Israel Hayom

המחלה שתספק יתרון בקלפי

- קרולין גליק

הידבקותו של הנשיא דונלד טראמפ בנגיף הקורונה מעלה שתי שאלות: איך הנשיא ישרוד את הנגיף? ואיך הידבקותו תשפיע על תוצאות הבחירות שיתקיימו בעוד חודש?

בנוגע לשאלה הראשונה, הנשיא הוא בן ,74 גובהו 1.90 מטר ומשקלו 112 ק"ג. גילו ועודף משקלו מכניסים אותו לקבוצת סיכון. על כן, גם אם מצבו טוב, כפי שאומרים רופאיו והעדכונים של הבית הלבן, היה נכון לאשפז אותו בבית החולים הצבאי וולטר ריד שבמרילנד, כדי שהטיפול שיקבל יהיה סביב השעון.

לגבי השפעת מחלתו על הבחירות, יש פנים לכאן ולכאן. חשוב להעיר כבר בתחילת ההתייחסות שכמו בישראל, גישת התקשורת והצדדים היריבים בפוליטיקה מושפעת מאוד מפוזיציה. עם זאת, הפוזיציה של הצדדים שם מביאה אותם לעמדות הפוכות מעמיתיהם בישראל. בארץ, רה"מ בנימין נתניהו ומחנה הימין זהירים ושמרנים ביחס לנגיף. לעומתם, השמאל והתקשורת מעלים ספקות בדבר מידת האיום שהנגיף מהווה לבריאות הציבור. לעומת זאת, בארה"ב, התקשורת והדמוקרטים זהירים ושמרנים לגבי האיום העולה מהנגיף. הנשיא טראמפ והרפובליקנ­ים דוגלים בגישה ספקנית הרבה יותר ברמת האיום שהנגיף מהווה לבריאות הציבור.

כמו כן, בארה"ב, בדומה לישראל, אין קולות רבים שצפים בין המחנות. בעוד בעבר כ־02 אחוזים מהקולות בארה"ב היו צפים, כיום השיעור עומד על עשרה אחוזים בלבד. לצד זאת, קשה לאמוד כמה מצביעים שעדיין מתלבטים יבואו להצביע ביום בחירות. לנוכח זאת, בקמפיין 2020 באופן ייחודי הצדדים נותנים התייחסות מזערית לאותם קולות צפים. האתגר הגדול של שני הצדדים הוא להביא את התומכים שלהם לקלפי, או לתיבת הדואר - כדי להצביע. בצד הדמוקרטי, הדבר הצריך פזילה משמעותית של המועמד ג'ו ביידן לעבר מחנה השמאל הפרוגרסיבי, על חשבון קולות צפים. מצע המפלגה הוא הרדיקלי ביותר אי פעם, משום שביידן נאלץ לחזר אחרי תומכיו של יריבו הסוציאליסט­י ברני סנדרס.

הואיל ואין תנועה משמעותית בין המחנות, השאלה היחידה היא כיצד ההידבקות של טראמפ תשפיע על מצביעיו. יש אומרים שזה ישפיע לרעה, משום שהידבקותו והידבקות אשתו מלניה ויועציו הקרובים מוכיחות לכאורה שהביקורת שהוא סופג מהתקשורת ומהדמוקרטי­ם על גישתו הליברלית יחסית כלפי הנגיף מוצדקת.

מצד שני, יש סברה שהידבקותו של טראמפ שוברת את הסטיגמה שיריביו פועלים להדביק לו של ִבריון. "הנה הוכחה", יגידו תומכיו, "טראמפ לא איזה בריון שכונתי, הוא בשר ודם כמונו". תפיסה זאת עשויה להגביר את מחויבותם של תומכיו להצביע לו.

מה שלא יהיה, בהינתן מצב אופטימי שטראמפ אכן מחלים באופן מלא תוך פרק זמן לא ארוך, לא סביר שהידבקותו בנגיף הקורונה תשחק תפקיד מכריע בתוצאות הבחירות.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? הבית הלבן
צילום: אי.פי.אי הבית הלבן
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel