Israel Hayom

מי יזכה בנובל לספרות?

מחר יתברר מיהו זוכה פרס נובל לספרות • את רשימות ההימורים מובילה הסופרת הצרפתייה ילידת גוואדלופ, מאריז קונדה • אחריה ברשימה: הסופרת הרוסייה לודמילה אוליצקיה

- עמר לחמנוביץ

מחר בצהריים תיחשף בשטוקהולם זהותו של זוכה פרס נובל לספרות לשנת .2020 על פי ההימורים, נראה כי השנה תהיה זו סופרת אישה.

פרס נובל לספרות חווה בשנתיים האחרונות סקנדלים, טלטלות ואי יציבות. זה החל בביטול פרס נובל לספרות לשנת 2018 בגלל התנהגות בלתי הולמת וחשיפת אי סדרים בוועדת הפרס, והמשיך עם בחירה של שני זוכים אשתקד - הסופרת הפולנייה אולגה טוקרצ'וק והסופר האוסטרי פיטר הנדקה - כדי לפצות על הביטול של .2018

השנה, חברי האקדמיה השבדית מקווים לשקם סופית את תדמית הפרס, גם אם לאור משבר הקורונה הפרס עתיד להיות מחולק בדצמבר בטקס דיגיטלי ולא בקוקטייל מעונב כמיטב המסורת.

כבכל שנה, גם ב 2020 סוכנויות ההימורים השונות מציעות "ליין" עם סיכויי הזכייה של סופרים לזכות בפרס. מכיוון שמוסד פרס נובל אינו מציג מועמדים רשמיים לפרס, הרשימות המתפרסמות באתרי ההימורים הם שקלול של הדלפות, ספקולציות ופרשנויות.

בראש רשימת בעלי הסיכויים הטובים לזכייה השנה, לפי חברת ההימורים הבריטית "לאדברוקס", עומדת הסופרת הצרפתייה ילידת גוואדלופ מאריז קונדה - שזכתה ב"פרס נובל האלטרנטיבי" שחולק על ידי אנשי ספרות ב ,2018 השנה שבה בוטל הפרס הרשמי. קונדה, שספרה "אני טיטובה, מכשפה שחורה - סיפורה של מכשפה מסאלם" ראה אור בתרגום לעברית בשנת 2008 בהוצאת נהר ספרים, מחזיקה לפי אתר ההימורים ביחס של 1 ל 4 לזכייה בפרס.

במקום השני לאחר קונדה ניצבת הסופרת הרוסייה הוותיקה לודמילה אוליצקיה )עם יחס זכייה של 1 ל (5 ולאחר מכן ניצב "המועמד הקבוע" של העשור האחרון - הסופר היפני הרוקי מורקמי, עם יחס של 1 ל .6 סוגרים את החמישייה הראשונה שני סופרים, שאף הם נכללים בקביעות ברשימת בעלי הסיכויים הגבוהים לזכייה: מרגרט אטווד הקנדית 1) ל,(6 שספרה "סיפורה של שפחה" זכה לעדנה בשל סדרת הטלוויזיה, והסופר ולוחם החופש הקנייתי נגוגי וה ת'יונגו 1)ל .(8

פרס נובל לספרות מוענק מדי שנה מאז שנת ,1901 ומזכה את הזוכה בפרס של עשרה מיליון קרונות שבדיות )כ 1.1 מיליון דולר(. אם מתעלמים מזכייתו יוצאת הדופן של בוב דילן בפרס בשנת ,2016 הרי שמאז 2014 זכו בו רק סופרים אירופאים: פטריק מודיאנו הצרפתי ב ,2014 סבטלנה אלכסייביץ' הבלארוסית ב ,2015 קאזואו אישיגורו הבריטי ממוצא יפני ב ,2017 ואולגה טוקרצ'וק הפולנית ופטר הנדקה האוסטרי בשנה שעברה.

חשוב לציין כי זה שנים רבות הביקורת על הפרס היוקרתי סובבת סביב האירופוצנט­ריות שלו. בראש רשימת הזוכים עומדים סופרים צרפתים עם 17 זכיות לאורך השנים, ולאחר מכן סופרים אמריקנים (12) סופרים בריטים (11) וסופרים גרמנים .(10)

 ??  ?? מאריז קונדה
מאריז קונדה
 ??  ?? מורקמי. מקום 3 בהימורים
מורקמי. מקום 3 בהימורים
 ??  ?? אטווד. מקום 4 בהימורים
אטווד. מקום 4 בהימורים
 ??  ?? לודמילה אוליצקיה
לודמילה אוליצקיה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel