Israel Hayom

אתונה העתיקה

טייריס רייס רצה לפרוש עם זכייה בתואר אירופי שלישי, אך לבורגוס הספרדית היו תוכניות אחרות בגמר ● הרושם הרע שהותירה הפועל ירושלים ● ומדוע מקומו של גיורגי שרמדיני הוא ביורוליג ● סיכום טורניר הפיינל 8 של ליגת האלופות

- יעקב מאיר

הפיינל 8 בליגת האלופות הגיע אתמול לסיומו עם הזכייה ההיסטורית של בורגוס הספרית שניו צחה 74:85 את א.א.ק אתונה המקוו מית בגמר, ושליחנו ליוון שליווה את הטורניר מקרוב מסכם את כל האירוו עים המרכזיים וחושף גם מהנעשה מאחורי1ב.א.א.קהקלעים. טייריס רייס הצהיר כשחתם

שהוא פורש לאחר הטורניר. מטרתו היתה לזכות בתואר ולהיות היחיד בעידן כדורסל הקבוצות הנוכחי שזוכה בשלושת המפעלים החשובים – יורוליג, יורוקאפ וליגת האלופות.

ההפסד לבורגוס אמנם שיבש מעט את התוכניות של הגארד בן ה־33, אבל לא מוריד מאומה מהקריירה של אחד הווינרים הגדולים בכדורסל האירופי בעשור האחרון.

בזכייה של מכבי ת"א ביורוליג 2014־ב הוא נבחר למצטיין הפיינל פור, שנה לאחר מכן הוא נבחר למצטיין העונה והגמר ביורוקאפ עם חימקי מוסקבה והשבוע אומנם לא זכה, אבל היה נהדר עם ממוצע נקודות של .15.6 אנחנו רק נקווה שהיכולת שגילה תדרבן אותו להמשיך. זה 2מגיע לו ולנו. האכזבה הגדולה ביותר בטורניר היא הפועל ירושלים. לא רק בגלל ההפסד המוקדם, אלא בעיקר בגלל הדרך. התבוסה ב־72 הפרש לבורגוס כבר במשחק הפתיחה הותירה טעם רע אצל המארגנים ואפילו אצל הספרדים, שזזו באי נוחות מהתוצאה הלא נעימה. פרט ליכולת הגרועה, האכזבה נובעת מהציפיות הגבוהות. "הגמר יהיה א.א.ק מול הפועל ירושלים", אמר לי בביטחון אחד מאנשי פיב"א לפני פתיחת הטורניר. אחרי המשחק הוא ניגש אלי כדי להבין מה קרה, ואיך אחת הפייבוריטי­ות נראתה כמו קבוצה שנקלעה בטעות למעמד.

בראיון שפרסמנו אתמול, אמר מנכ"ל המפעל פטריק קומנינוס בתגובה לשאלה מתי יגיע הפיינל פור לארנה, שקודם כל קבוצה ישראלית צריכה להעפיל. המנכ"ל צחק כשאמר את הדברים, אבל הקלישאה "בכל צחוק יש קצת צחוק" נועדה בדיוק למקרה הזה.

מאז שהצטרפו עם ציפיות גבוהות למפעל, הירושלמים הודחו פעמיים ברבע הגמר (בהפרשים גבוהים) ובעונה שתתחיל כבר בעוד שלושה שבועות, הם יקבלו הזדמנות לתקן את הרושם הרע. ממש לפני פתיחת הטורניר שוחחתי עם אקס מכבי גיורגי שרמדיני ושאלתי אם הוא חושב שהופעה טובה יכולה להחזיר אותו ליורוליג. הסנטר הגאורגי ענה שיש לו חוזה בטנריפה ואין לו שום סיבה לעזוב.

אחרי שקלע 22 נקודות, לקח 8 ריבאונדים והיה נקודת האור היחידה בהפסד קבוצתו לסראגוסה ברבע הגמר, אני אענה בשבילו: כשבודקים את מצב שחקני הפנים במפעל הבכיר ביבשת, רואים ששרמדיני בן ה־13 יכול וצריך להיות שם. לקבוצות כמו אלבה ברלין, וילרבאן ואחרות אין הרבה גבוהים עם איכוי4 ות כמו שלו. טורק טלקום בנתה גלאקטיקוס במיוחד לטורניר עם שחקנים בעלי עבר באן.בי.אי וביורוליג כמו טיילר אניס, סם דקר וקייפר סייקס, שנשאר באתונה וכבר הספיק לחתום פה על חוזה זמני עם פנאתינייקו­ס.

כטבעם של גלאקטיקוס (למעט מקרים חריגים) התוצאות היו מאכזבות, וכבר במשחק הראשון הטורקים הודחו על ידי דיז'ון שנחשבה לקבוצה החלשה בטורניר. איך זה קרה? איגור צ'ורקוביץ', אחד מאנשי המקצוע של פיב"א, שם את האצבע על המפתח יציבות.

מול הפרויקט הראוותני של הטורקים שנבנה להשגת מטרה מיידית, הקבוצה הצרפתית מציגה המשכיות וסבלנות. המאמן לורן לניאם סוגר עונה חמישית וגם שחקנים בכירים כמו אקסל ז'וליאן ,)5( דיוויד הולסטון )4( ואחרים משחקים כבר תקופה ארוכה יחד. והנה קיבלנו עוד הוכחה לכך שחיבור והמשכיות שווים יותר מגחמות רגעיות. מבחינה מקצועית, בורגוס היא הקבוצה שהכי הרשימה בטורניר ביוון. ההגעה לגמר נעשתה בדרך משכנעת ובהפרשים דו־ספרתיים, וכך גם אתמול בניצחון המרשים בגמר על א.א.ק אתונה.

פרט להצלחה על המגרש, כרמלו פלסיוס מעיתון "דיאריו דה בורגוס" שהגיע עם הקבוצה מספר שמדובר בתהליך יסודי ועמוק. רק 2015־ב המועדון הספרדי הפך מקצועני ועונת 2017/18 היתה הראשונה שלו בליגה הבכירה. בעונה החולפת הקבוצה כבר העפילה לחצי גמר הפלייאוף, ולמעשה מדובר בהופעת בכורה היסטורית של בורגוס במפעל אירופה. בקיצור, העתיד עוד לפניה.

ואם שאלתם איך הם מתמודדים עם הקורונה: כל המושבים באולם הקולוסיאום המקומי (יותר 9,000־מ מקומות) כבר נמכרו לעונה הקרובה, והנהלת המועדון הבטיחה לכל המנויים שעל כל משחק שלא תותר בו כניסת קהל בשל הנגיף הם יקבלו כרטיס חינם למשחק בעונת .21/22 בדיוק ככה נמנעים מעצומות ואין צורך במכתבי ויתור על תביעות עתידיות.

 ?? צילומים: ליגת האלופות של פיב"א ?? בריימו בתבוסה לספרדים
צילומים: ליגת האלופות של פיב"א בריימו בתבוסה לספרדים
 ??  ?? בורגוס חוגגת גביע אירופי ראשון בתולדותיה
בורגוס חוגגת גביע אירופי ראשון בתולדותיה
 ??  ?? רייס (במרכז). אחד הווינרים הגדולים באירופה בעשור האחרון
רייס (במרכז). אחד הווינרים הגדולים באירופה בעשור האחרון
 ??  ?? יאניס באואקה. הגיע לתמוך ביוונים
יאניס באואקה. הגיע לתמוך ביוונים
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel