Israel Hayom

"ישראל והאמירויות הוכיחו ששלום במזה"ת אפשרי"

לראשונה בתהליך השלום הישראלי ערבי נציגים רשמיים מאיחוד האמירויות ביקרו באתר הנצחה לשואה בברלין ● השר בן זייד: "סובלנות וקבלת האחר הן מיסודותנו"

- אלדד בק

גם אם הבחירה בברלין כמקום המפגש הראשון בין שרי החוץ של ישראל ואיחוד האמירויות נראית תמוהה, ויש לקוות שלא תע צבן את הממשל האמריקני, בירת גרמניה הפכה אתמול לזירת התר חשות היסטורית בעלת חשיבות רבה: בפעם הראשונה בתולדות תהליך השלום הישראלי ערבי מב קרים נציגים רשמיים בכירים ממדינת היהודים וממדינה ערבית באתר הנצחה לשואה בזירת הפשע, על אדמת גרמניה.

סיפורו המשפחתי של שר החוץ גבי אשכנזי העניק נופך מיוחד למ פגש המדיני המשולש, שהחל באנ דרטת השואה בלב ברלין ובמוזיאון השואה שמתחתיה. במהלך הביקור סיפר המארח, שר החוץ הגרמני הייקו מאס, לשר החוץ האמירתי, עבדאללה בן זייד, שהשר אשכנזי הוא דור שני לניצולי שואה. השר האמירתי ביקש לשמוע עוד פרטים, והשר אשכנזי סיפר על שורשיו ועל אביו ששרד את תקופת השואה במחנה העבודה בבולגריה, בשנת ,1944 ועל עלייתו ארצה.

בתום הסיור במוזיאון חתמו הש לושה בספר האורחים. השר אשכנזי כתב: "כאן בברלין, במקום שבו שכנה מפקדתה הראשית של החיה הנאצית, אשר גזרה את גורלם של שישה מי ליונים מבני עמי ושלחה אותם אל המשרפות ותאי הגזים. אני עומד כאן דומם כשר החוץ של ממשלת ישראל וכמפקדו לשעבר של צבאה, כשלצידי ניצבים שר החוץ של ממשלת גרמניה ושר חוץ איחוד האמירויות. נוכחות נו כאן יחד מסמלת את תחילתו של עידן חדש. עידן של שלום בין העמים. חתימתנו המשותפת בספר הזיכרון הינה כזעקה ושבועה משותפת: לזכור ולא לשכוח, להיות חזקים ולהבטיח שלעולם לא עוד".

השר בן זייד, השר הערבי הראשון שמבקר במקום, כתב: "המקום החשוב הזה מנציח את זכר מותם של חפים מפשע רבים שאיבדו את חייהם בגלל הקיצוניות והשנאהי ומדגיש בה בעת ערכים אנושיים של סובלנות, קבלת האחר וכבוד לדתות ולאמונות אחרות. אלו הם היסודות של ארצי ויישארו תמיד בסיס לתהליך התפתחותה".

פגישת שרי החוץ מישראל ומאיחוד האמירויות נערכה בהזמנתו של שר החוץ הגרמני מאס, שארצו מכהנת כנשיאה התורנית של האיחוד האירו פי. גרמניה איחרה לברך על הסכם הנורמליזצי­ה בין ישראל ואיחוד האמירויות ועשתה זאת תחילה בשפה רפה, מאחר שפריצת הדרך המדינית הזו סתרה את עמדת האיחוד האירופי שלפיה לא יושג שלום במזה"ת כל עוד לא יושג פתרון לבעיה הפלש תינית. האם הירתמותה של גרמניה למען קידום וחיזוק היחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות מעידה על שינוי בעמדה הגרמנית והאירופית?

שלושת השרים קיימו כמה פגישות באווירה האידילית של וילת הארחה רשמית של משרד החוץ הגרמני על גדות אגם טגל מצפון לברלין. המא רח מאס יצא מגדרו לתקן את הרושם שארצו מתייחסת בקרירות ל"הסכם אברהם". "אנחנו יודעים כמה אתם רציניים ברצונכם לנורמליזצי­ה", הוא אמר בהופעה קצרה בפני התקשו רת, "ההסכם היה צעד חשוב שהראה ששלום ודו קיום במזה"ת אפשריים. צעד כזה מצריך אומץ רב והביא לת זוזה באזור". עם זאת, השר הגרמני התייחס באריכות לסוגיה הפלשתינית והדגיש: "את הדינמיקה הזו יש לנצל כדי לקדם את תהליך השלום הקפוא, גם באמצעות צעדים בוני אמון. ברור שלמען יציבות ארוכת טווח באזור, פתרון העימות בין ישראל והפלש תינים הוא תנאי הכרחי. פתרון שתי המדינות הוא הדגם הטוב ביותר".

שר החוץ אשכנזי: "נוכחותנו כאן יחד מסמלת את תחילתו של עידן חדש. עידן של שלום בין העמים. חתימתנו המשותפת בספר הזיכרון היא כזעקה ושבועה משותפת: להבטיח שלעולם לא עוד"

 ?? צילום: ?? שלושת השרים באתר ההנצחה בברלין
GettyImage­s
צילום: שלושת השרים באתר ההנצחה בברלין GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel