Israel Hayom

בנט הוא הנכס הכי טוב של נתניהו

- אבישי בן חיים

נפתלי בנט הוא החייל הכי חשוב במחנה נתניהו. אחרי הבחירות ואחרי שיביא קולות מהמרכז, בנט הוא זה שיאפשר הקמת ממשלת נתניהו חזקה. אם יתייצב בראש המאבק למען נתניהו, הוא גם יסמן את עצמו כיורש.

מזמן טענתי שנתניהו חייב מפלגת ימין (תקווה לבנה) שתקלוט את המצביעים שהשתכנעו ממסע התעמולה הנבזי נגד ראש הממשלה. הרי לא לכולם יש את מה שיש לבייס של נתניהו בישראל השנייה: עמוד שדרה אידיאולוגי וזהותי, ומידת אמת והגינות שמצליחים לעמוד איתן מול הלחץ של ההגמוניה. הרי יש מספיק ישראלים טובים שלא מסוגלים להאמין שחקירות נתניהו הן אירוע שיא בתופעת האלימות הלגאלית שנועדה להחליש את המערכת הפוליטית, ולהעביר את הכוח מהדמוקרטיה אל ההגמוניה. הם צריכים מפלגת ביניים.

ובכל מקרה, נתניהו מוכרח מפלגת לוויין כי יש אזרחים שאינם אנטי־ביבי, אבל לא מסוגלים להצביע עם "ישראל השנייה" למפלגת העם המכונה הליכוד. בן אדם הולך לעבודה ושואלים אותו "מה הצבעת?" רומ־לעיתים יש פחד לענות תשובה שלא תמצא חן.

יש לא מעטים שלא מבינים שאין דבר יותר נטי וקלאסי בעת הזו מאשר להתייצב נגד ההגמוניה הנאבקת בנתניהו. לא כולם מבינים את הקסם של המילים שאמר הרב שך כשרבין בא אליו וניסה להבין איך ייתכן שהוא לא תומך במחנה השמאל, הרי עמדותיו המדיניות שמאליות. הרב שך, בגיל 90 ומשהו, נעמד על שתי רגליו והכריז: "אני עם פשוטי העם".

אז בנט הוא המפלגה הזו של אלה שלא רוצים להיות עם פשוטי העם, אבל גם לא מתלהבים מהשמאל. אחרי הבחירות ואחרי שיביא קולות מהמרכז, בנט יאפשר הקמת ממשלת נתניהו חזקה. אם יתייצב בראש המערכה למען נתניהו, הוא בעמדה טובה להכתרה כיורש וכמנהיג המחנה הלאומי המסורתי. אם ייצא נגד הסמל הלאומי־העממי, הוא יגמור את היחסים שלו עם המחנה הלאומי־מסורתי (ולעניות דעתי, גם עם עולמו הפנימי). ההגמוניה לא תעמוד בפיתוי ותמשיך לבנות את בנט, שאלמלא הלבין עצמו בהצטרפותו להתקפות המכוערות של ישראל הראשונה נגד נתניהו, היה נשאר מבחינתה משיחיסט לאומן מסוכן וילד קטן. לאור זאת: מחלוקות ויריבויות זה דבר לא נעים, אבל בעת הזו מותר ואף מועיל פוליטית להמשיך לריב.

בפנים־בפנים, בנט הוא ביביסט שבא מבית ביביסטי, שמכבד את נתניהו - בלשון המעטה. זה לא רק שהבן שלו קרוי על שם יוני נתניהו; יש לו כבוד לסמלים לאומיים, ובניגוד לאחרים במחנה החדש שלו, הוא מבין עד כמה נתניהו הוא סמל לאומי. תשמעו סיפור שהוא עצמו סיפר לי: במוצאי בחירות 2015 ישב בנט בביתו והביט במדגמי הטלוויזיה. הסקרים שהבטיחו לו 16 מנדטים התבדו, והוא ירד ל־8. הוא קם מאוכזב מהטלוויזיה, ואז אביו ז"ל נכנס הביתה. בנט קיווה אולי לקבל כתף תומכת מאבא, אבל במקום לשאול אותו לשלומו ולשלום מפלגתו, אבא של בנט שאל בהתרגשות את השאלה הכי חשובה ליהודי לאומי כמוהו: "מה עם ביבי? מה עם ביבי? ביבי ניצח?".

אחרי הבחירות ואחרי שיביא קולות מהמרכז, בנט הוא זה שיאפשר הקמת ממשלת נתניהו חזקה. אם יתייצב בראש המאבק למען ראש הממשלה, הוא גם יסמן את עצמו כיורש

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel