Israel Hayom

"כשליש מהמחלימים סובלים מנזקים ארוכי טווח"

- אמ"ן: לפתוח בקמפיין לצעירים - "הקורונה עלולה להשאיר אתכם נכים" מיטל יסעור בית אור

עד כשליש מכלל המחלימים מקורונה סובלים מנזקים ארוכי טווח ותסמינים מתמשכים, גם חודשים לאחר שהחלימו מהקורונה, כך עולה מדו"ח מיוחד של אגף המודיעין בצה"ל שסקר מחקרים שנעשו על סיבוכים מתמשכים המדווחים לאחר ההחלמה מהנגיף - תופעה שזכתה לכינוי ‪."long covid"‬

חלק מהמחקרים מצאו שכ 10% מהמחלימים שהוגדרו כחולים במצב קל סבלו מתסמינים כחו דש לאחר החלמתם, וכ 5% דיווחו על תסמינים גם כעבור חודשים רבים, ואצל חלקם ללא הטבה לאורך הזמן. בין השאר החולים דיווחו על עייפות מתמשכת וקשה, כאבי ראש, הפרעות שינה, קשיי ריכוז וזיכרון, בעיות בתפקוד היומיומי ופגיעה מתמשכת בחושי הטעם והריח.

תסמינים אלו דווחו בחלק מהמחקרים בשיעור גבוה של עד 80% מהמחלימים. בחלק מהמחקרים דווח גם על פגיעות מאוחרות אך נדירות במערכת העצבים ההיקפית.

לפי מחקרים אחרים, עד כמחצית מהחולים סוב לים מפגיעה במערכת הקרדיו וסקולרית )לב וכלי דם( ברמת חומרה משתנה. בין הבעיות - דלקת בשריר הלב והפרעות קצב.

תסמינים אלו דווחו גם בקרב מחלימים מקו רונה שלא נזקקו לאשפוז ושעדיין לא התבררה המשמעות ארוכת הטווח שלהם. חלק מהמחלימים סובלים מקשיי נשימה ושיעול מתמשכים, חלקם למשך חודשים, ומירידה בכושר הגופני ובסבולת.

אצל חלק מהמחלימים אובחנה הצטלקות )פי ברוזיס( של רקמת הריאה, אך המשמעות ארוכת הטווח של התופעה לא התבררה.

תסמינים נוספים שעליהם דיווחו מחלימים הן דיכאון וחרדה, נשירת שיער, פריחה, פגיעה בש מיעה וטינטון, כאבי בטן ושלשולים מתמשכים, כאבי שרירים ומפרקים ואף עלייה בסיכון לה תפתחות סוכרת.

"מעבר להשלכות שסיבוכים ונזקים אלו טומ נים לפרטים אשר החלימו מהמחלה - לאור היקף התחלואה הנרחב בארץ, סיבוכים מתמשכים אלו עלולים לטמון בחובם השלכות ניכרות על בריאות הציבור, ואף השלכות כלכליות כבדות משקל על המשק", כותבים חוקרי אגף המודיעין ו"מרכז המי דע והידע הלאומי למערכה בקורונה", ומציינים כי "מומלץ לקדם הסברה ציבורית בנושא, שבה יושם דגש על המסר כי מחלת הקורונה עלולה לגרום לנכויות ארוכות טווח גם בקרב צעירים ובריאים, ולפיכך על כולם להתגונן מפני הידבקות בנגיף".

עוד הם מציינים שיש צורך בפתיחת "מרפאות מחלימים" למעקב אחריהם.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הצי בור, אמר כי "אנו מציעים לקיים מחקר ארוך טווח למעקב אחר ההשלכות של תחלואה בקורונה בקרב מדגם מחלימים".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel