Israel Hayom

ההקלות ואתם: שאלות ותשובות

אופטימיות זהירה עם פתיחת השלב הראשון בתוכנית היציאה מהסגר ● פרופ' גמזו: "פשרות יחזירו אותנו אחורה" ● המסעדנים, שיורשו למכור באיסוף עצמי, מברכים אך מתחננים: "תנו גם להושיב בחוץ, אחרת נקרוס" ● העסקים הקטנים שאינם רשאים עדיין לפתוח: "איך נחזיר הלוואות?"

- מיטל יסעור בית־אור, היאלי יעקבי־הנדלסמן ולירן אוהלי

אחרי הכאוס ביציאה מהסגר הראשון, מקווים שהתוכנית המדורגת תעשה הפעם את שלה. היום מתחיל השלב הראשון בחזרה לשגרה מסוימת, ומוסדות החינוך לגיל הרך ועסקים שלא מקבלים קהל ייפתחו. כמו כן, בוטלה מגבלת מרחק היציאה מהבתים, מסעדות יוכלו לפעול במתכונת של איסוף עצמי (נוסף על משלוחים) והחופים ושמורות הטבע ייפתחו.

המעבר לשלב השני בהקלות יתבב צע רק בכפוף להמשך הירידה ברמת התחלואה, ולכן לשיתוף הפעולה מצד האזרחים יש חשיבות מכרעת.

עוד בהקלות שאושרו בקבינט וייכב נסו היום לתוקף: ביטול האיסור לבקר בבתים אחרים, ובלבד שיעמדו במגבב לת ההתקהלות של 10 אנשים במבב נה סגור וב02 איש בשטח פתוח. שאר ההגבלות יישארו כפי שהיו. הטיסות בנתב"ג התחדשו כבר בסוף השבוע.

רה"מ בנימין נתניהו אמר אמש: "אם כולנו נשמור על הכללים, אני בטוח שזה יעבוד. אם נראה שאנחנו חוזרים בחזרה - נחזור להדק את ההגבלות".

רה"מ הוסיף: "יש סיבה לאופטימיות. אני רואה כבר את החברות המובילות כמו פייזר מתקדמות עם החיסון, ואנב חנו עובדים להביא את החיסונים האלה לישראל. רואים את הסוף, אבל צריך להגיע אליו בזהירות".

הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר: "תודה לעם ישראל שעמד במגבלות גם בתקופת החגים. אני גאה להיות ישראלי. אני קורא לכולם - תתאפקו עם המפגשים. זכרו כי מסיבות טבע, חתונות ואירועי התב קהלות הם אסורים. אין פשרות פה, זה יחזיר אותנו אחורה.

"בבתיה"ח יש כרגע 700 חולים

קשה, 200 יותר מהרגע שבו בתי החוב לים הניפו דגל אדום ופנו אלי. יש גרעיני תחלואה ברשויות המקומיות, התושבים צריכים להקפיד ולא לזלזל. אני מזהה עצירה בירידה בערים כמו ראש העין, נצרת, חדרה, בת ים ועוד. תמשיכו להקפיד על ההנחיות".

אגף המודיעין בצה"ל פרסם אמש מסמך עמדה חריג, הקורא לא למהר לפתוח את המשק ולהקפיד על פתיחה איטית ומדורגת: "אנו חוזים בהתגברות הלחץ להסרת המגבלות, בדומה למה שחווינו ביציאה מהסגר הראשון. זוהי דינמיקה מסוכנת מאוד, שתוביל במהב רה לעלייה חוזרת של התחלואה, כשב

כאמור נתוני הפתיחה גרועים ביותר".

בתוך כך, נמשך מרד העסקים הקטנים נגד הנחיות הממשלה. חברי "לא יהיה בסגר" בראשות תמיר ברלקו, שפתחו את העסקים הקטנים ביום ראשון האחרון, ימשיכו לפתוח את החנויות, אף שמהבוקר מותר לפתוח חנויות לצורך טייק אוויי בלבד.

"מדובר במלחמה על הבית", אמר אמש ברלקו, "כשאתה מאבד תקווה, אתה מאבד את הפחד. זו מלחמת הישרדות. ביום חמישי בערב נערוך הפגנה בכיכר רבין. יש כמיליון מובטלים, מתוכם 600 אלף בחל"ת. הם בונים על זה שהם יחזרו לעבוד, אבל כל העסקים דוגמת מסעדות סגורים. אנחנו מבינים שיעשו עוד סגר ועוד סגר בתקופת החורף, ואנחנו רוצים להגיד שזה לא הפתרון ושלא יהיה סגר יותר. כל העסקים לקחו הלוואות - מאיפה הם יחזירו את זה?"

עודד בבאי, ממארגני ההפגנה: "זו ממשלה שדואגת רק לטייקונים. העסקים הקטנים נפלו בין הכיסאות ואנחנו מאבדים את העשתונות. בעלי החנויות בחובות גדולים וההוצאות נמשכות. אני בכל מקרה פותח כי אני יבואן ויצרן, אבל לגבי קבלת קהל - הממשלה מפקירה אותי. אני אומר לממשלה: אלוהים אדירים. איפה הלב שלכם? למה אתם קושרים אותנו לקניונים? אצלנו אי אפשר להכניס יותר משלושה-ארבעה אנשים לחנות. זו ממשלה שלא אכפת לה. המגזר הציבורי מקבל משכורות עתק והם בעלי פנסיה חזירית".

רבים מהמסעדנים ניצלו את סוף השבוע לסידורים אחרונים לקראת הפתיחה הבוקר לאיסוף עצמי. ישראל בר לוי, מבעלי בית הקפה waycup בתל אביב, הגיע ביום שישי בצהריים לנקות את האבק ממכונות הקפה בסניף ברחוב מקווה ישראל בעיר. "אני מקווה שזו הפעם האחרונה שאנחנו פותחים מחדש. קשה לפתוח עסק פעם שלישית בתוך שנה", אמר, "אנחנו עוברים תקופה קשה, כמו כל בעל עסק ומסעדה. אנחנו בית קפה אז גם משלוחים לא כל כך רלוונטיים עבורנו. עבדנו במסגרת מה שהחוק אפשר במשלוחים לטווח קצר, אבל זה פלסטר".

יקי כביר, בעלי מסעדת סרפינה :TYO־ו "צריך לאפשר גם ישיבה תחת כיפת השמיים על פי התו הסגול. עוד מעט יתחילו הגשמים הראשונים וכל המסעדות עלולות לקרוס, איסור ישיבה בחוץ עלול למוטט אותנו.

"כשמדברים על מסעדנים ומסעדות, מדברים על המון עובדים מלא מעט תחומים: שפים, מלצרים, אנשי כוח אדם ועוד. אלו המון אנשים שנפגעו ועלולים להיפגע אף יותר. אפשר למנוע את זה אם יאפשרו הושבה תחת כיפת השמיים".

מגמת הירידה בתחלואה נמשכת, וביום שישי אובחנו 1,469 נשאים חדשים - 4.5 אחוזים מתוך 32,914 בדיקות חדשות. מספר החולים עומד על .35,212 בשבת נפטרו 14 אנשים, ובהם שני אחים בשנות ה־08 לחייהם בבית החולים אסותא באשדוד.

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? הטיסות חזרו. נוסעים בנתב"ג
צילום: גדעון מרקוביץ' הטיסות חזרו. נוסעים בנתב"ג
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? "מקווה שזה הסגר האחרון". ישראל בר לוי בבית הקפה שלו בתל אביב
צילום: יהושע יוסף "מקווה שזה הסגר האחרון". ישראל בר לוי בבית הקפה שלו בתל אביב

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel