Israel Hayom

מנצחות יחד

- מיטל יסעור בית־אור

נתוני משרד הבריאות המתפרסמים לרגל חודש המודעות לסרטן השד מראים ששיעור הנשים שמאובחנות בשלב מוקדם של המחלה נמצא במגמת עלייה )66%( שרון כהן ,)49( שאובחנה עם סרטן גרורתי בגיל ,43 משתפת: "החלום הכי גדול שלי הוא להיות זקנה" יחד עם חברתה, שרון איתן, ייסדה את עמותת "שלובות", שנותנת תמיכה לנשים המתמודדות עם המחלה

"מאז הגלוי של סרטן השד התהב פכו חיי. אעז ואומר שלעיתים נראה שאף השתנו לטובה. מובן שהייתי מוותרת על הסרטן, אבל המב חלה זימנה לחיי הזדמנות לעשות המון דברים שלא העזתי לעשות לפני האבב חון ולפני שהבנתי כמה כל יום חשוב", מספרת בגילוי לב שרון כהן )49) מבב נימינה, שאובחנה עם סרטן שד גרורתי כשהיתה בת .43

"הבחנתי לראשונה בגוש במקלחת כשחזרתי ממסיבת סילבסטר ואמרתי לעצמי שאני משוכנעת שיום קודם הוא לא היה שם", נזכרת שרון. "בתוך זמן קצר מרגע האבחנה כבר התחלתי טיפולים כימותרפיים, אבל כדי להמשיך להרגיש בריאה בחרתי להמשיך לעבוד כרגיל, במשרה תובענית ועם שלושה ילדים קטנים בבית. ההתמודדות עם סרטן שד באמצע החיים היא מורכבת וכל המשפחה נשאבת לשם. מצד אחד התמיכה המדהימה שקיבלתי ומנגד לראות את הקושי אצל הילדים".

חודש אוקטובר הוא "החודש הוורוד". חודש המודעות לסרטן השד - המחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים. סרטן השד אחראי לכשליש ממקרי הסרטן החדשים בכל שנה והגורם השכיח ביותר לתמותה מסרטן - כחמישית מכלל התמותה מסרטן בנשים נגרמת מסרטן השד. מנתונים של רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, שמתפרסמים לרגל חודש המודעות, עולה כי בשנת 2017 נפטרו מסרטן השד 1,078 נשים בישראל ואובחנו 4,649 נשים כחולות חדשות.

כחמישית מהחולות )22%( הן בנות 50 ומטה, אך עיקר התחלואה היא בנשים בנות יותר מ־05: 78% מהחולות החדשות הן בנות 50 ומעלה, כאשר 45% מהחולות הן בנות 65 ומעלה. הנתון המעודד הוא ששיעור הנשים שמאובחנות בשלב מוקדם של המחלה נמצא במגמת עלייה - שלב זה מאפשר טיפול טוב ויעיל יותר ואף ריפוי. שני שלישים )66%( אובחנו 2017־ב בשלב מוקדם (לעומת 58% .)2005־ב 31% מהנשים שאובחנו עם מחלה מפושטת (לעומת 38% .)2005־ב לא חל שינוי בשיעור הנשים שאובחנו לאחר שמחלתן כבר שלחה גרורות.

גילוי מוקדם באמצעות תוכניות סינון )screening( הוכח כמפחית את התמותה מסרטן השד וכמאפשר לשנות את מהלך המחלה. ממוגרפיה מומלצת אחת לשנתיים לנשים בנות 50 עד 74 ונמצאת בסל התרופות ללא תשלום גם לבנות 45 ומעלה לאחר ייעוץ רופא ולבנות 40 ומעלה בסיכון מוגבר למחלה אחת לשנה.

השנה, לראשונה, מתפרסמים נתונים גם על המאפיינים ההורמונליי­ם של

הגידול. 85% מהנשים בישראל אובחנו עם קולטנים לאסטרוגן (גידול עם רגישות לאסטרוגן), 69% עם קולטנים לאסטרוגן ופרוגסטרון ו־%01 עם סרטן שלא מבטא קולטנים לאסטרוגן, פרוגסטרון או HER2 (סרטן מסוג טריפל נגטיב שנחשב לאלים יותר).

בשני העשורים האחרונים התחלואה בנשים יהודיות יציבה, אך בנשים ערביות חלה עלייה של כ־%2 מדי שנה בשני העשורים האחרונים.

בהשוואה בינלאומית, התחלואה בישראל גבוהה יחסית אך התמותה נמוכה: ישראל נמצאת במקום ה־62 הגבוה בשיעור התחלואה, אך במקום ה־46 מבחינת שיעורי התמותה.

פרופ' ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, מסבירה שהירידה בתמותה נובעת מאבחון מוקדם. "בשני העשורים האחרונים נצפית יציבות בהיארעות של גידולים חודרניים בנשים יהודיות ואחרות, בד בבד עם עלייה באבחון מוקדם. נתונים אלה מצביעים על שימוש גבוה בתוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד בישראל, ויש לכך ביטוי מקביל גם בירידה ברורה בתמותה מהמחלה במשך כל התקופה. בנשים ערביות במהלך שני העשורים האחרונים נצפית עלייה הן בשכיחות גידולים בשלב מתקדם, מה שמשקף שינוי בסיכון למחלה ככל הנראה כתוצאה משינוי בחשיפה לגורמי סיכון שונים, והן בהיארעות גידולים ממוקדים, מה שמשקף שימוש בטכנולוגיו­ת לגילוי מוקדם. שתי מגמות אלה מסתכמות בשיעור תמותה יציב מהמחלה ובשיפור שיעור ההישרדות לאורך הזמן".

"המחלה לא תיעלם"

לשרון כהן חשוב להדגיש שאפשר וחשוב לחיות גם עם סרטן שד גרורתי. "אובחנתי עם מחלה שאינה בת ריפוי, אך רק לאחר הטיפולים הבנתי שלמרות השיפור במצב ונסיגה משמעותית של המחלה היא לא תיעלם לעולם. עד אז לא קלטתי את זה. נאלצתי להבין שאני צריכה לחיות עם זה כמו מחלה כרונית. זה לא ייעלם ואני לא אוכל להגיד שניצחתי את הסרטן".

כהן בחרה אחרי שנים של קריירה וגידול ילדים לשנות כיוון וללכת ללמוד. "בחרתי ללמוד ליווי משפחות שמתמודדות עם חולי כרוני, והבנתי גם שאני רוצה להקדיש את שארית חיי לנשים שמתמודדות עם מחלה כמו שלי". יחד עם חברתה שרון איתן הן ייסדו את עמותת "שלובות", שבמסגרתה הן מנהלות פעילויות תמיכה ייחודיות לנשים שמתמודדות עם סרטן. "שלובות" פועלת בזכות תרומות והתנדבויות ומקיימת מפגשים ברחבי הארץ כדי לאפשר לנשים (בסניף פ"ת גם גברים) יציאה משגרת המחלה המכבידה.

"המחלה גם ככה תמיד נמצאת. היא איתנו כשאנחנו מתעוררות בבוקר וכשאנחנו הולכות לישון. בהמתנה מורטת העצבים לתוצאות בדיקות, בטיפולים ובשיחות עם הקרובים לנו", מסבירה שרון. "ב'שלובות' אנחנו נפגשות, מבלות, משתתפות בהרצאות, אבל לא מדברות על הסרטן. במפגשים השבועיים האלו אנחנו בוחרות בחיים, וזה נותן המון כוח, מייצר חברויות ומרחב שמאפשר לחגוג את החיים. אפילו בימים אלו המפגשים ממשיכים בזום וכולן ממתינות שנוכל לשוב ולהיפגש".

על העתיד מדברת שרון בגילוי לב, "כרגע המחלה שלי נמצאת בהפוגה, אבל אני יודעת שלא אחלים לעולם. הכל שאלה עד מתי הטיפול הנוכחי ימשיך לעצור את המחלה, ואז יהיה טיפול חלופי שיאפשר לי שנים נוספות כאן. החלום הכי גדול שלי זה להיות זקנה. לזכות להיות סבתא וליהנות מהנכדים".

תקווה חדשה

השנה במסגרת דיוני ועדת סל התרופות ידונו בטיפולים אחדים לסרטן השד, ובהם הטיפול "אנהרטו". הטיפול אושר במהלך בזק על ידי ה־ADF לאור תוצאות חסרות תקדים בחולות שמיצו את כל אפשרויות הטיפול. התרופה מהווה מעין "טיל מונחה מטרה" ומכילה נוגדן שאליו מוצמד טיפול כימותרפי שמתפרק בגוף בסביבת הגידול בלבד. במחקר שהביא לאישור התרופה הראה שיעורי תגובה גבוהים במיוחד, ,61% וכתוצאה מהטיפול המחלה נעצרה יותר מ־61 חודשים בממוצע, תוצאות שמהוות יעילות של פי שלושה לעומת הנתונים הקיימים בספרות המקצועית עבור חולות מתקדמות אלו.

 ?? צילום: דימה ?? גשר השמורות בנתניה מואר בוורוד לרגל חודש המודעות לסרטן השד
צילום: דימה גשר השמורות בנתניה מואר בוורוד לרגל חודש המודעות לסרטן השד
 ??  ?? בניין עיריית באר שבע לובש ורוד
בניין עיריית באר שבע לובש ורוד
 ?? צילום: שרון שחר ?? שרון כהן. "ב'שלובות' אנחנו בוחרות בחיים. זה נותן המון כוח"
צילום: שרון שחר שרון כהן. "ב'שלובות' אנחנו בוחרות בחיים. זה נותן המון כוח"
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel