Israel Hayom

חברת החשמל: "תמר" עצרה לנו את הגז

בחברת החשמל מאשימים את מחזיקת המאגר שסגרה את הברז אחרי שהם הודיעו שירכשו גז זול יותר מהמתחרות

- גלעד צוויק

בחברת החשמל מאשימים את "נובל אנרג'י" בכך שהיא מנצלת את כוחה המונופוליס­טי וכו פה על הציבור לשלם עשרות מיליוני דולרים מיותרים על גז.

בחברת החשמל זועמים על נובל, שאתמול ב 6 בבוקר הפסיקה להזרים גז ממאגר תמר ועל כן נאלצת חברת החשמל לרכוש גז ממאגר לוויתן – במחיר גבוה יותר. הסנקציה שהטילה נובל על חברת החשמל מגיעה בהמ שך להודעתה כי אינה מתכוונת לקבל את ההסכם שנחתם שלשום בין חברת החשמל ל 53% מהשותפות בתמר, על תוספת לרכישת גז טבעי על ידי החברה מעבר לכמויות החוזיות המי נימליות, במחיר מופחת ביחס למחיר המשולם על ידי החברה כיום לתמר ולוויתן. לדברי חברת החשמל, מדובר בהסכם שיחסוך "עשרות מיליוני דו לרים" עד ליולי 2021 - אז בכל מקרה ייפתח המנגנון לקביעת המחיר, כפי שקובע ההסכם המקורי.

ההסכם מותנה באישור או בהסכ מה של רשות התחרות, ושותפי תמר האחרים, נובל אנרג'י ודלק קידוחים, רשאים להצטרף לתוספת להסכם, וזאת בתוך 60 ימים מיום חתימתה. בנובל לא מתכוונים להצטרף להסכם, ולטענתם מדובר בהפרת ההסכם המ קורי מ .2012 בנובל מאיימים לנקוט הליכים משפטיים נגד חברת החשמל.

בחברת החשמל אמרו אתמול כי בכוונתם לפעול מול כל הגורמים הרגולטוריי­ם הרלוונטיים וכי "לא ייתכן מצב שבו הציבור יהיה שבוי של מונופול הגז". ההערכות הן כי הצדדים יידרשו למו"מ, זאת על רקע ביקורת ציבורית שנשמעת לא אחת כנגד מונופול הגז וחברת החשמל על ההסכם המקורי הגבוה. מדובר על 6.3 דולר ליחידת חום, כ 30% יותר מיצר ני חשמל פרטיים ויותר ממה שיידרשו לשלם מצרים וירדן עבור אספקת הגז הישראלי. מחיר זה עלול לעלות אף יותר, שכן הוא צמוד למדד המחירים האמריקני בתוספת אחוז אחד.

"לצערי הרב, נוצר מצב אבסור די שבו חברת החשמל משלמת את המחיר הגבוה ביותר, במקום הנמוך ביותר", הודה יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל בראיון שהעניק לפני כשנה ל"ישראל היום". רון טל האשים את הממונה על ההגבלים העסקיים בזמנו, פרופ' דיוויד גילה, כי לא אישר סעיף שהיה מאפשר לחברת החשמל להתמקח בעתיד על המחיר.

גורמים ב"נובל אנרג'י" התקשו להבין את הטענה על הפסקת הזרמת הגז ואמרו כי לא היתה שום הפסקה כנטען. משברון נמסר, כי "החברה עו מדת בהסכמים מול לקוחותיה ומנה לת את ענייניה ישירות מול הלקוחות ולא באמצעות התקשורת".

 ?? צילום: אלבטרוס ?? אסדת תמר
צילום: אלבטרוס אסדת תמר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel