Israel Hayom

פרופ' ארנון אפק | לתקן את העוול למערכת הבריאות

- פרופ' ארנון אפק הכותב הוא המשנה למנהל המרכז הרפואי שיבא, מ"מ יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים בישראל, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות

קשה להאמין עד כמה התהפך עלינו עולמנו לפני עשרה חודשים. וירוס שהיה מוכר במקרה הטוב למומחים בודדים, טלטל את העולם והפך לעיסוק המרכזי של כולנו. מערכת הבריאות, שבמשך שנים היתה הבן החורג של מדינת ישראל, הפכה לחוד החנית של המאבק בקורונה.

מרגע פנייתו של מנכ"ל משרד הבריאות דאז, משה בר סימן טוב, למנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' יצחק קרייס, לא עבר שבוע ונפתחה מחלקת קורונה ראשונה בישראל ולאחריה טיפול נמרץ קורונה, פסיכיאטריה­קורונה, שיקום נשימתי קורונה ועוד.

גם בתי החולים האחרים וקופות החולים התגייסו במהירות שיא, פתחו מחלקות חדשות, בנו מערך לטיפול בעשרות אלפי חולים בקהילה, הכשירו את המעבדות לביצוע בדיקות קורונה ונערכו עם צוותים רפואיים למתן הטיפול הרפואי המתקדם ביותר בעולם. המרגש מכל הוא התגייסות הצוותים הרפואיים וכלל אנשי מערכת הבריאות, שעשו ועדיין עושים לילות כימים בטיפול בחולים. חלקם עושים זאת הרחק מאור הזרקורים, כדוגמת המערך הגריאטרי. מעטים יודעים שבבית החולים הגריאטרי הרצוג יש כיום כ־001 חולי קורונה המטופלים במסירות רבה.

תוך כדי ניהול המאבק בקורונה, צפו ועלו תחלואי מערכת הבריאות בישראל שבמשך שנים רבות הוזנחה על ידי המדינה. ישראל משקיעה אך ורק 7.4% מהתוצר המקומי הגולמי בבריאות, בהשוואה ל־%9 בקרב מדינות ,OECD־ה וכן 11% בגרמניה, ויותר מ־%61 בארה"ב.

למרות ההשקעה הנמוכה, הישגי מערכת הבריאות מדהימים: תוחלת החיים בישראל גבוהה, תמותת התינוקות נמוכה ותמותה ממחלות לב ירדה בכ־%06 בשני העשורים האחרונים. לא בכדי OECD־ה הגדיר 2012־ב את מערכת הבריאות בישראל כ"ראויה לקנאה", ו"בלומברג" דירג אותה בשנים האחרונות בין שש מערכות הבריאות היעילות ביותר בעולם. הפרדוקס של מערכת הבריאות, שמצליחה להגיע להישגים מדהימים באמצעים דלים בזכות המסירות של אנשיה, היה בעוכרינו לאורך כל השנים. כיום הוא פוגע ביכולת שלנו לתת מענה רפואי איכותי לעם ישראל. בהיעדר רזרבות במערכת, אותן מחלקות פנימיות וצוותי טיפול נמרץ, שגם בחורף רגיל סובלות מאי ספיקה ונאלצות למרבה הבושה לאשפז קשישים במסדרון, צריכות כעת להתחלק לשניים - חלק לטיפול בקורונה וחלק לטיפול בחולים שבשגרה.

במקום לראות במשבר הקורונה הזדמנות להעצים את מערכת הבריאות, לפתוח מחלקות חיוניות

חדשות ולהוסיף כוח אדם, הסתפקה המדינה בהקצאת תקנים זמניים עם תאריך תפוגה מוגדר - יוני .2021

בהיעדר הקצאת מיטות אשפוז, בתי חולים שפתחו מחלקות פנימיות קורונה חדשות והכשירו צוותי טיפול נמרץ חדשים, ייאלצו לסגור אותן עם סיום משבר הקורונה במקום להשאירן לטובת העצמת מערכת הבריאות גם בימים של שגרה.

משבר הוא הזדמנות. מדינת ישראל יכלה למנף את הקורונה כדי לתקן את העוול רב השנים שנגרם למערכת הבריאות, אבל לא השכילה לעשות זאת. "מי שנכשל בלימוד ההיסטוריה, נידון לחזור עליה", אמר וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה, במהלך מלחמת העולם השנייה. אז אולי פעם אחת נלמד משהו?

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel