Israel Hayom

הסטטיסטיקה לצד הנשיא טראמפ

- יאיר קליינבאום

בסקר שפרסם מכון גאלופ נמצא כי 56% מהאמריקנים הגדירו את מצבם הכללי כ"טוב משהיה לפני ארבע שנים". הערכת המצב החיובית היכתה בהלם את התקשורת האמריקנית רואת השחורות והעידה בעיקר על החותם הכלכלי־מדיני העמוק שהותיר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאז בוקר השבעתו ב־02 בינואר .2017

קצת מספרים: מדדי וול־סטריט המובילים ניפצו יותר מ־061 שיאים; שווי קרנות פנסיה הרקיע; גידול השכר הממוצע של העובד האמריקני היה כפול מבכל 16 שנות אובאמה ובוש יחדיו; וכן אפרו־אמריקנים פתחו עסקים בקצב חסר תקדים. מדיניות ה"טראמפונומי­קס" הדהדה גם הרחק מעבר לחופי ארה"ב. את "מלחמת המכס" מול בייג'ין, אפילו USA" "Today הליברלי הגדיר כניצחון שבו "אמריקה יצאה בלא שריטה".

בד בבד, השתתפות חברות נאט"ו במימון פעולות הברית; המגעים ההיסטוריים עם קוריאה הצפונית; פרישה מהסכם הגרעין וסגירת ברזי הכסף לטהרן; העברת שגרירות ארה"ב לירושלים; ולבסוף ייצוב הציר הסוני־ישראלי במזרח התיכון והשגת השלום בין ישראל, איחוד האמירויות, ובחריין - היו רק חלק מהישגי הנשיא. כשמגיפת הקורונה חצתה את האוקיינוס האטלנטי, טראמפ נאלץ "לסגור את הכלכלה" המצליחה שידעה ארה"ב. במישור הפוליטי היתה זו התחמושת שלה פיללו הדמוקרטים. אך עד מהרה, בשיתוף נגיד הבנק הפדרלי, ראשי הסנאט ומשרד האוצר האמריקני, הוציא לדרך תוכנית תמריצים רב־שלבית.

בתוך שישה חודשים מהרבעון הקשה שידעה הכלכלה האמריקנית מאז ,1929 הבורסה השוקעת ו־04 מיליון המובטלים הפכו ל־11 מיליון עבודות חדשות שנוצרו בארבעת החודשים החולפים. בשלהי מאי, בעוד הקונגרס עומל על סיכול מאמצי ההבראה, נרצח במיניאפולי­ס אזרח אפרו־אמריקני בידי שוטר לבן. היה זה ג'ורג' פלויד שמותו בישר על שבר גזעי שכמותו לא ידעה האומה האמריקנית מאז מאבקיה של התנועה לזכויות האזרח. התקשורת הדמוקרטית ציירה את הנשיא כאדיש לסוגיה הבין־גזעית תוך פוליטיזציה בוטה, וזאת על אף רמות שיא של תמיכה עבור נשיא רפובליקני בקרב בני מיעוטים. כלכלה חסונה שיכלה לעמוד בהשלכות הנגיף ורפורמות העומק שהוביל למען בני מיעוטים, לצד העובדה שהמחאות התרחשו בערים דמוקרטיות, הובילו לכך שהמשבר הכפול לא הזיק למועמד הרפובליקני כפי שייחלו מתנגדיו.

פחות משלושה שבועות מיום הבחירות ותעשיית הסקרים משרטטת פורטרט מעוות. אך לפי מכון הסקרים טראפלגר (שניבא את תוצאות )2016 העם האמריקני זוכר, סופר ויודע שהאיל הנדל"ן הניו־יורקי בעל התדמית המחוספסת יצר כלכלה שהטיבה עם כלל האזרחים, השליט סדר גלובלי יציב, שיקם את הייצור ואת כבוד מעמד הפועלים האמריקני, והשיב לארצו את גאוותה למול אליטה אקדמית, תקשורתית ותרבותית המגויסות לקמפיין דמוניזציה בלתי פוסק של הנשיא ותומכיו.

התקשורת הדמוקרטית ציירה את הנשיא כאדיש לסוגיה הבין־גזעית תוך פוליטיזציה בוטה

* הכותב הוא חוקר תולדות ישראל וארה"ב ומחבר "הליברליזם הבריטי־אמריקני 1776-1628 מאבסולוטיז­ם אלוהי לרפובליקני­זם נטורליסטי"

 ??  ?? העימות בין טראמפ לביידן
העימות בין טראמפ לביידן
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel