Israel Hayom

פרס נובל הוענק למאבחני מקור הצהבת מסוג C

שני חוקרים אמריקנים וחוקר בריטי זכו בפרס היוקרתי לרפואה ולפיזיולוג­יה ● מומחה ישראלי למחלות כבד: "גילוי ארכימדי שאפשר לבסוף את חיסול הנגיף"

- דין שמואל אלמס ומיטל יסעור בית־אור

שני החוקרים האמריקנים הארווי אלטר וצ'ארלס רייס, וכן החוקר הבריטי מייקל האפטון, הם הזוכים בפרס נובל לרפואה ולפיזיולוג­יה בעקבות גילוי שקשור לנגיף ההפטיטיס .C מדובר בסוג של צהבת נגיפית, שעלולה לגרום לנזק משמעותי לכבד.

סיבת הענקת הפרס לשלושת החוקרים היא גילוי מקור מרכזי של הפטיטיס ,C שלא היה אפשר להסביר באמצעות תוצאות מחקרים על נגיפי הפטיטיס A והפטיטיס .B "ממצאיהם המחקריים הובילו לבדיקות דם חדשות ששיפרו את הבריאות העולמית", נמסר מוועדת הפרס, "הגילויים שלהם הובילו לפיתוח מהיר של תרופות אנטיויראלי­ות נגד הפטיטיס .C כעת אפשר לרפא את המחלה". החוקרים אלטר, רייס והאפטון יקבלו פרס של 10 מיליון קרונות שבדיות 1.2־כ( מיליון דולר) ומדליות זהב.

פרופ' רן אורן, היועץ הראשי של מכבי בתחום מחלות כבד, שלח אימייל ברכה לאחד מזוכי פרס נובל לרפואה שאותו הוא מכיר אישית. "אני מכיר שנים רבות את הארווי אלטר .NIH־מ הוא יהודי ואוהד גדול של מדינת ישראל. הוא אדם מלא חום, הומור וחוכמה".

על הגילוי שבעטיו זכו בפרס נובל והאפיון של נגיף הפטיטיס ,C אמר פרופ' אורן: "הגילוי שלהם היה גילוי ארכימדי ממש. הגילוי שינה קונספט ואפשר את חיסול נגיף ההפטיטיס, שאחראי למחלות ולמוות. שכיחותו של הנגיף היתה שני אחוזים באוכלוסייה המערבית. כ־08 אחוזים ממי שנדבקו הפכו נשאים או פיתחו מחלה כרונית, וכ־02 אחוזים פיתחו מחלה קשה וסבלו במשך שנים ממחלות כבד. אלו חולים שעברו השתלת כבד או שמתו".

הגילוי, לדבריו, "סייע למניעה. יכולנו לאתר את הנגיף במנות דם או אצל נשאים ולהימנע מלהיפגע ממוצרי דם, וגם להזהיר אנשים שנגועים בווירוס שהם מידבקים ולפתח תרופה שהחלה כתרופה בשם אינטרפרון, בעלת תופעות לוואי קשות 50-30־ו אחוזי ריפוי".

פרופ' אורן הוסיף כי "בשנים האחרונות פותחה קבוצה של תרופות שבמסגרת הטיפול בהן נוטלים דרך הפה 3-1 כדורים ליום למשך 12-8 שבועות, כמעט אין להן תופעות לוואי

ושיעור חיסול הווירוס הוא 100-95 אחוזים".

פרופ' אורן סיכם כי "ארגון הבריאות העולמי הציב אתגר למדינות העולם, וישראל בתוכן, להביא לחיסול הנגיף עד שנת ."2030

מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי יש 70 מיליון חולי צהבת ברחבי העולם ו־004 אלף מתים בכל שנה. לצורך ההשוואה, לפי אוניברסיטת ג'ון הופקינס, מאז תחילת מגיפת הקורונה נדבקו בנגיף COVID19־ה כ־53 מיליון אנשים, אך חלק גדול מהם, כמובן, כבר החלימו וחלק מתו.

 ??  ?? שלושת הזוכים: מייקל האפטון (מימין), צ'ארלס רייס והארווי אלטר
שלושת הזוכים: מייקל האפטון (מימין), צ'ארלס רייס והארווי אלטר
 ?? צילום: אי.פי ??
צילום: אי.פי
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel