Israel Hayom

חזרה לשגרה בשלט רחוק: "כמו יום חג"

סיפוק מהול בספקנות ● בעלי מפעלים, משרדים ובתי קפה חזרו לחייך - בזהירות ● "הדרך להצלת העסקים בארץ עוד ארוכה"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן ולירן אוהלי

על שמחתם של העובדים בענפי המשק ששבו אתמול לפעילות - גם אם חלקית - העיבו חששות מוצדקים. ברשימת ה"זוכים" הפעם: מקומות עבודה ללא קבלת קהל, מפעלים שלא הוגדרו חיוניים בסגר, מכונים לשטיפת רכב וכן מסעדות ובתי קפה בשירות עצמי. עסקים (כמעט) כרגיל.

שניאור ג'רופי, סמנכ"ל פיתוח של ישראטויס, המייצרת משחקים ופאזו לים באזור התעשייה ברקן, סיפר כי אתמול שבו למשרתם 20 עובדי החבו רה. "לא עבדנו בסגר, למעט מי שטיו פל במשלוחים. עדיין יש חששות", הוא מודה. "בבוקר היה סוג של חגיו גה לראות זה את זה אבל לא היה זמן לחגיגות. היינו צריכים לתת מענה מיידי ללקוחות ולהתגבר על הפער. אני מאמין שייקח יוםויומיים עד שהו מערכת תחזור לתפוקה מלאה, גם מבו חינת ההזמנות שנכנסות וגם מבחינת ייצור. זה לא כמו בחנות, ששם אפשר ישר לחזור לשגרה".

ענף נוסף שנפתח אתמול וזכה לביו קוש גדול הוא מכוני שטיפת הרכב. אלא שגם כאן יש סייגים, כמו בשמוו רות הטבע ששם יש להירשם מראש.

"במהלך הסגר, המתווה של שטיפת הרכב היה בעייתי מאוד והוא עבד כמו משלוחים", תיאר אורי יעקובוב, בעו לים של רשת שטיפת הרכב סיטי וואש. "עבור כל לקוח הייתי צריך לשלוח נהג שייקח ויחזיר לו את האוטו. עבדנו על זה קשה מול משרד הבריאות והם החזירו את התקנות כך שהלקוח יוכל להיכנס למכון לשטיפת הרכב, בתנאי שהוא נרשם באתר מראש".

הצורך להתפרנס עלה ליעקובוב בקנסות. "חצי מהמכונים לשטיפת רכב היו סגורים. אני פתחתי וחטפתי שישה דו"חות, למרות שעבדתי על מתווה המשלוחים. הפקחים לא ידעו עליו".

חלק מחברות ההייוטק, להבדיל, שבו אתמול לעבוד מהמשרדים. אופיר גורן, מנכ"ל Eaton ישראל, חברה בינ"ל לחשמל ולאנרגיה: "פתיחת הגנים מקלה על העובדים ומאפשרת להם להתמקד בעבודה, גם למי שעדיין עובד מהבית. נוסף על כך, ההקלות מאפשרות את הידוק הקשר מול הלו קוחות ומכירה מסוג ,B2B פנים אל פנים במקום בזום", אמר גורן.

"ירדה לנו אבן מהלב"

בקרב המסעדנים המותשים והזועו מים מזה זמן, התקבל האישור לטייק אוויי בציניות צפויה, כאילו שמישהו עושה להם טובה. אחרים הביעו שמחה.

"זה צעד חשוב מאוד", הבהיר עומר זידנר, מנכ"ל KFC ישו ראל. "הרגשנו תנועה גדולה מאוד משעות הבוקר בכל סניפי הרשת. עם זאת, זהו רק צעד ראשון". גל אוקסנברג, מבעלי "חומוס בנגל" במודיעין, סיפר: "ביום שישי עבדו נו כדי לסדר את המקום. התרגשנו מההתארגנות הזאת ומהציפייה לראות סוףוסוף לקוחות ולא שליחים. עבדו נו עד עכשיו עם דלת סגורה והיינו צריכים להיות דרוכים כל הזמן. אם מישהו פתח את הדלת אפילו בטעות, ישר צעקנו לו שיסגור כדי שחלילה לא יעבור פקח וייתן לנו דו"ח. עכשיו, כשאנחנו יכולים להיכנס, ירדה לנו חתיכת אבן מהלב. זה מרגש כמו חג".

אך לא כולם שבעי רצון, כרגיל ביו שראל. "הפתיחה החלקית של המשק היא צעד ראשון בלבד, והדרך להצו לת העסקים בארץ עוד ארוכה", הלין יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיו תי. "יש סוגיות רבות נוספות שצריך לפתור, ובראשן ביטול כוונת האוצר להעביר את מס ימי הבידוד, השבוע בכנסת".

גם בעלים של רשתות חדרי כושר לא יושבים על הגדר, ומנסים לדחוף את עצמם להיכלל בסבב ההקלות הבא. "החזרה של חדרי הכושר והבריכות לפעילות היא הכרח בריאותי ולא רק עסקי", פוסקת קרן שתוי, מנכ"לית קבוצת הולמס פלייס שהובילה את המאבק לפתיחתם גם בסגר הקודם. "מדובר בצורך בריאותי עבור מיליון ישראלים וחצי שיושבים בבית, עולים במשקל ומעשנים יותר".

 ?? צילום: יח"צ ?? מפעל המשחקים ישראטויס, אתמול
צילום: יח"צ מפעל המשחקים ישראטויס, אתמול
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? שגרה תל־אביבית עם קפה בשדרה, אתמול
צילום: יהושע יוסף שגרה תל־אביבית עם קפה בשדרה, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel