Israel Hayom

פריצה של תקרת זכוכית

- ערן בר־טל

המינימליות, במחיר מופחת ביחס למו חיר המשולם על ידי החברה כיום לתמר וללוויתן. שותפי תמר האחרים, נובל אנרג'י ודלק קידוחים, רשאים להצטרף לתוספת להסכם, וזאת בתוך 600 ימים מיום חתימתה. ההסכם יהיה בתוקף לכו תשעה חודשים, עד 1 ביולי 20021 - אז בכל מקרה ייפתח המנגנון לקביעת המו חיר, כפי שקובע ההסכם המקורי.

אלוף (מיל') יפתח רוןוטל, יו"ר חברת החשמל, מסר: "כפי שהבטחנו, הצלחנו להוזיל את הגז הטבעי בהתאם להסכם עם שותפי תמר, שעליו חתמנו במארס .20012 מדובר במחיר הנמוך ביותר לרכש גז טבעי במשק הישראלי, שיביא לחיו סכון צפוי בהיקף של עשרות מיליוני דולרים עד ליולי ."20021

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, הוסיף: "ההסכם עם לוויתן היה העוגן לפתיחת תחרות אמיתית במשק, והתוו ספת להסכם תמר היא הישג יוצא דופן".

כמה סימבולי: היום, 6 באוקטובר, הוא יום פתיחת מלחמת יום הכיפורים והיום שבו מדינות אופ"ק הכריזו על חידוש חרם הנפט על ישראל. החרם הקודם היה, כמובן, במלחמת ששת הימים. אלא שהחרם של יום הכיפורים היה הרבה יותר אפקטיבי, ומכיוון שארה"ב עצמה נזקקה באותן שנים לייבא נפט, האפשרויות של ישראל היו מוגבלות. באותה עת ישראל נאלצה להפעיל טורבינות בעיקר על פחם, כשמרבית העולם כבר עבר לנפט. את הנפט הנחוץ הביאו גם בבטן מטוסים ממדינות אפריקה בעלות עצומה. הממשלה החליטה באותם ימים על השבתת המכוניות הפרטיות ליום בשבוע. חברות האנרגיה הגדולות בעולם נאלצו להיכנע לחרם הזה, שלו מעשה נשבר רק כעת, עם כניסתה של חברת האנרגיה השנייה בגודלה בעולם לישראל. המהלך הזה לא היה אפשרי עד כה ואין ספק שמדיניות הקרבה לישראל של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא שקידמה את המהלך הזה - העברת השגרירות לירושלים, התמיכה הבלתי מסויגת וברורה בישראל, ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין... לכניסת שברון ("חברון") לישראל היא פריצת תקרת זכוכית נוספת שככל הנראה תסלול את דרכן של חברות רבולאומיות נוספות לכאן.

 ?? צילום: אלבטרוס ?? אסדת תמר
צילום: אלבטרוס אסדת תמר
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel