Israel Hayom

לבג"ץ יש הרבה מה ללמוד מתהליך בחירת השופטים בארה"ב | יעקב ברדוגו

עוד ימים

- יעקב ברדוגו

שופטי בג"ץ חייבים להבין שמה שהיה לא יכול להמשיך. הכוח והשליטה של קחו השופטים לאורך השנים מהרשות המחו קקת ומהרשות המבצעת חייבים לחזור למקומם הטבעי והנכון.

השבוע עמדה השופטת איימי קוני בארט לשימוע בסנאט, שימוע שנערך במשך ארבעה ימים. זאת, לקראת ההצבעה על מינויה בסוף החודש לבית המשפט העליון בארה"ב. קוני בארט הוצגה כמועמדת של הנשיא טראמפ במקום השופטת רות ביידר גינסבורג, שהלכה לעולמה בחודש שעבר.

ממליץ לציבור לעקוב אחר הליך הבחירה. הליך המשודר לעולם כולו. לצפות ולקנא. כל מה שרע בשיטת בחירת השופטים בישראל מזדקר באור בוהק כאשר רואים הליך בחירה ראוי ושקוף במדינה המובילה בעולם בכלל ובארצות הדמוקרטיה בפרט.

שופטי בית המשפט העליון איבדו את אמון הציבור לאורך השנים האחרונות. הציבור נחשף יותר ויותר להחלטות שהתקבלו על פי אג'נדות אישיות תוך התרחקות מלשון החוק. החלטות ללא כל מקור בחוק תוך פסיקה יש מאין על מנת להגיע לתוצאה הרצויה להם. דוגמה אחת היא פסיקת בג"ץ להחזרת השו פטת פוזננסקי לכס השיפוט לאחר שפוטרה בפסק דין של בית הדין למשמעת.

שופטי בג"ץ מונו לתפקידם בוועדה שבה הם עצמם חברים. הציבור לא יכול לדעת על אודותיהם, שכן אין הם עומדים לשימוע פומבי בפני מאן דהוא. חוקת ארה"ב מעניקה לנשיא את הסמכות להציע שופטים עליונים לסנאט, שנבחר בבחירות ישירות על ידי הציבור.

חשוב להקשיב בקשב רב לתשובותיה של השופטת קוני בארט לשאלות שהופנו אליה בשימוע.

קוני בארט הדגישה שאיש בבית הלבן לא דרש התחייבות שהיא תפסוק לגבי נושא שק שור לבחירות או לגבי נושא אחר. "זו תהיה הפרה בוטה של עצמאות מערכת המשפט". הוסיפה שתשקול את שלל הגורמים שבאים בחשבון כשהשופטים בוחנים אם לבטל החלטה תקדימית. "אני מבטיחה לעשות את זה לגבי כל נושא שעולה, הפלות או כל נושא אחר. אני אפעל בהתאם לחוק".

"אין לי שום אג'נדה", אמרה קוני בארט. "מעולם לא הפליתי על בסיס העדפה מינית ולעולם לא אפלה על בסיס העדפה מינית".

קוני בארט הסבירה את החלטתה שלא לומר את דעתה על הסוגיות שעליהן נשאלה ואמרה: "שופטים לא יכולים לקום בוקר אחד ולומר: 'יש לי אג'נדה. אני אוהב נשק, אני שונא נשק, אני אוהב הפלות, אני שונא הפלות', ואז לה תנהל כמו מלכה ולכפות את הרצון שלהם על העולם. זה לא החוק של איימי. זה החוק של העם האמריקני".

כשנשאלה על ג'ורג' פלויד, העצור השחור שמותו הוביל לה פגנות ענק ברחבי ארה"ב, השי בה קוני בארט שבעבור משפח תה מדובר בנושא "אישי מאוד" - מכיוון ששניים משבעת ילדיה הם שחורים מאומצים מהאיטי. קוני בארט אמרה שהיא ואחת הבנות שלה, ויוויאן, פרצו בבכי כשצפו בתיעוד. הסנטור לינדזי גרהאם, היו"ר הרפובליקני של ועדת המשפט, שאל את קוני בארט אם כשתפסוק בבית המשפט העליון היא תצליח "לשים בצד" את האמונות הדתיות שלה. קוני בארט, שכיום מכהנת כשופטת בבית משפט פדרלי לער עורים, השיבה: "אני יכולה. עשיתי את זה, ואעשה".

יסוד משמעות המילים

אנטונין סקאליה (Scalia) הוא האיש שטבע כמה ממונחי היסוד של הדיון החוקתי. סקאליה טען, "לא אכפת לי אם למנסחי החוקה היתה איזושהי כוונה סמויה כאשר ניסחוה. אני מת בונן במילים על יסוד נתינתן לעם האמריקני ועל יסוד משמעותן המובנת באופן סביר". לשון אחר, שופטים עליונים אינם צרי כים "לחוקק מן המדוכה". במהלך 32 שנותיו בבית המשפט הע ליון, השופט סקאליה נעשה הכוהן הגדול של ההתנ גדות לאקטיביזם שיפוט. השופטת קוני בארט קורצה מאותו חומר. היכן הנשיאה חיות, מלצר ופוגלמן לעומת קוני בארט? חייבים לשנות את הליך בחירת השופטים בארץ ולחזור ליסודות הע מוקים של המשפט, ולפיהם השופטים ישפטו על פי החוק ולא על פי האג'נדה.

 ?? צילום: אי.פי ?? השימוע של קוני בארט בסנאט
צילום: אי.פי השימוע של קוני בארט בסנאט
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel