Israel Hayom

הציות להנחיות - חובה דתית מהמעלה הראשונה

- חיים שיין

מגיפת הקורונה אינה רק אתגר רפואי מורכב. יש למגיפה גם משמעויות חברתיות מרחיקות לכת. מתחים חברתיים, שבימים כתיקונם עוברים מתחת לרדאר, צפים ועולים במלוא עוצמתם. אנרגיות מודחקות ומסוכנות נעות במהירות ומבליטות קווי שבר בקרקע המציאות. אין מדובר בוויכוחים אידיאולוגי­ים או פוליטיים סוערים, אלה הפכו למרכיב בגנטיקה היהודית כבר לפני אלפי שנים. כעת אנו עדים להתעצמות בשנאת האחר, בניכור חברתי וברגשות תיעוב הדדי. שברים וסדקים, שפורמים את אריג חיינו במולדת, ומקבלים ביטוי עז גם ביחס שבין הציבור החרדי לקבוצות אחרות באוכלוסייה.

יש לי הערכה רבה לבני אדם שבשם אמונתם הדתית, מוותרים על תענוגות העולם הזה, עוסקים בלימוד תורה, מקימים משפחות גדולות וחיים בצפיפות. איש לא הכריח אותם לחיות כך, זוהי בחירתם וזכותם. לכן הם אינם יכולים לבוא בטענות למדינה או לשכנים, על כך שמגורים בצפיפות מקשים למנוע את שרשרת ההדבקה בקורונה.

יש בציבור החרדי קבוצות שלקחו לעצמן חירות קטלנית לחשוב שההנחיות לימי קורונה הן קפריזה שלטונית או רפואית. הציות להנחיות הוא חובה דתית מהמעלה הראשונה, ואין זה משנה כלל מה עושות קבוצות אחרות בשפת הים או בריכוזי מפגינים. התחושה המבוססת שאנו נמצאים בעיצומה של מערכת בחירות ולכן מתקבלות החלטות שלטוניות בעייתיות, אינה מצדיקה הפקרה של שמירת הנפש בקהילות החרדים, ביצירת סיכון לזולתם וביצירת עומס בבתי החולים. הנהגה חרדית שאינה קוראת את המציאות, נוהגת בחוסר אחריות משווע. אין זו הפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית שהנהגה חרדית טעתה קשות בקריאת המציאות.

אם כמה שבועות או חודשים של סגר גורמים למאות צעירים חרדים לפנות לסמים ואלכוהול, הרי שנדרש חשבון נפש גדול בחברה החרדית. אם מנהיגים חרדים קוראים למרד ולזלזול בהנחיות, הם לא מבינים את המחיר שהחברה החרדית משלמת עתה ותשלם בעתיד בהגברת הקיטוב כלפיהם.

רוב הציבור החרדי שומר חוק ומציית להנחיות, אחים שמנסים בעולם משתנה במהירות לשמר את אורחות חייהם. מתוך אמונה, לדעתי בצדק, שהם תעודת הביטוח הרוחנית להמשך קיום העם היהודי. הגיע הזמן שהחרדים כולם יפנימו שהגלות הסתיימה, אין יותר פריץ גוי, וגם הגטאות חוסלו מזמן. בכל פעם שאני קורא על חיילי צה"ל שמותקפים במאה שערים אני חש צער וזעם. איש מאותם מתקיפים לא היה מסוגל ללמוד תורה אפילו יום אחד מבלי צה"ל. הוא הדין ביחס לשוטרים שממלאים את תפקידם החיוני בתנאים קשים ומורכבים. הכרת הטוב היא מידה יהודית מוערכת וחשובה.

ישראל מדינה קטנה, שיש בה שסעים חברתיים, שהתחילו עוד בימים שלפני הקמת המדינה. פעמים רבות בעבר שילמנו מחיר יקר על היעדר ערבות הדדית. הקורונה לא מבדילה בין מגזרים, האחריות היא משותפת. הציבור החרדי חייב להתעלות ולהפנים את אתגר הקורונה ולגלות אחריות אישית, גם אם מיעוט רבנים, ובעיקר עסקנים, משוכנעים שהם מכירים לפרטיה את התוכנית האלוקית באשר לתפקוד הקורונה ושרשרת ההדבקה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel