Israel Hayom

מיוחד: מערכות הבחירות הסוערות בתולדות ארה"ב

המאבקים הבוטים במרוץ לנשיאות ארה"ב לא החלו רק השנה בבחירות 1800 הקרב בקלפי הפך לקרב יריות, בחירות 1972 התקיימו בצל פרשת ווטרגייט, וב־0002 רק החלטה של ביהמ"ש הכריעה מי ניצח בין בוש הבן ואל גור הקול והזעם: פרויקט מיוחד

- ארז לין

כמו בכל מדינה, גם בארה"ב הבחירות לנשיאות ידעו אירועים ביזאריים והתפתחויות בלתי צפויות שהשאירו חותם למשך שנות דור, ואפפו את הבחירות בסימן שאלה אחד גדול.

בחלק מהמקרים העם רצה ברובו המכריע דווקא במועמד אחד, אך שיטת האלקטורים קבעה שהנשיא יהיה דווקא יריבו, ולפחות במקרה אחד אנחנו עד היום לא יודעים מי באמת ניצח. פחות משלושה שבועות לבחירות בארה"ב – זה בדיוק הזמן להיזכר בכמה אירועים חריגים.

:1800 דו־קרב אמיתי

הבחירות של 1800 היו אולי המקרה הראשון שבו הדמוקרטיה הצעירה נאלצה להתמודד עם משבר חוקתי. מצד אחד תומס ג'פרסון - מהאנשים המוכרים ביותר בהיסטוריה האמריקנית בשל היותו אחד מהאבות המייסדים. מנגד, היה אדם לא פחות בכיר בהיסטוריה של האומה - ג'ון אדמס, שגם הוא נמנה עם האבות המייסדים, והיה הנשיא המכהן.

אז, כמו היום, מי שבחר את הנשיאים הוא לא העם אלא האלקטורים - כלומר הנציגים של כל מדינה. ג'פרסון ויריב נוסף מאותה המפלגה, ארון בר, קיבלו 73 קולות אלקטורים כל אחד. החוקה קבעה שבמקרה כזה הקונגרס צריך להכריע. ופה נכנס לתמונה אלכסנדר המילטון - אולי הדמות הכי מעניינת מבין האבות המייסדים, שאמנם לא היה נשיא, אך השפעתו היתה חסרת פרופורציות.

באותה תקופה הוא היה שר האוצר, והוא החליט שהוא יעשה הכל כדי שבית הנבחרים יכריע לטובת ג'פרסון כנשיא. לבסוף, בית הנבחרים אכן בחר בג'פרסון כנשיא, ובר זכה להיות סגן נשיא. אך פה הבחירות הופכות לעוד יותר מעניינות, ואף ביזאריות.

בעקבות הדרמה שהתחוללה, בר לא סלח להמילטון על הקמפיין שלו שמנע ממנו להיות נשיא, ובסופו של דבר, אחרי שלוש שנים של מתח והשמצות, החליטו השניים לסגור את החשבון ביניהם אחת ולתמיד באמצעות דו־קרב אקדחים שנערך .1804־ב בדו־קרב הזה בר, סגן הנשיא המכהן, ירה למוות בהמילטון על נהר ההדסון בניו ג'רזי.

:1972 פרשת ה"שרברבים"

פרשת ווטרגייט ידועה בתור זו שהביאה להתפטרות היחידה בהיסטוריה של נשיא אמריקני, ריצ'ארד ניקסון. הפרשה הזאת פרצה לתודעה האמריקנית בעיצומה של מערכת הבחירות בשנת ,1972 כשניקסון נלחם על כהונה שנייה אחרי ארבע שנים סוערות שבהן מלחמת וייטנאם גבתה ממנו מחיר פוליטי.

הכל החל עוד בשנת ,1971 כאשר ממשל ניקסון ניסה לפעול נגד מי שהדליף מסמכים חשאיים על אודות הכשלים התכנוניים במלחמת וייטנאם, דניאל אלסברג. בלי ידיעת הנשיא, הצוות המיוחד שהוקם החליט להפר את החוק ולפרוץ למשרדו של הפסיכיאטר של אלסברג כדי לגנוב מסמכים מכפישים על אודות מצבו. הפריצה נכשלה, אך מאוחר יותר החליטו גורמים בצוות הזה, כולל התובע הכללי של הממשל, על פריצה נוספת. הפעם יעד הפריצה היה משרדיה הראשיים של המפלגה הדמוקרטית. המטרה: להתקין מכשירי ציתות. הפריצה עצמה הצליחה, אך המכשירים לא עבדו, ולכן החליטו היועצים על עוד פריצה כדי לתקן את המכשירים. הפעם הם זוהו על ידי השומר, והציגו את עצמם כ"שרברבים".

האירוע דווח בהרחבה, וניקסון הכחיש כי הוא ידע על התוכנית - ובצדק - הוא אכן לא עודכן בשום שלב. מבחינת ניקסון, הוא היה נקי, וקיווה שהפרשה לא תעיב על ממשלו או תכביד על הקמפיין שלו.

אך עם הזמן, שני עיתונאים של ה"וושינגטון פוסט" קיבלו עוד ועוד הדלפות מסוכן FBI שכונה "גרון עמוק". הוא מסר להם עוד ועוד מידע על הגורמים בצוות הסורר של ניקסון ועל מידת מעורבותם. הסיסמה "עקוב אחרי הכסף" הפכה לסיסמה נרדפת לחיפוש אחר מקור השחיתות.

בדיעבד התברר כי ניקסון ניסה בכל כוחו לטייח את החקירה כדי לא לפגוע בסיכוייו להיבחר מחדש. "האקדח המעשן" שהפליל אותו היה שיחה שניהל עם יועציו, שבו הורה להם להורות ל־AIC לשבש את החקירה שמבצע .FBI־ה

מלאכת הטיוח של ניקסון נמשכה גם אחרי שנבחר בנובמבר 1972 לכהונה שנייה. בסופו של דבר, אחרי שהעיתונאים חשפו את הקנוניה שניהל ניקסון כדי לשבש את החקירה, הרפובליקני­ם בסנאט הבהירו לו שלא יוכלו להגן עליו אם הדמוקרטים יממשו את

איומם ויגישו כתב אישום לסנאט, לאור צעדיו הבלתי חוקתיים. ניקסון הבין כי אם לא יתפטר, יהיה הנשיא המודח הראשון. ולכן הודיע ב־8 באוגוסט 1974 על התפטרותו.

:2000 מה העם אמר?

כשסגן הנשיא אל גור התמודד מול מושל טקסס ג'ורג' וו. בוש בשנת ,2000 היה ברור שמצפה קרב קשה.

גור קיווה שהבוחרים יתגמלו אותו על שמונה שנות שגשוג בממשל קלינטון. אך בוש רץ על קמפיין אחר - הוא ביקש מהבוחרים להפנות עורף לממשל קלינטון ולא לתת לסגנו להמשיך בבית הלבן בשל פרשת האהבים של הנשיא עם מוניקה לווינסקי.

בוש הבטיח "להחזיר את הכבוד" לחדר הסגלגל ולשים סוף למוסר הקלוקל של הדמוקרטים, לשיטתו. כך או כך, שני המועמדים חצו את אמריקה לשני מחנות. הבוחרים היו חצויים, כמו תמיד, אך הפעם היה ברור שיהיה קרב צמוד - כי אף אחד מהם לא הצליח לסחוף אחריו את הקהל.

בסופו של דבר, כשהגיע יום הבחירות, התברר כי לשון המאזניים היא פלורידה: בלעדיה, לאף אחד מהמועמדים אין 270 אלקטורים, שהם הרף הנדרש כדי לזכות בנשיאות. הערב נמשך ונמשך, אך הכרעה לא היתה, כי ההפרש בין המועמדים בפלורידה היה צמוד כל כך, עם יתרון זעום לבוש. אחרי שהוחלט על ספירה חוזרת של הקולות, עדיין היה הפרש זעום לבוש. גור לא ויתר ופנה לערכאות משפטיות בטענה כי חלק מהקולות שלו לא נספרו. אחרי מאבקים משפטיים שנמשכו שבועות, בית המשפט במדינה החליט לספור שוב, ובאופן ידני, את כל הקולות בפלורידה, ולא רק במקומות שבהם גור ביקש.

אבל בוש החליט לפנות לבית המשפט העליון הפדרלי בוושינגטון, שעצר את הספירה החוזרת של הקולות בטענה כי פלורידה לא הציבה קנה מידה אחיד לספירת הקולות באופן ידני. מכיוון שלא נותר זמן לקבוע אמת מידה אחידה, בוש ניצח כברירת מחדל, וזכה בנשיאות על חודם של 537 מתוך כשישה מיליון קולות במדינה. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבית המשפט העליון האמריקני החליט מי הנשיא שניצח בבחירות.

בסופו של דבר, בכל שלוש מערכות הבחירות האלו, וגם במקרים אחרים שלא צוינו (כמו הדרמה שהתחוללה בשנת ,1876 שגם אז לא היה ברור מי ניצח בבחירות), הדמוקרטיה האמריקנית בסופו של דבר ניצחה - גם אם לקח זמן עד שהאמת יצאה לאור.

 ?? צילום: אי.פי ?? ריצ'רד ניקסון
צילום: אי.פי ריצ'רד ניקסון
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? הקרב בין אלכסנדר המילטון לבין ארון בר
הקרב בין אלכסנדר המילטון לבין ארון בר
 ?? צילום: רויטרס ?? אל גור וג'ורג וו. בוש
צילום: רויטרס אל גור וג'ורג וו. בוש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel