Israel Hayom

לוחם זכויות? השלדים בארון של ביידן

המועמד הדמוקרטי לנשיאות מחביא את עברו הבעייתי ● התבטא נגד הסעות משותפות של שחורים ולבנים לבתי"ס: "אינטגרציה מבולגנת" ● כמעט סיים את הקריירה הפוליטית כאשר העתיק נאומים

- ארז לין

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן אוהב להציג את עצמו כמנהיג של מחנה שדוגל בשוויון זכויות ולוחם למען מיעוטים, אך התבטאויותי­ו של סגן הנשיא לשעבר בתחילת דרכו הפוליטית בשנות ה־07 הן כתם על הדימוי שאימץ לעצמו, ורבים במחנה הפרוגרסיבי מרבים לנגח אותו על כך.

ביידן נבחר לסנאט לראשונה בשנת ,1972 מטעם מדינת דלאוור. זמן קצר מאוחר יותר, בניסיון למצוא חן בעיני בוחריו הלבנים ולזכות בנקודות בקרב השמרנים בסנאט, הסכים להצטרף למאבק נגד הסעות משותפות של תלמידים לבנים ושחורים לבתי הספר. למעשה, ביידן הצטרף ליוזמה שלהם שנועדה לעצור את השילוב הגזעי שעליו הורה בית המשפט העליון.

ביידן, שכאמור רוב בוחריו היו לבנים, טען כי הסעות משותפות ייצרו "אינטגרציה מבולגנת" שתגרום לצעירים "לגדול בתוך ג'ונגל גזעי". הוא הוסיף כי "אם לא נעשה משהו בנדון, המתח הבין־גזעי יהיה כל כך גדול שהוא יתפוצץ בשלב כלשהו". ביידן אף הזהיר כי הסעות משותפות יגרמו לכך ש"הצמיחה האינטלקטוא­לית של ילדים תיפגע".

במהלך הפריימריז הוא נאלץ להתמודד עם הרקורד הבעייתי הזה ונותר ללא תשובה הולמת, תוך שטען כי התנגד לכפייה מטעם הרשויות הפדרליות והזכיר שהיה מהתומכים בחוקים ההיסטוריים לשילוב שחורים בחברה.

אך, כאמור, ביידן התבטא כמה פעמים בעניין בזמנו, ולא היה רק פעיל פאסיבי, כפי שנחשף בכתבה של ה"ניו יורק טיימס" במהלך הפריימריז. לא זו בלבד, אלא שפעל בצמוד לאחד הסנאטורים הכי שנויים במחלוקת בכל הנוגע לאפליית שחורים, כדי לחוקק חוק שימנע מהממשל הפדרלי להתנות

תקציבים לבתי ספר שאינם מיישמים את שילוב השחורים.

עוד כתם בהיסטוריה הפוליטית של ביידן, שלמעשה כמעט חיסל את הקריירה שלו, הוא החשיפה במהלך הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות בשנת 1987 כי הוא משתמש בנאומים של פוליטיקאים אחרים, ובהם ג'ון ורוברט קנדי. עוד התברר כי גם במהלך לימודי המשפטים שלו, לפחות חמישה עמודים שהגיש במסגרת אחת העבודות, למעשה נלקחו מחוקר אחר, והוא ניפח את הישגיו האקדמיים, ואפילו את היקף המלגות שקיבל. בעקבות רצף השערוריות על ה"גניבות" של ביידן, הוא נאלץ לפרוש מהמרוץ. השנה השלדים האלו הוצאו מהארון, ונראה שביידן מנסה ככל האפשר להחביא אותם שוב.

 ?? צילום: אי.פי ?? ביידן
צילום: אי.פי ביידן
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel