Israel Hayom

"התחושה קשה מאוד, הכל נהרס"

אש ותמרות עשן: מאות לוחמי אש, 12 מטוסי כיבוי ושלושה מסוקים נלחמו במשך יומיים בכ־006 מוקדי שריפות ברחבי הארץ ● נאסר קחאז, תושב נוף הגליל שביתו נשרף כליל: "ברחנו במהירות, בקושי הצלחתי להציל כמה תמונות" ● החשד: מדובר בהצתות מכוונות

- עדי חשמונאי נוף הגליל בהכנת הידיעה השתתפו איציק סבן, אפרת פורשר ודניאל רוט־אבנרי

ביום שישי הוזנקו לוחמי האש ל־006 אירועי שריפות שונים, 324 מתוכם בשטחים פתוחים. כ־053 לוחמי אש, 12 מטוסי כיבוי ושלושה מסוקים פעלו בחום כבד תוך סיכון עצמי רב, במאמץ לבלום את האש ולהגן על חיי אזרחים ועל רכוש.

בתום יומיים של לחימה במאמץ לבלום את חזית האש שהתפשטה ברחבי הארץ, שבו אתמול לוחמי האש בשעות האחרונות לפעילות סדירה לאחר הקלה במזג האוויר והשתלטות על מוקדי השריפות. נציב כבאות והצלה רב־טפסר דדי שמחי, שליווה ועקב מקרוב אחר פעולות הכיבוי ברחבי הארץ, בירך את הלוחמים והמפקדים על המאמץ ההרואי שבו נטלו חלק ביממה האחרונה, תוך שהם מגלים נחישות ודבקות במטרה. במשטרה ובכבאות חוקרים את נסיבות פרוץ הדליקות. מחקירה ראשונית מתחזק החשד כי השריפות נגרמו מהצתה.

שריפת הענק פגעה קשות בביתו של סרגיי בוצרניקוב מנוף הגליל, מנהל עמותה לסיוע לנזקקים ולניצולי שואה, שמסייעת, בין השאר, לנתמכיה בשיפוץ בתים שאינם ראויים למגורים. אתמול בוצרניקוב כבר קיבל צו פינוי מביתו בשל סכנת התמוטטות.

"התחושה קשה מאוד. זאת הפעם הראשונה שנתקלתי בסיטואציה כזאת בחיים. שיפצתי את הבית הזה עם המון נשמה במשך ארבע שנים, ועכשיו הכל נהרס", אמר בוצרניקוב כשהוא אוסף שבבי פחם וכבלים מומסים מחום מחצר הגינה. "לא יודע אם יפצו אותנו או לא,

ואין לי מושג כרגע מה נעשה".

גם ביתו של נאסר קחאז, הנמצא בקו הראשון ליער, נשרף כליל. "הרכוש לא מעניין אותי, אבל זיכרונות של שנים נשרפו כאן. בקושי הצלחתי להציל כמה תמונות, ובהן גם תמונות של אבא שנפטר לפני שנים", אמר בעצב קחאז, "הכי כואב זה הטראומה של הילדים. ברחנו מכאן במהירות כשהלהבות כבר הגיעו לחצר. הילדים בהלם. האמצעי צועק שהוא לא מוכן לחזור לכאן, והקטן בכלל לא מדבר איתנו".

לוחמי אש מכל תחנות הכיבוי במחוז צפון ורחבי הארץ נלחמו במשך יותר מ־03 שעות בלהבות הענק שהשתוללו ביער צ'רצ'יל בחסות מזג האוויר הקיצוני. ביום שישי בצהריים פינו המשטרה ועיריית נוף הגליל 6,000־כ תושבים מבתיהם למתנ"ס ולבתי מלון בעיר ובנצרת השכנה, וחלקם נאלצו אף ללון מחוץ לבתיהם.

"זה תפס אותנו בשבת, בחג, כשיש לי 160 חולי קורונה בבתים מלבד האנשים הסיעודיים ובתקופת סגר, כשבתי המלון והחנויות סגורים", סיפר רונן פלוט, ראש עיריית נוף הגליל, "במקביל לרכבים שלנו שכרזו לצאת מהבתים, הוצאנו לתושבים הודעה בעברית, ברוסית ובערבית להתפנות מבתיהם, והפעלנו לוגיסטיקה אדירה לפתוח את בתי המלון ולהכשיר אותם לקליטת המפונים, וגם לארגן מזון ומצרכים בסיסיים לרווחתם".

"נדרשנו למלוא היכולת"

בתוך כך, במרכז הארץ פעלו לוחמי האש בשני מוקדים מרכזיים, האחד ביישוב כפר האורנים בשטח התחנה האזורית בנימין, והאחר ביישוב מעוז צבי בשטח התחנה האזורית שומרון. בתוך זמן קצר ובשל תנאי מזג האוויר התפשטה השריפה וכוחות תגבור ממחוזות מרכז, ירושלים, דן ודרום הוזנקו כדי לסייע. יותר מ־04 צוותי כיבוי נאבקו בלהבות במשך שעות. לקראת הצהרים האש דילגה אל תוך היישוב כפר האורנים, ומשטרה הוחלט לפנות את היישוב כולו מתושביו. שלושה בתים ניזוקו מהשריפה ובית אחד נשרף כליל. נזק נגרם לתשתיות ההיקפיות של היישוב.

מפקד מחוז יו"ש, טפסר שיקו בר דוב, אמר: "זה היה אירוע מורכב ונדרשנו למלוא יכולותינו. אני שמח שהאירוע נגמר רק בנזק לרכוש, וחלילה לא לנפגעים בנפש. את זאת אפשר לזקוף ללוחמי האש שנלחמו בלהבות בחירוף נפש ופעלו ללא לאות לכיבוי השריפה. אני רוצה גם לציין את תושבי היישוב, שהיו קשובים ופעלו בהתאם להנחיות שניתנו. בכך סייעו לכוחות שפעלו בשטח ושמרו על נפשם. ברצוני להזכיר כי יש צו נציב האוסר הדלקת אש, וכל העובר על הצו צפוי לעונשים הקבועים בחוק".

 ??  ??
 ?? צילום: גיל אליהו - ג'יני ?? נאסר עם אלבום תמונות בביתו שנשרף
צילום: גיל אליהו - ג'יני נאסר עם אלבום תמונות בביתו שנשרף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel