Israel Hayom

יוזמה: עצמאים יוכלו למשוך מהפנסיה שלהם ללא מס

טיוטה משותפת לאוצר ורשות שוק ההון נועדה להגביר את הנזילות של עצמאים שאיבדו את הכנסתם ● העצמאים: "ההצעה מעידה על הניתוק של המציעים"

- ערן בר־טל

שר האוצר ישראל כץ פרסם אתמול טיוטת תקנות המאפשרות לציבור העצמאים למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני שלהם, שיהוו עבורם מקור הכנסה זמני בשל הפסקת עבודה - בהתמודדות עם משבר הקורונה.

התקנות החדשות מתירות לעצמאים למשוך בפטור ממס עד כשליש מהחיסכון וזאת אם הם עומדים בתנאים שנקבעו, כשהתנאי המרכזי הוא הפסקה או סגירה של הפעילות העסקית. יצוין שהאפשרות הזו מפחיתה מהזכאות הפנסיונית ואינה מומלצת למי שאינם חייבים לעשות זאת. קרנות הפנסיה מאפשרות הלוואה מסוימת בתנאים מיטביים כנגד הקרן, גם בלי התקנה החדשה.

עו"ד רועי כהן, נשיא להב, הגיב לפרסום ואמר כי "הצעד שכביכול אמור לסייע לציבור העצמאים מעיד על הניתוק של שר האוצר ושל הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, מהמצב בשטח. מדובר בצעד אשר פוגע בחיסכון הפנסיוני של העצמאים באמתלה שמדובר בדמי אבטלה. פשוט לעג לרש וחוסר הבנה מהם דמי אבטלה. ד"ר משה ברקת חכם גדול על הכספים של העצמאים שמתוכם ישלמו לעצמם דמי אבטלה, במקום שהמדינה תיקח אחריות ותודיע על דמי אבטלה לעצמאים. מייצרים פה מנגנון שהעצמאים משתמשים בכסף של עצמם בזמן האבטלה ופוגעים בחיסכון שלהם לעת זיקנה".

בטיוטה שפורסמה נקבעו תנאי הסף למשיכת הכספים: עצמאי שסגר את העסק, והעסק אינו פעיל יותר; ההפקדות לחיסכון הפנסיוני בוצעו על פי חוק, במשך שנתיים מתוך שלוש השנים האחרונות וכן עברו לפחות 36 חודשים מהמשיכה הקודמת.

שר האוצר ישראל כץ מסר כי "נוסף על רשת הביטחון הכלכלית שפרסנו, קיימת חשיבות רבה למתן סיוע מיידי לציבור העצמאים במטרה להעניק להם כלים להתמודדות עם המשבר עד להתאוששות המשק. התקנות החדשות יאפשרו משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני בפטור ממס הן בעיתות משבר והן בעת הפסקת עבודה בשגרה, בדומה לציבור השכירים. אמשיך לפעול באחריות ובמקצועיות לטובת חיזוק המשק הישראלי בכלל

וציבור העצמאים בפרט".

לדברי הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת: "המהלך נועד לאפשר לציבור העצמאים בישראל למצות את זכויותיהם ובכך להגביר את השוויוניות בתחומי החיסכון ארוך הטווח. התקנות יאפשרו, בפעם הראשונה, מנגנון דומה לדמי האבטלה של שכירים, לעצמאים שהופסקה פעילותם העסקית, ועומדים בתנאים שנקבעו בחוק, להשתמש בחלק מכספי החיסכון הפנסיוני שחסכו במטרה לשמור על נזילות משק הבית בתקופה מאתגרת זו".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? הפגנת העצמאים
צילום: יהושע יוסף הפגנת העצמאים
 ??  ?? שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel