Israel Hayom

הגשה מתחת לחגורה

הקהל לא אוהב אותה, אפילו מהבית ● היריבים מתעבים כשעושים להם את זה ("סמל לחוסר ספורטיביות") ● וכשהיא לא עובדת זה בעיקר מביך את המבצע ● דור הופמן על ההגשה הנמוכה והשנויה במחלוקת, שעושה קאמבק מפתיע בפריז

- דור הופמן

שרה אראני, מוניקה ניקולסקו, אלכסנדר בובליק ומקנזי מקדונלד הודחו כולם בשבוע שעבר מהרולאן גארוס, אבל לא לפני שהשאירו חותם. האיטלקייה והרומנייה, כמו גם הקזחי והאמריקני, חבטו במהלך הטורניר "סרב תחתון" או "הגשה נמוכה", חבטה מתריסה שנחשבת ללא מכובדת ואף מזלזלת, אבל עושה קאמבק מעניין בשנה האחרונה.

מלבד ניק קיריוס, שהפך אותה לסימן ההיכר שלו, גם ג'ארד דונלדסון, אלחו נדרו דוידוביץ', רובין האסה, פייר הוגו הרבר ופדרו מרטינס עשו בה שימוש .2019וב הקהל לא אוהב אותה, היריבים מתעבים אותה, וכשהיא לא עובדת היא מביכה את המבצע. עוד לפני הקורוו נה ההגשה התחתונה היתה המגיפה של עולם הטניס, ונשאלת השאלה - למה?

מייקל צ'אנג הרגיש שאזלו לו הכוחות בידיים כששלף את ההגשה הזאת בפעם הראשונה. זה קרה בסיבוב הרביעי של הרולאן גארוס ,1989וב כשהאמריקני בן הו71 כבר היה מוכן להניף דגל לבן במו ערכה החמישית מול הצ'כי איבן לנדל. "לא הצלחתי לשמור על ההגשות מרוב עייפות", סיפר צ'אנג "לניו יורק טיימס"; "אז הייתי חייב לנסות משהו אחר והחלו טתי ללכת על ההגשה התחתונה".

להפתעתו של צ'אנג, זה עבד. לנדל לא הצליח להתמודד עם החבטה הביזאו רית, והאמריקני המשיך לסיבוב הבא ולו זכייה בטורניר. משום מה, האקט המקורי של צ'אנג - שהביא לו הצלחה אדירה - לא הפך לטרנד. כמעט אף אחד לא חזר לבצע אותו בטורנירי גרנד סלאם, ולכן מפתיע לראות את החבטה הזו מככבת בתדירות גבוהה במגרשי החימר בפריז.

"למען האמת, לא קל להגיש חבטה נמוכה, צריך להתאמן על זה", אמר השו בוע בובליק, שבדיוק כמו קיריוס אימץ אותה לחיקו. ובאמת, מעטים הם אלה שיודעים לבצע את ההגשה הזו בצורה טובה ויעילה. הרוב הגדול לא מוציא ממנה דבר מלבד את היריב מדעתו, וישו נה תמימות דעים כי מדובר בחבטה שהו שלכותיה קיצוניות: הצלחת? אתה גאון. נכשלת? אתה מגוחך.

"אם מישהו מחליט לחבוט ככה כי הוא חושב שזה יעזור לו, זה בסדר", הגיב רפאל נדאל, שלא נפל בפח מול מקדונלד, "אבל אם אתה עושה את זה ביתרון 0:40 רק כדי לעצבן, זה ממש לא מקובל". גם רוג'ר פדרר הביע את דעתו: "זאת בהחלט טקטיקה נוספת, אבל הבעיה היא שאם זה לא מצליח, אתה נראה מטופש".

ועדיין, למרות הסכנות הרבות שמו ביאה החבטה הזו - תדמיתית ומקצועית - רבים משתמשים בה בטורניר בפריז. אפילו שהיא "סמל לחוסר ספורטיביות" לטענת רוברטו באוטיסטה אגוט ושחו קנים אחרים, היא עושה קאמבק מרגש בתקופה האחרונה על ידי שחקנים רבים בגברים ובנשים. לטענת המבצעים, הם משתמשים בה לפעמים כדי לנסות משהו חדש ושונה, אבל בעיקר בגלל מניעים טקטיים. צ'אנג, שכמובן נשאל לדעתו, אמר השבוע ש"פעם שחקנים לא היו מחכים להגשות אחורה כל כך מקו הבסיס, כך שיש בהגשה הזאת היגיון טקטי". הוא אולי השתו מש בהגשה הנמוכה כדי לשרוד משבר גופני, אבל נדמה שהדור החדש משתמש בה בעיקר כדי לנו סות לנצח, וגם כדי ליהנות ולעצבן את מי שמעבר לרשת.

זברב והאלפ הודחו

רפאל נדאל לא ריחם על סבסטיאן קורדה, אמריקני בן 20 שהגדיר את הסו פרדי כאלילו הגדול ביותר וגבר עליו ‪2:6 ,1:6 ,1:6‬ בדרך לרבע הגמר. נדאל, שעדיין לא איבד מערכה בטורניר, יפו גוש בשמונה האחרונים את יאניק סינר המפתיע. האיטלקי בן הו91 75( בעוו לם) ניצח בארבע מערכות את אלכסנדר זברב ועלה לרבע גמר ראשון בקריירה.

הפתעות גדולות גם אצל הנשים כשהמדורגת ראשונה סימונה האלפ נוו צחה ‪6:1 ,6:2‬ על ידי הפולנייה בת הו91 איגה סוויאטק .)54( ברבע הגמר היא תפגוש את מרינה טרביסן האיטלקייה שהדיחה את קיקי ברטנס .)5(

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? נדאל מחזיר הגשה נמוכה של מקדונלד
צילום: אי.פי.אי נדאל מחזיר הגשה נמוכה של מקדונלד
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel