץ לבתי הכנסת, יהיה קשה לשמור על ההנחיות ועל ריחוק מלא.

 ?? צילום: ?? הרב חיים קנייבסקי אריק סולטן
צילום: הרב חיים קנייבסקי אריק סולטן
 ?? צילום: קוקו ?? סוכות בבני ברק
צילום: קוקו סוכות בבני ברק
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel