Israel Hayom

שברון תפעיל את מאגרי הגז העיקריים של ישראל

מהלך היסטורי: אחרי שמתנגדי מתווה הגז ניבאו שחורות, חברת האנרגיה השנייה בגודלה בעולם השלימה את רכישת נובל אנרג'י ● הכנסות המדינה מהגז הטבעי יגיעו למאות מיליארדי שקלים

- גלעד צוויק

כעת זה רשמי: הושלמה עסקת הרכישה של נובל אנרג'י, החברה האחראית למרבית הגז הטבעי ממאגרי הגז הישראליים, על ידי ענקית האנרגיה שברון.

נשיא שברון, קליי ניף, האחראי לפעילות החברה באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, עדכן אתמול את שר האנרגיה יובל שטייניץ בהשלמתה הסופית של העסקה ובההנפקה בבורסה, שהתקיימה אתמול אחר הצהריים, שעון ישראל.

ביולי האחרון הודיעה שברון לראשונה על כוונתה לרכוש את נובל, ולפני כשלושה שבועות המליצה מועצת הנפט לממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה לאשר את מיזוג חברת נובל אנרג'י לחברה בת של שברון. במסגרת המיזוג תרכוש שברון 100% ממניות נובל אנרג'י, כך שלאחר השלמת העסקה יחול שינוי בבעל המניות הסופי בנובל ישראל, ושברון תהיה בעלת מלוא מניותיה של "נובל אינק" - בעלת השליטה בנובל ישראל. על פי הדיווח בנאסד"ק, שווי העסקה מוערך ב־31 מיליארד דולר, מהם 5 מיליארד דולר פרמיה ועוד כ־8 מיליארד דולר חוב. בהתאם לתנאי העסקה, לא מדובר בהעברה ישירה של זכויות שניתנו לפי חוק הנפט, אלא בהעברת שליטה בחברת האם של נובל ישראל.

ההכנסות למדינה מתמלוגי חזקת תמר מתחילת ההפקה בשנת 2013 ועד היום מסתכמות 5.18־ב מיליארד שקלים. במשרד האנרגיה צופים עלייה משמעותית בהכנסות מתמלוגים בשנת 2020 לשיא חדש של כ־5.1 מיליארד שקלים. בסך הכל הכנסות המדינה ממאגרי הגז הטבעי, הכוללות גם תמלוגים ומסי חברות, עשויות להגיע עד לכ־004 מיליארד שקלים בארבעת העשורים הקרובים.

רכישת נובל על ידי שברון שמה סוף לטענות מצד מתנגדי מתווה הגז על "פשיטת הרגל הצפויה של נובל אנרג'י", כפי שטען המייסד והיו"ר של עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, במאמר שפרסם במארס האחרון באתר "העין השביעית".

בשיחתו עם מנכ"ל שברון הביע השר שטייניץ תקוותו כי פרט לסוגיית הגז הטבעי, שברון תיקח חלק גם בענף ההיי־טק של ישראל בנושאי הגזסייבר, יעילות אנרגטית, אגירת חשמל ועוד, לצד מעורבות בהקמת צינור הגז ישראל אירופה .)Eastmed( נוסף על כך, סוכם על ביקור של הנהלת שברון בארץ לאחר שיתייצב המצב הבריאותי. השר שטייניץ: "אם שברון תשקיע כאן, זה יכול להיות רווח טוב לכולם".

תעריפי החשמל יירדו

בתוך כך, מחיר הגז הטבעי בהסכם המקורי עם שותפות תמר יופחת ויוביל לחיסכון של עשרות מיליוני דולרים עד ליולי 2021 - כך הודיעה אתמול חברת החשמל. ההסכם מותנה באישור או בהסכמה של רשות התחרות.

בתום משא ומתן הודיעה חברת החשמל כי חתמה עם חלק משותפי תמר, המחזיקים ביחד 53% מהזכויות במאגר, על תוספת לרכישת גז טבעי על ידי החברה, מעבר לכמויות החוזיות

 ??  ??
 ??  ?? יו"ר חברת החשמל רון־טל
יו"ר חברת החשמל רון־טל
 ?? צילום: יח"צ שברון ?? נשיא שברון ניף
צילום: יח"צ שברון נשיא שברון ניף
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? השר שטייניץ
צילום: גדעון מרקוביץ' השר שטייניץ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel