Israel Hayom

לאמץ, ולמפרע, את החוק הצרפתי

- רון סופר עו"ד רון סופר הוא חבר בלשכות עורכי הדין בישראל, בפריז ובניו יורק. הוא גם מוסמך להופיע בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

כל אלו שהתנגדו בזמנו נחרצות ואף בזו ליוזמה לאמץ בחוק הישראלי את הגישה הצרפתית לחסינות מנהיג המדינה, חייבים היום להודות שהם טעו מרה והזיקו קשות לשלטון החוק בישראל.

סעיף 67 לחוקה הצרפתית קובע שלא ניתן לחקור או לזמן את הנשיא בפני בתי המשפט או גוף אדמי ניסטרטיבי כלשהו. גם לא ניתן לזמנו לתת עדות. אותו סעיף גם קובע שתקופת כהונתו אינה באה בח שבון במניין ההתיישנות. ניתן להגיש כתב אישום נגד הנשיא רק בחלוף שנה מהיום שבו פסקה כהונתו.

בדומה לחוקה הצרפתית, מטרת ההצעה, שנדונה בעיקר בתקשורת בישראל, היתה להעניק חסינות פרוצדורלית זמנית מפני חקירה והעמדה לדין לראש ממשלה כל עוד הוא מכהן בתפקידו. מכיוון שמדו בר בחוק פרוצדורלי, תחולתו אמורה היתה להיות למפרע ולהגן גם על רה"מ נתניהו. לו חוק זה היה נכנס לספר החוקים בזמנו, היה נחסך מאיתנו המו פע היומיומי המזעזע הזה שבו מככבים ראש ממשלה מכהן ומערכת המשפט. חקירתו והעמדתו לדין של רה"מ גרמו וממשיכות לגרום למשברים קונסטיטו ציוניים תכופים, ופוגעות קשות ברשויות אכיפת החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט.

מה ציפו המתנגדים לחוק? שהגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן ופופולרי תעבור בשתיקה? זכותו הטבעית של כל נאשם למתוח ביקורת על התנהלות המשטרה והפרקליטות בכל הנוגע לתיקו. ברור היה לכולם שרה"מ, מטובי הנואמים, יביא בפני הציבור כל טעות, כל תקלה וכל טענה נגד מאשימיו, בפרט כשכתב האישום מוגש בסמוך מאוד לבחירות, כך שהציבור מתבקש למעשה להביע את דעתו עליו. לא ניתן לומר שהציבור אכן שוכנע מהאישומים, שחלקם העיקרי מבוסס על פרשנות נועזת של עבירת השוחד.

כעת מדברים על כך שהיועץ המשפטי לממשלה יוציא את רה"מ המכהן לנבצרות. עצם הבעת הרעיון הזה מזעזעת את כל אמות המידה הקונסטיטוצ­יוניות הנהוגות בדמוקרטיות המערביות. קשה לדעת היכן להתחיל. בדמוקרטיה פרלמנטרית, ראש ממשלה מכהן יכול להיות מודח או מושעה אך ורק על ידי הפרלמנט. הנשיא הצרפתי, על פי אותו סעיף בחו קה, יכול להיות מודח רק על ידי רוב מיוחס בשני בתי הפרלמנט. אין אפשרות להשעותו מתפקידו.

התיקון ה 25 לחוקה האמריקנית מאפשר לנשיא להשעות את עצמו. אפשרות אחרת היא שסגן הנ שיא ורוב הקבינט יחליטו להשעותו מטעמים חריגים ביותר, ואז רשאי הנשיא לערער בפני הקונגרס. איש לא העלה על דעתו לאפשר לתובע הכללי להשעות את הנשיא. צריך לציין שמשרד המשפטים האמרי קני הגיע למסקנה זה זמן רב שלא ניתן להגיש כתב אישום נגד נשיא מכהן, וזאת לא בהסתמך על סעיף מפורש בחוקה, אלא מטעמים שנוגעים לכלל צאן הברזל של הפרדת הרשויות.

נשיאים וראשי ממשלה אפשר להדיח או להשעות רק בהליך פרלמנטרי. אחרת נגרם אותו תוהו ובוהו קונס טיטוציוני שאותו חווים בימים אלו אזרחי ישראל. חיוני לאמץ מייד ולמפרע את הגישה הצרפתית.

נשיאים וראשי ממשלה אפשר להדיח או להשעות רק על ידי הליך פרלמנטרי. אחרת נגרם אותו תוהו ובוהו קונסטיטוצי­וני שאותו חווים בימים אלו אזרחי ישראל

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel