Israel Hayom

"פתחו את המוזיאונים"

אחרי הסגר הקודם, המוזיאונים היו מוסדות התרבות הראשונים שנפתחו ● הפעם, על פי מתווה היציאה מהסגר, הם אמורים להיפתח רק בסוף דצמבר ● "איך ייתכן שחדרי כושר ובתי מלון ייפתחו לפנינו?" אומרים באיגוד המוזיאונים

- מאיה כהן

אחרי הסגר הקודם, המוזיאונים היו מוסדות התרבות הראשונים שנפתחו. בגלל אופי הביקור במוזיאון, בשונה מהופעות או מהצגות, היה קל יותר להתאים את החללים ואת זרימת הקהל להנחיות התו הסגול ולשמור על ריחוק חברתי.

הפעם, על פי מתווה היציאה מהסגר, אמורים המוזיאונים להיפתח רק בשלב השישי, בסוף דצמבר. בעולם האמ נות מודאגים מאוד. במכתב שנשלח לשר התרבות חילי טרופר, ביקשו אנשי האמנות לאפשר את פתיחת המוזיאונים והגלריות בהקדם האפשרי, וגם לסייע לאמנים שקורסים במשבר הקורונה.

על המכתב חתומים איגוד האמנים הפלסטיים, פורום מנהלי מוסדות האמ נות, איגוד המוזיאונים, אוצרים ואמ נים עצמאיים ועוד. "עד היום לא ידוע על מקרים של הדבקה בנגיף הקורונה בחללים להצגת אמנות", נאמר במכ תב, "בתקופה שלאחר היציאה מהס גר הראשון ועד לסגר השני מוזיאונים וגלריות פעלו בהתאם להנחיות התו הסגול והצליחו לקיים פעילות עשירה ורציפה ללא איום בריאותי על הקהל, תוך הקפדה ושמירה על הנהלים.

"הציבור שנמצא בביתו כבר חודש ימים ברציפות צמא לפתיחת המו זיאונים והגלריות, שבהם יוכל לה תאוורר ולצרוך מזון לנפש. ולראיה: כמות המבקרים הגדולה במוזיאונים בין הסגר הראשון לשני. ברחבי אירופה ובארה"ב המוזיאונים והגלריות פתוחים לציבור ופועלים במתכונת המתאימה לימים אלה. המוזיאונים הם סביבה ירוקה ובטוחה מעצם מהותם: במו זיאון אסור לגעת, אסור לאכול, אסור להתקהל, אסור להתקרב. המוזיאון הוא חלל רחב ידיים, וניתן בקלות לנתב את רכישת הכרטיסים מראש ולדאוג לכ ניסה מבוקרת של המבקרים".

לדברי נאוה קסלר, יו"ר איגוד המו זיאונים, "אין שום מוזיאון בארץ או בעולם שהוכח כי התקיימה בו הדב קה בקורונה. מוזיאונים פועלים לפי התו הסגול, והיום בכל העולם פועלים מוזיאונים וגלריות. הופענו בוועדת הקורונה, ושם השתכנעו לגמרי בכך שהמוזיאוני­ם הם מרחבים בטוחים. אבל כרגע על פי מתווה היציאה מה סגר, אנחנו נמצאים בשלב מספר שש, בסוף דצמבר. רק אז מתכננים שניפתח. מובן שהתקוממנו כשלפנינו נפתחים בריכות, בתי מלון, צימרים, מסעדות, קניונים וחדרי כושר. אין ספק שאנח נו יותר בטוחים מכל אלה. אם ההיגיון הבריאותי הוא זה שמנהל את תהליך פתיחת המשק - היינו צריכים להיות הרבה לפני מקומות כמו חדרי כושר וקניונים, ואנו דורשים שישימו אותנו במקום הראוי לנו. אסור גם להתע לם מהתרומה הגדולה של המוזיאונים לקהל הרחב דווקא בשעה הקשה הזאת, מקומות שעונים על הצמא הגדול שיש לרוח ולאמנות".

בתקופה שבין הסגר הראשון לשני הגיע קהל למוזיאונים?

"בוודאי. בין שני הסגרים היתה נהירה של הציבור למוזיאונים, אפשר היה לראות את הצמא הגדול. במוזיאונים הגדולים זה הגיע לאלפים ביום. מובן שהכל נעשה באמצעות רישום מראש, שליטה ובקרה על מספר האנשים וש מירה על ההנחיות. אפשר היה ממש לה רגיש את ההתרגשות של הציבור ואת הצורך הגדול של אנשים בתרבות".

לדברי קסלר, "צריך לזכור שהמו זיאונים גם מפרנסים אמנים, מעצבים, תאורנים, טכנאים, מתרגמים. מישהו חייב לבטא את הזעקה של האנשים האלה, שחלקם מגיעים לחרפת רעב. כשפותחים מוזיאונים - מאפשרים להם להשתכר, ואסור לשכוח אותם".

מלשכת שר התרבות נמסר בתגו בה: "השר נמצא בקשר רציף עם יו"ר איגוד המוזיאונים והדגיש בפניה את מחויבותו לעניין פתיחת המוזיאונים. חשוב להדגיש כי טרם נקבע תאריך סופי לפתיחת המוזיאונים ואולמות התרבות, ועל כן השר ייאבק כדי שפ תיחת המוזיאונים ואולמות התרבות לא תהיה האחרונה ביציאה ההדרגתית מהסגר, וזאת בהתאם למצב התחלואה.

"השר רואה לנכון להצמיד את פתיחת המוזיאונים לקניונים, זאת מכיוון שמדובר בחללים סגורים וג דולים שבהם אפשר לאמוד מרחקים בין אנשים ולקיים מתווה ששומר על בריאותם של המבקרים".

 ?? צילום: עירית לב, מוזיאון ישראל ?? מבקרים במוזיאון ישראל לפני הסגר
צילום: עירית לב, מוזיאון ישראל מבקרים במוזיאון ישראל לפני הסגר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel