Israel Hayom

כתב הגנה מאוחר

רצח בקולנוע צפון, כאן ‪21:15 ,11‬

- גדי סולומון l עובר מסך

הרצח ־בקולנוע צפון שהתרחש ־בה7591 היה מסוג המקרים שהה ציתו את דמיון היישו־ב היהודי הצעיר, מכיוון שזה היה אירוע מפתיע, שונה, מסתורי, כמעט הוליוודי. שוד שהסת־בך ־ב־בית הקוה לנוע צפון הו־ביל לירי וכתוצאה מכדור תועה נהרג אדם שגורלו נקשר ־בגורלו של הרוצח מאותו רגע.

־במרחק כמה ־בניינים מזירת הרצח התגורר הנער ירון לונדון, שהסיפור הפנטסטי הזה העסיק אותו כל חייו. כעת הוא יצא ־במסע לפיצוח זהותן של הדמויות המרכזיות וגילה אוצר של ממש.

"רצח ־בקולנוע צפון" משרטט לעומק ולרוח־ב את ע־ברו של רפאל (טומי) ־בליץ, שלחץ על ההדק ־באותו היום וה־ביא לקץ חייו של יעק־ב פיאטלי, מהנדס יהודיהאיטל­קי שהיה ממקימי התעשייה האווירית - שניהם ניצולי שואה.

פענוח הרצח ארך זמן, אך כשהגיעו לטומי, הוא הודה וִׁשחזר. ־בכלא הוא היה יוצא דופן. אינטלקטואל, מנהיג ודמות נערצת. יחד עם שותפו לתא, נחמן פרקש, שהיה אלוף הארץ ־באגרוף, הם מצליחים ל־ברוח מהכלא. כשהיוצר מספר את זה, אי אפשר שלא לראות את הניצוץ נדלק ־בעיניו. סיפורי ־בריחת אסירים ־בספרות ו־בקולנוע תמיד היו נועזים ומרתקים - ־בטח ־בתקופה הזו.

פרקש נתפס מייד, ו־בליץ ־ברח לצפון. אר־בעההחמישה חודשים לא הצליחו למצוא אותו, והעיתונים היו מלאים ־בכת־בות על ה־בה ריחה הנועזת. לאחר חמישה חודשים טומי הוסגר למשטרה על ידי דרוזים שמצאו אותו ־בט־בחה. ־במשטרה סיפר שחצה את הג־בול לסוריה, יש־ב ־בכלא הסורי וגורש ־בחזרה לישראל.

דרך חומרי ארכיון מרתקים הכוללים הקלטות של טומי, קטעי עיתונות, דו"חות מסדרי זיהוי וראיונות ר־בים, מתגלה לצופה אישיותו המורכ־בת של טומי. חוות הדעת של הפסיכיאטר של הכלא שניהל איתו שיחות ר־בות לא הותירה ספק: טומי מסוכן לצי־בור. הוא סוח־ב איתו משקעים מהשואה, מת־בודד, סכיזופרן ודיכאוני.

נדמה כאילו היוצר מנסה, אולי ־בלי לשים ל־ב, לתפוס את מקומו של הסנגור של טומי, וכל מהלך הסרט הוא למעשה כת־ב הגנה מאוחר ש־בא להפחית, ולו ־במעט, מחומרת המעשה. הסרט מתחקה אחר ילדותו הקשה של טומי, ־בן לאם שהיתה מלשינה על יהודים והיתה פילגש של איש אס.אס, דרך המנזר שאליו הו־ברח ו־בו הוכה רח להתנצר, ה־באתו לישראל עם עוד ילדים יתומים והמוסדות ש־בהם שהה מ־בלי שהתייחסו אליו.

־בזמן שהסרט חופר לעומק ־בחייו של טומי הוא כמעט ולא מתייחס לחייו של פיאטלי הקור־בן, אלא רק ־בקווים כלליים. הוא מעמיק רק כשהוא מתאר את היחסים המיוחדים שנרקמו ־בין טומי ו־בין אלמנתו של פיאטלי, היינקה. היא תרגלה ־בודהיזם וחמלה על טומי. למעשה היא סלחה לו על רצח ־בעלה ואמרה כי הוא לא רצח אותו אלא הרג אותו. היא נפגשה איתו ־בכלא פעמים ר־בות והפכה עם השנים לדמות חשו־בה ־בחייו של טומי עד למותה.

"רצח ־בקולנוע צפון" מחיה סיפורים שהיו ק־בורים ־במעמקי הארכיונים ו־במעמקי התודעה של האנשים שהיו חלק מהמקרה. ־ברו־ב הזמן, הדוקו מצליח לעניין ולייצר סקרנות, כי הסיפור המוה ־בא הוא כמעט דמיוני ו־בלתי אפשרי. עם זאת, יש חלקי ראיונות שהוכנסו אליו ולא היו נחוצים, ומוט־ב היה להשאירם על רצפת חדר העריכה.

זהו לא סרט קלאסי מז'אנר "פשע אמיתי" כי אין ־בו אקטי־ביזם ש־בא לשנות את התמונה. מצד שני הוא מתחפש לדוקו "רגיל" א־בל מו־ביל ־בתחכום ר־ב לכיוון מאוד ־ברור, וזהו קסמו.

 ??  ?? "רצח בקולנוע צפון". סיפור כמעט דמיוני ובלתי אפשרי
"רצח בקולנוע צפון". סיפור כמעט דמיוני ובלתי אפשרי
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel