Israel Hayom

אפשר לנצח את הנגיף - בלי פתרונות קולקטיביים

- פרופ' זאב רוטשטיין

בנאומו ביום חמישי בכנסת, בחר ראש הממשלה להתייחס ליריו דה העכשווית בתחלואה בישראל, לאחר יותר משלושה שבועות של "סגר כוללני".

בדבריו נשמע היה שהסגר הכוללני, שרבים כל כך התנגדו לו, הצליח, כאשר מספר הנדבקים היומי יורד לפחות 2,000ומ נדבקים והוR המפוו רסם יורד מתחת .1.0ול מדינות אירופה שלא בחרו עדיין בסגר כוללני, טען ראש הממשלה, עוד יבואו ללמוד מאיתנו.

נכון שיש גל שני מטריד של תחלואה במדינות מסוימות באירופה, אבל השאלה אם סגר הוא פתרון הכרחי ויחיד - נתונה במחלוקת. המו חיר החברתי והכלכלי העצום ששילמה ומשלמת החברה בישראל, מטו ריד בפני עצמו.

הבעתי לא מעט את עמדתי, כי יש חשיבות רפואית לאמצעי המיו גון, למסיכה, לריחוק החברתי ולמניעת התקהלויות מכל סוג שהוא. אך כרופא, אני ניצב מול החלטת הממשלה על הסגר הכוללני עם תהיות לא פשוטות: האם השבתת נתב"ג קשורה בכלל להורדת מספר הנדבו קים, בעוד הניסיון העולמי שפורסם מצביע שאין סיכון להידבק בטיסות? האם סגר של שבועיים ממגע מאומת, מונע באמת שרשרת הדבקה, וזאת במקום בדיקת מטוש לאחר סגר של חמישה ימים? האם סגירת העסקים הקטנים, המסחר, הצימרים ועוד, שבהם אין התקהלויות כלל, מסייעת להורדת התחלואה? האם מגבלת אלף המטרים מסייעת במניעת הדבקה?

אם פעם הטיפול הרפואי בזיהום גפה חייב קטיעתה כדי לשמור על החיים, הוסיפה הרפואה אמצעים רבים כדי שגם נמנע מוות וגם נשמור על הגפה. באנלוגיה לסגר הכללי, אפשר לומר כי אפשר לנצח את המחלה - וגם לשמר את הכלכלה, כאשר הטו כנולוגיה שנוקטים אינה כוללנית אלא נקודתית ומקצועית.

כדי להבין את המשמעות מבחינה רפואית אפידמיולוג­ית, נתחיל במו שפט שיישמע אולי מעורר מחלוקת: יותר מו06 אחוזים מהחיוביים לקורוו נה, אינם מידבקים. הספרות הרפואית מדברת על כו9 אחוזים בלבד מהחיוביים שהם מידבקים, וקוראת להם בשם "מפיצי על". הספרות יודעת לציין שפרט לוR שכבר למדנו להכירו בתור מקדם ההדבקה הכל יכול, לא פחות חשוב הוא הוK - מקדם הפיזור.

המקדם הזה, ,K קשור ברמת הסיכון להפיץ ברבים את המחלה. "מפיץ על" שנמצא בחדר סגור ולא מאוורר, מלא קהל, מסוגל להדביק את רוב הנוכחים. במילים אחרות, זה אותו מדביק שנמצא בחקירה האפידמיולו­גית וכבר הדביק מישהו קודם. "מפיץ העל" מחייב את הטיפול הנקודתי בו, ולא בו09 האחוזים האחרים מכלל האוכלוסייה. איתורם ובידודם של מפיצי העל הוא המפתח למניעת הסגר הבא.

ביום שישי, כשיצאתי מביתי בתוך התחום המותר של 1,000 המטרים, ראיתי טור ארוך של מכוניות שנכנסות למתחם "היבדק וסע" במתחם השוק של ראש העין. שפשפתי את עיניי. בדיוק על זה אני חולם כבר במשך "היריון" שלם של קורונה. בלי רופא, בלי ביורוקרטיה, פשוט ניו גשים, נבדקים ומקבלים תוצאה באותו היום.

ראש העין אינה יחידה. זה בדיוק מה שאנחנו צריכים כדי ללכוד גם את מפיצי העל, ולצמצם בצורה ניכרת את שיעורי ההדבקה.

התופעה הזאת משקפת היענות והירתמות של חלק גדול מהציבור, שנענה לקריאתו של הפרויקטור לצאת ולהיבדק. אולי פחות הגבלות מיותרות, פחות אכיפה, פחות מתח מכל הצדדים והרבה יותר שיתוף פעולה בהתגוננות ובעצירת המו גיפה, יביאו סוףוסוף את התוו צאה המקווה - ויחסכו לנו סגר שלישי ומיותר.

ביום שישי ראיתי טור ארוך של מכוניות שנכנסות למתחם "היבדק וסע" בראש העין. בדיוק על זה אני חולם. פחות הגבלות ואכיפה יחסכו לנו סגר שלישי מיותר

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel