Israel Hayom

זו שעתנו הקשה. איך היא תהפוך לשעתנו היפה?

- אבי דבוש

הגמרא מספרת שלאחר חורבן המקדש עלו רבן גמליאל, רבי אלעזר בן עזריה, רבי יהושע ורבי עקיבא לירושלים. כשהגיעו להר הבית, ראו שועל שיצא מקודש הקודשים ההרוס. התחילו החכמים לבכות ורבי עקיבא התחיל לצחוק. על מה צחק רבי עקיבא? הוא הבין שאם נבואות החורבן התממשו, יש סיכוי גם לנבואות הנחמה והגאולה.

החורבן שאנחנו חווים כיום, עם אלפי מתים וחולים קשים, כמיליון מובטלים ומלחמת הכל בכל, רחוק ת"ק פרסה מהחורבן ההוא. על אחת כמה וכמה שאפשר ללמוד ממנו. היעדר הנהגה רצינית ואחראית, הפועלת לילות כימים בשבילנו, מחייב אותנו לחשב מסלול מחדש. איך נהפוך את הזמנים הרעים הללו לזמנים יפים, ונקיים "יש עניין שהכל יתהפך לטובה" של הרבי נחמן מברסלב?

נראה את האור הקיים. רוב הישראלים מקפידים ונשמרים. רובנו מסייעים למי שסביבנו. תומכים ונתמכים במשפחה, בחברים, בקהילה. מתארגנים באופן מקומי וארצי כדי להושיט יד למי שאין להם. סולידריות ישראלית.

נשתמש בזמן הזה כדי להפוך את הכלכלה שלנו מכלכלה מנותקת מהצרכים החברתיים, לכלכלה בשירות הישראלים. בנק ישראל זעק במשך שנים שחסרים 130 מיליארד שקלים בשנה כדי להגיע לממוצע OECD־ה להשקעות חברתיות. זה הזמן לשקם את תשתיות הבריאות, החינוך, הרווחה והתחבורה שלנו. לשים את החיים בכבוד לכ־2 מיליון העניים שבקרבנו, כבסיס.

נסייע למובטלים החדשים להתחזק וללמוד. מדובר בעובדים, ובעיקר בעובדות, מוחלשים. הכשרה מקצועית עד יוני 2021 והלאה יכולה להפוך את המשק שלנו לחזק יותר ואת צמצום הפערים העצומים לאפשרי.

המגיפה יכולה לפתוח פתח גם ליישוב סכסוכים מדיניים. אנחנו רואים את הניצנים. זמן למשא ומתן עם הפלשתינים. להביא להסכם מכבד, שיאפשר שגשוג הדדי בכברת הארץ המשותפת שלנו.

נבנה מערכים מקומיים לטיפול בחירום ולקטיעת שרשראות ההדבקה. מודל ירוחם, שעברה מ"אדומה" ל"ירוקה", מראה את הדרך. גם צוותי החירום בעוטף עזה יכולים ללמד על התמודדות אזרחית אפקטיבית. תמוך ב"חיוניים" שבקו הראשון. רופאים, אחיות, עובדי סיעוד, מורים, עובדות סוציאליות, נהגי אוטובוסים, קופאיות... נקדם שינוי בהפעלת המשטרה. זה לא רק עניין של ערבים, יוצאי אתיופיה וחרדים. השימוש במשטרה לדיכוי אזרחי חייב להיפסק.

נבין שההנהגה שבחרנו כשלה. לא מדובר באנשים רעים בהכרח, אבל מגיע לנו הרבה יותר; אנשים שמהווים דוגמה ומופת, אנשים שעובדים בשבילנו באחריות ובענווה, אנשים מוכשרים ואמיצים המחוברים לחיים עצמם. אפשר להפגין בעד זה. אפשר גם להתפלל בעד זה. נחוצה גם מהפכה בארגון מערכות השלטון. יותר עוצמה לכנסת יותר גדולה. תוספת מרכיב של בחירה אזורית לכנסת. יותר סמכויות לראשי ערים, תוך חיזוק המועצות. המתכון, בקיצור: "סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו".

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel