Israel Hayom

מתנגדי הלגליזציה: "הנזקים מקורונה פחותים מצריכת סמים"

עשרות בכירים במערכת בריאות הנפש בישראל טוענים כי הלגליזציה היא אסון בריאותי ● "מפלגות השלטון מובילות חוק מבלי שהן מבינות את הנזקים שייגרמו לציבור ולכלכלת המדינה"

- אבי כהן

עצומה של עשרות מומחים לפסיכיאטרי­ה, פסיכותרפיס­טים, עובדים סוציאליים ופעילים במאבק בקנאביס שרוכזה בשבועות האחרונים קוראת לראש הממשלה בנימין נתניהו "לעצור את הריצה ללגליזציה של הסמים", במה שהם מכנים אסון בריאותי.

לטענתם, הנזקים הבריאותיים מהקורונה הן כאין וכאפס לעומת הנזקים הצפויים למדינת ישראל כתוצאה מלגליזציה של סם הקנאביס.

"אני קורא היום לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את הריצה ללגליזציה של הסמים שהוא החל כאשר החליט לממש את ההבטחה שנתן למשה פייגלין, תמורת חצי מנדט, שלא הוסיף לו כלום ולא ברור אם בכלל הצביעו לו", כך אומר עו"ד שי לאל, שנלחם בשנתיים האחרונות נגד הלגליזציה של הקנאביס ומרכז את חוות הדעת של בעלי המקצוע בתחום.

לטענת עו"ד לאל, הטענות עולות מפי עשרות בכירים בעבר ובהווה במערכת בריאות הנפש בישראל ופעילים בולטים בתחום ההתמכרויות לסמים, שלכל אחד מהם עשרות שנות ניסיון עם סמים בכלל ועם קנאביס בפרט.

"זו מלחמה"

את חוק הלגליזציה ואי ההפללה מובילות מפלגות השלטון - הליכוד וכחול לבן, זאת על פי דברי עו"ד לאל, מבלי שהן מבינות את הנזקים שייגרמו לציבור ולכלכלת המדינה. לטענת המתנגדים לחוקים, הנזק יגיעו למיליארדים.

"זאת מלחמה קשה מאוד, מאחר שיש תמיכה של הליכוד, כחול לבן ומרצ וחלקים מיש עתיד ואין להם מידע אמיתי והם ניזונים יותר מה

תקשורת בעשר השנים האחרונות", אומר עו"ד לאל ומוסיף כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהצעה שלו למשה פייגלין, מכר את בריאות הציבור בנזיד עדשים של בקושי חצי מנדט וגם כחול לבן שותפה לכך בכך שהיא שהציעה את הצעת החוק הזו. יש הנחיה מלמעלה, כנראה ממשרד ראש הממשלה, להעביר את הצעות החוק האלה מבלי לדעת מה המשמעות שלהן וזה כנגד אתנן פוליטי מפוקפק שהיקפו אינו ברור כלל".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התראיין לאחרונה וטען כי קנאביס אינו ממכר, אבל לדעת המתנגדים ללגליזציה, אחד מכל עשרה או 11 בגירים המשתמש בקנאביס מתמכר לו, ואחד מכל שישה קטינים מתמכר לקנאביס. מספר המכורים במדינת ישראל לקנאביס עולה כיום על מספר כל המכורים מסמים אחרים. ח"כ תמר זנדברג, יו"ר מרצ לשעבר, ששימשה גם יו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, בכנסת ה־02, תומכת בלגליזציה של הקנאביס.

לדברי עו"ד לאל, היא, בניגוד לחברי כנסת אחרים, הסכימה לבקר בבית חולים לבריאות הנפש, לבחון את המצב, שם פגשה מכורה שסיפרה לה כי היא היתה מוכנה למכור את הגוף שלה שוב ושוב עבור ג'וינט. "אז בפעם הבאה שבה ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק יוצא בהכרזה כזאת שקנאביס אינו ממכר, עדיף שיבקר במחלקה לבריאות נפש כלשהי בארץ וייווכח בעובדות האמיתיות", אומר עו"ד לאל.

מספר המאושפזים עלה

לדברי עו"ד לאל, המאבק בחוק הלגליזציה ואי ההפללה קשה, מאחר שהבורות חוגגת גם בכנסת וגם בממשלה. עו"ד לאל, שמשתף פעולה עם גופים נוספים, עומד בין שאר הפעילויות מאחורי עצומה שמכוונת לחברי הכנסת ולתקשורת, שעליה חתומים עשרות פעילים בולטים בתחום מניעת נגע הסמים. עד כה חתמו עליה מנהלים בכירים של מחלקות פסיכיאטריו­ת, בעבר ובהווה, ופעילים בולטים במסגרות שונות לטיפול בנפגעי סמים ברחבי הארץ כבר חתמו על העצומה שמבהירה שאסור להעביר את שני חוקי הלגליזציה ואי ההפללה שעל הפרק.

לטענת עו"ד לאל, יש נתונים בדוקים בדבר נזקי הקנאביס בקולורדו, ארה"ב, שם הלגליזציה עברה עוד בשנת 2012 כך שהצטבר שם ניסיון עם השפעות השינוי בחוק, כאשר שיעור הבגירים שהשתמשו בסם גדל ב־%49 - קפיצה של פי שניים.

עוד עולה מהנתונים כי מספר האשפוזים הקשורים לסם עלה ,101%־ב הנתון השנתי של מספר המקרים שבהם שירותי חירום היו מעורבים על רקע שימוש בסם גדל בכ־%45 לאחר הלגליזציה, מספר מקרי ההתאבדות שבהם הסם נמצא בבדיקת רעלנים עלה מ־%41 בשנת 2013 ל־%32 בשנת ,2017 ומספר מקרי המוות מתאונות דרכים שבהן נהגים נמצאו תחת השפעת הסם גדל ,109%־כב בעוד שיעור כל מקרי המוות מתאונות דרכים גדל בכ־%13 בלבד.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? "לעצור את הריצה ללגליזציה של הסמים"
צילום: אורן בן חקון "לעצור את הריצה ללגליזציה של הסמים"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel