Israel Hayom

השלכות המשבר: ירידה של 8.1% בתמ"ג ברבעון השני - 6.7% בחישוב שנתי

לפי הלמ"ס, הצריכה הפרטית התכווצה ב־%44 ● צניחה של 30% בהשקעות בנכסים ● היבוא ירד ב־%82 בשל עצירת התיירות

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

נתונים מדאיגים: התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) ירד 28.8%־ב בחישוב שנתי, כך עולה מסיכום האומדנים של החשבונות הלאומיים לרבעון השני של השנה שמפרסמת הלמ"ס.

ברבעון השני של השנה חלה ירידה של כ־%53 בתמ"ג העסקי, ירידה של 44% בהוצאה לצריכה פרטית, ירידה של 30% בהשקעות בנכסים קבועים, ירידה של 28% ביצוא הסחורות ושירותים, ירידה של כ־%04 ביבוא הסחורות והשירותים ועלייה של 26% בהוצאה לצריכה ציבורית. בלמ"ס מציינים את מוגבלות המהימנות של הנתונים, מכיוון שהם "מנוכי עונתיות" וייתכן שאלה מושפעים באופן שונה מהרגיל בעת משבר.

"נכון לעכשיו אין מספיק נתונים שמתייחסים לתקופת המשבר, המאפשרים לחשב השפעות עונתיות נכונות יותר", מסרו מהלמ"ס.

בחישוב רבעוני מדובר בירידה בצמיחה בשיעור של 8.1% - ירידה של 6.7%% בחישוב שנתי וזאת בהמשך לירידה של 1.7%% ברבעון הראשון של השנה, שלמעשה כלל רק חצי חודש של תחילת המשבר במארס.

התוצר העסקי (התמ"ג בניכוי מסים על מוצרים) ירד ברבעון השני של השנה בשיעור של ,34.8% לאחר ירידה של 2.7%% ברבעון הראשון. הירידה החדה בתוצר העסקי מבטאת ירידות בתוצר ענף השירותים הפיננסיים, ביטוח, נדל"ן ואחרים 45.4%־ב בחישוב שנתי.

הענפים שנשארו יציבים

בתוצר ענף הבינוי מדובר ירידה של 29%% בחישוב שנתי, בתוצר ענף המסחר ושירותי אירוח ואוכל זוהי ירידה של 40.3% בחישוב שנתי, בתוצר ענף שירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות - ירידה של 53% בחישוב שנתי ובתוצר ענף התעשייה מדובר 26.2%־ב בחישוב שנתי. לעומת זאת, תוצר ענפי המידע והתקשורת שמר על יציבות, עם 0.4% בחישוב שנתי. במחצית הראשונה של השנה ירד התוצר העסקי 10.4%־ב בהשוואה למחצית הראשונה של .2019%

יבוא הסחורות והשירותים ירד ברבעון השני של השנה 39%.5%־ב בחישוב שנתי 11.8%־בו בחישוב רבעוני. זאת לאחר ירידה של 18.6% ברבעון הקודם. הירידה החדה הזו משקפת, בין היתר, את עצירת התיירות היוצאת מישראל (שכמו היבוא היא למעשה רכישה של שירותים מחו"ל על ידי ישראלים), וגם ירידה משמעותית של יבוא השירותים האחרים, שירד 22.7%%־ב בחישוב שנתי.

ההוצאה לצריכה פרטית, שנפגעה בצורה משמעותית ביותר ממשבר הקורונה, ירדה ב־%44 ברבעון השני של השנה בחישוב שנתי 13.5%־בו בחישוב רבעוני.

כך, במחצית הראשונה של השנה ירדה הצריכה הפרטית 22.5%־ב בחישוב שנתי 11.9%%־בו בחישוב של מחצית השנה, לעומת המחצית השנייה של שנת .2019%

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? מסעדה סגורה בתל אביב
צילום: יהושע יוסף מסעדה סגורה בתל אביב
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel