Israel Hayom

החוב של ארה"ב הסתכם השנה ב־72 טריליון דולר

בתום שנת הכספים הגירעון זינק ב־1.3 טריליון דולר - יותר מפי 3 מבשנה הקודמת ● עם זאת, לפי קרן המטבע, ארה"ב נפגעה מהקורונה הרבה פחות מאירופה

- גלעד צוויק

הגירעון של ארה"ב בשנת הכספים האחרונה זינק ל־1.3 טריליון דולר - יותר מפי 3 מהגירעון בשנה שעברה ויותר מכפליים מהשיא האחרון .2009־ב

בתום שנת הכספים האחרונה, שהא סתיימה בספטמבר, הסתכם החוב של ארה"ב בא72 טריליון דולר. במקביל ההכנסות ממסים רשמו ירידה קלה, הן במסים האישיים 1.6( טריליון) והן במסי החברות 212( מיליארד).

הזינוק בגירעון השנה בהחלט דרא מטי, אך גם היה צפוי לנוכח תוכא ניות החילוץ המאסיביות של הממשל שבאו בעקבות ההגבלות הנוקשות על המשק בשל התפשטות הנגיף. למעשה, קרוב 8%0%אל מהחוב הנוא כחי מקורו בארבע תוכניות החילוץ שהסתכמו בא4.2 טריליון דולר שהא ממשל הוציא לפועל. יצוין כי על פי קרן המטבע העולמית, ארה"ב צפויה להיפגע הרבה פחות ממדינות אירופה מהמשבר: התוצר בארה"ב צפוי לרדת 4.3%אב - בעוד בכלכלות אירופה המובילות (בריטניה, צרפת, ספרד ואיטליה) צפויה צניחת תוצר של לפחות .10% בגוש היורו כולו הכלא כלה תתכווץ בממוצע ביותר מא%%8 ובגרמניה, הכלכלה החזקה ביבשת, התוצר יצטמצם בא%6.

בימים אלו מתעמת הנשיא דונלד טראמפ עם המחוקקים הדמוקרטים, ובראשם מנהיגת הרוב בבית הנבחרים ננסי פלוסי, על חבילת סיוע נוספת, כמו גם על שחרור כספים שכבר הובא טחו לציבור. טראמפ מעוניין בחבילה גבוהה אף יותר 1.8%אמ טריליון שמא ציעים הרפובליקני­ם, אך מנגד לא מעוניין בהצעת הדמוקרטים לא2.2 טריליון, בעיקר בשל אופי הצעתם הכוללת לדבריו תמריצים לאבטא לה וסיוע למדינות במקום לאזרחים. היועץ הכלכלי הבכיר של טראמפ, לארי קאדלו, אמר שלשום כי זה יהיה "כמעט בלתי אפשרי" להסכים על חבילת סיוע חדשה לפני הבחירות.

"פלוסי לא רוצה לוותר"

טראמפ עצמו אמר: "הייתי רוצה חבילה גדולה יותר - הכל או כלום". בראיון ל"פוקס ביזנס" הוסיף הנשיא: "לצערי, ננסי פלוסי לא רוצה לוותר על כלום, היא חושבת שזה יעזור לה בבחירות. אני חושב להפך - שזה יפגע בה בבחירות, כי כולם יודעים שהיא מונעת את העסקה". פלוסי התפרצה לאחרונה על מגיש רשת CNN שדחק בה להגיע להסכמות, כדי לסייע לאמריקנים השרויים במא צוקה כלכלית בעקבות הקורונה: "יש אפילו מחוקקים דמוקרטים שאומרים לך לקחת את העסקה של 1.8% טריא ליון, אנשים נזקקים לסיוע ולא יכוא לים לחכות עד לפברואר", אמר בליא צר לפלוסי. בתגובה היא תקפה את המגיש הוותיק: "אני לא מבינה למה אתה והקולגות שלך מתרפסים בפני הרפובליקני­ם, משעשע אותי שאתם חושבים שאתם מודעים לסבל של האמריקנים יותר מהנציגים שלהם". CNN אמנם נחשבת למזוהה עם הדמוקרטים, אך למרות זאת ברשת "זיכו" אותה בכותרת: "תגובה מוגא זמת עד גיחוך של פלוסי".

הזינוק בגירעון דרמטי, אך היה צפוי לנוכח תוכניות החילוץ המאסיביות של הממשל שבאו בעקבות ההגבלות על המשק בשל התפשטות הנגיף

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? פלוסי
צילום: אי.פי.אי פלוסי
 ?? צילום: אי.פי ?? היועץ הכלכלי קאדלו
צילום: אי.פי היועץ הכלכלי קאדלו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel