Israel Hayom

התלמידים מחכים לתשובות

היום: קבינט הקורונה צפוי להכריע לגבי מתווה ההקלות בסגר בין ההקלות הראשונות שעל הפרק: פתיחת גני הילדים ● משרד הבריאות: כיתות א'-ד' יחזרו כשמספר הנדבקים היומי יהיה עד 1,000 ●

- נועם (דבול) דביר

חזרה ארוכה לשגרה: כיתות ה' עד י"ב יחזרו ללמוד בכיתות רק כשמצב התחלואה בישראל יעמוד על לא יותר מ־052 חולים ביום, וכיתות א'-ד' יחזרו לפני כן, כשהתחלואה היומית תעמוד על 1,000 חולים. כך על פי מתווה משרד הבריאות בנוגע למערכת החינוך.

"חזרת התלמידים תתבצע כפי שנפתחה שנת הלימודים", אומרת ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך במשרד הבריאות. "אנחנו לא דורשים קפסולות בגני הילדים ולא בכיתות .'ב-'א נדרוש קפסולות רק בכיתות ג' ומעלה". חשוב לציין כי מתווה זה הוא בניגוד גמור לדעת כל המומחים, שייעצו לקבינט ולמשרד החי

נוך ללמוד בקבוצות קטנות (קפסולות) בכל שכבות הגיל.

המתווה כולל גם את חזרת גני הילדים )6-3( בשלב הראשון - כאשר רמת התחלואה היומית תעמוד על 2,000 ביום וכאשר מקדם ההדבקה יהיה .0.8 אלא שהמתווה החדש יהיה מעט שונה מהמתווה הקודם: כפי שפורסם ב"ישראל היום", משרד הבריאות דורש שלא יהיה יותר מעבר של מבוגרים, מורים ומפעילים חיצוניים בין קבוצות תלמידים.

יצוין כי לפני הסגר אפשר משרד החינוך ל"גננות מחליפות" לבקר בשישה גנים שונים בשבוע. על כך אמרה ד"ר אפרת אפללו: "אנחנו יודעים שילדים מידבקים ומדביקים, ואנחנו יודעים גם שהרבה מאוד מהתחלואה במסגרות החינוך, נובעת מהדבקה של המבוגרים את הילדים. לכן אנחנו רוצים להגביל את העניין הזה".

ההורים יפגינו היום

היום צפויים להפגין הורים לילדי גן מכל הארץ בשעה 17:00 בכיכר הבימה בתל אביב, בדרישה לפתוח את המסגרות החינוכיות לילדי הגיל הרך ביום ראשון הקרוב. סוגיה נוספת, קריטית במיוחד, נוגעת לצהרונים, שמאפשרים יציאה של ההורים לעבודה ליום עבודה מלא. כעת שוקלים במשרדי הבריאות והחינוך להטיל הגבלות על ערבוב הקבוצות בצהרונים.

המתווים של משרד הבריאות ומשרד החינוך אמנם נראים יפה "על הנייר", אלא שבסופו של דבר, מי שאמורים

לאשר אותם הם חברי קבינט הקורונה. שר החינוך יואב גלנט, שאינו חבר בצוות, הציג תוכנית של מודל "דוצבעי" - אדום או ירוק, כך שכל בית ספר (גם בעיר אדומה) ייסגר או ייפתח על פי נתוני התחלואה שלו.

התוכנית הזאת, וגם המתווים של משרד הבריאות, מנוגדים לחלוטין לחוות הדעת של המומחים השונים, שטוענים כי תלמידי כל שכבות הגיל במערכת החינוך, כולל גני הילדים וכיתות ,'ב-'א חייבים ללמוד בקפסולות הרמטיות (קבוצות קטנות של עד 18 תלמידים) וכן שאסור לפתוח את הלימודים בערים אדומות. אבל מעל הכל, מרחף גם השיקול של המחיר הכלכלי האדיר שטומנת בחובה תוכנית פיצול כיתות בכל מערכת החינוך.

לדברי פרופ' רונית קלדרון־מרגלית, מבית הספר לבריאות הציבור הדסה באוניברסיט­ה העברית, "חזרה ללא קפסולות מגדילה מאוד את היקף הבידודים בעקבות מקרה מאומת. יש מקום להרחבת מקומות הלימוד למרחב הפתוח ולמבני ציבור העומדים ריקים וזמינים לפעילות לימודית וחינוכית". היא מוספיה כי "יש להקפיד ולהמנע מערבוב ילדים בצהרונים".

סטודנטים בגנים ייפגעו

המתווה של משרד הבריאות והחינוך, אם יאושר, עשוי להוביל לכאוס במערכת החינוך. בישראל כ־02 אלף גני ילדים, והמערכת מאז ומתמיד מתמודדת עם מחסור בגננים וגננות. לשם כך, מגויסים מבתי הספר להוראה לתפקיד גננת או גנן, סטודנטים שטרם סיימו את לימודיהם. חזרה של גני הילדים לשגרה לפני חזרת כיתות א'ד', תפגע בגננות שהן אמהות לתלמידים בשכבות אלה, שכן הן תיאלצנה לחזור לעבודה בעוד ילדיהן טרם חזרו למסגרות. למרבה הפלא, כמעט שמונה חודשים מאז פרוץ משבר הקורונה, במשרד החינוך לא יודעים לנקוב באופן ודאי בשיעור הגננות אשר להן ילדים בגילאי .'ד-'א

נוסף על כך, לפי המתווה לא יהיה מעבר של גננות בין גנים, כלומר היום החופשי של הגננת או הגנן יבוטל - והם יעבדו מראשון עד חמישי, כך שיום שישי יהיה היום החופשי לכולם. זה ייצור בעיה אצל גננים וגננות שזקוקים ליום השלמת לימודים באחד מימי השבוע, שהיה היום החופשי שלהם עד כה. אם ייאלצו להגיע לגן בכל יום, לא יוכלו להישאר וללמוד בקורסים אקדמיים דרך הזום הלימודים. מה שיעכב אצלם את קבלת התואר וסיום

 ?? צילום ארכיון: אורן בן חקון ??
צילום ארכיון: אורן בן חקון
 ??  ??
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? יחזרו בהמשך, ללא קפסולות. שיעור בכיתה א'
צילום: יהושע יוסף יחזרו בהמשך, ללא קפסולות. שיעור בכיתה א'

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel