Israel Hayom

ממחזרים בגדול

אחרי מאבק רב שנים שהובילו ארגוני הסביבה - חוק הפיקדון הורחב גם לבקבוקים גדולים ● רשתות השיווק: "המוצרים עלולים להתייקר "20%־ב

- היאלי יעקבי־הנדלסמן ודן לביא

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הודיעה אתמול על החלטתה להטיל פיקדון על בקבוקים גדולים (שתכולתם 1.5 ליטר).

בכך ניתנה הכרעה במאבק רב שנים בין יצרני המשקאות ורשתות השיווק לבין ארגונים ירוקים, שהמוביל בהם הוא הארגון "אדם, טבע ודין". בפועל, תינתן למשק תקופת היערכות של כשנה להרחבת חוק הפיקדון, תוך התחשבות באתגרי משבר הקורונה.

השרה גמליאל הודיעה אתמול כי ההחלטה הועברה לעדכון בג"ץ, ובהמשך יפנה המשרד עם הצו לוועדת הכלכלה של הכנסת. "אנחנו עושים היום היסס טוריה במדינת ישראל", מסרה גמליאל. "מדובר בצעד נכון מבחינה סביבתית וכלכלית כאחד: הפיקדון יביא לחיסס כון של עשרות מיליוני שקלים ויוריד את יוקר המחיה. יש כאן Winס Winס Win לסס ביבה, לחברה ולכלכלה".

ההחלטה של השרה להס גנת הסביבה מתכתבת עם המאבק המשפטי והציבורי הארוך שניהל ארגון אדם, טבע ודין, שכלל הגשת בג"ץ נגד המס שרד להגנת הסביבה בהתבסס על נתוני דוח 2016סמ שקבע כי נמצאו כשלים ביעדי תאגיד המיחזור אל"ה. כאמור, היצרנים התנגדו מחשש שיוביל להס תייקרות מחירים.

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם, טבע

ודין, בירך על הצעד: "מדובר במהלך היסטורי בהגנה על הסביבה בישראל. החלת החוק תסיים תקופה שבה עשרות מיליוני בקבוקי פלסטיק מזהמים מוצאים דרכם בכל שנה למרחב הציבורי, לחופים ולשמורות הטבע. הציבור הישראלי ירוויח עשרות מיליוני שקס לים מדי שנה מהחזר הפיס קדון, וישראל תיישר קו עם מדינות אירופה ותהיה מדינה נקייה ובריאה יותר לציבור ולסביבה".

"אוכלוסיות חלשות ייפגעו"

רשתות המזון תקפו את ההחלטה. רמי לוי אמר ל"ישראל היום": "ההחס לטה הזו תהיה לעוול גדול אם היא תאומץ בצורה שבה זה לא יהיה מאורגן. הדבר צריך להיעשות באמצעות מכוס נות שיוצבו בתוך השכונות, שיהיו נגישות לכל אחד ואחת. אם לא, אנס חנו נראה את ההחזר של זה כמו ההחס זר של הפחיות. רובו מתבצע על ידי אספנים מפח האשפה ולא באמצעות משקי הבית. אנשים לא באים לסופר כדי להחזיר כמה פחיות. 80% זורקים אותן בפחים".

לוי הוסיף: "אם אנחנו נצטרך לאס סוף את כל הבקבוקים אצלנו, אנחנו לא נעמוד בזה - ולא משום שאנחנו לא רוצים, אלא כיוון שלא נעמוד בכך מבחינה פיזית וטכנית.

"נצטרך להעסיק אנשים שינקו את הבקבוקים המלוכלכים. בנוסף, ברגע שיוטל פיקדון גם על בקבוקים גדולים נידרש לפנות שטח של אלפי מטרים לאחסונם".

אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, הביע התנגדות חריפה: "זה עוול לציבור ביס שראל. במקום למחוק את עולם המיחס זור הקיים שמשרת אנשים ואוכלוסיות לא רלוונטיות, השרה גמליאל מצאה לנכון לצערי להרחיב את החוק ולגס רום לעליית מחירים, שתפגע בעיקר באוכלוסיות החלשות".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם, טבע ודין, בירך על הצעד: "מדובר במהלך היסטורי בהגנה על הסביבה בישראל"

 ?? צילום: יהושע יוסף ??
צילום: יהושע יוסף
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel