Israel Hayom

"כחול לבן הרסו את התקווה"

בראיון ראשון מאז נבחר לכנסת, מספר ח"כ סגלוביץ' על חקירותיהם של אישי ציבור ● "כוח ללא פיקוח עלול להשחית" ● הוא מגנה את תופעת ההדלפות ומאשים: "כל זמן שאין מפכ"ל, הדמוקרטיה נפגעת"

- גדעון אלון

האיש

שבמסגרת תפקידו כראש אגף החקירות במשטרה חקר עשרות אישי ציבור בכירים, ובהם נשיא מדינה לשעבר משה קצב, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואחרים, חש אי נוחות מסוימת כשהפעלתי את מכשיר ההקלטה בראיון שהתקיים בשבוע שעבר.

ח"כ יואב סגלוביץ' )61( ממעט מאוד להתראיין. זהו הראיון המקיף הראשון שהוא מקיים מאז נבחר לכנסת .2019־ב אולי הרתיעה נובעת מהעובדה שבמרבית חייו הבוגרים לבש מדים, ולא היה מורגל בראיונות. סגלוביץ', שהחל את הקריירה שלו במשטרה כתובע משטרתי, הקים בתחילת שנות האלפיים את היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית. 2008־ב קודם לדרגת ניצב והקים את יחידת להב ,433 שאיגדה תחתיה את יחידות העילית של המשטרה, ובהן יאחב"ל ויאח"ה.

מדוע לאחר פרישתך מהמשטרה החלטת לקפוץ לבריכה הפוליטית?

"אחרי השחרור בסוף 2013 הרגשתי צורך להיכנס למערכת הפוליטית במקום לשבת על הגדר, כי זהו המקום שבו אפשר לפעול ולהשפיע".

לתחושתך, הממשלה הזו הגיעה לסוף דרכה או שהיא תחזיק מעמד?

"אני לא יודע, אבל מי שמעיין בהסכם הקואליציונ­י, רואה עד כמה המצב מזעזע. כל מה שהובטח בו לא בוצע. עיכבו מאז את כל המינויים בשירות המדינה, כולל מפכ"ל ופרקליט מדינה. המאבק בקורונה, שאמור היה להיות ספינת הדגל של ההסכם, נכשל".

מה הסיבה לכישלון המאבק בקורונה?

"הטיפול בקורונה מתבצע על ידי רה"מ מתוך שיקולים פוליטיים. אתן לך דוגמה: לפני שלושה שבועות היה דיון אצל נתניהו על תוכנית הרמזור, אבל התוכנית לא הופעלה כי שלושה ראשי ערים חרדיות איימו שאם התוכנית לא תבוטל הם לא יתמכו בו".

אתה כועס על גנץ ואשכנזי, שבניגוד להתחייבות שלהם הצטרפו לממשלה בראשות נתניהו?

"אני כועס על הדרך שבה התקבלה החלטתם. יום לפני כן דיברתי עם בני גנץ ולא היה שום רמז להחלטה לפרק את השותפות, שהאמנתי שהיא מסוגלת לחולל מהפך פוליטי. זה כשל מטורף. ברמה האישית לא השתנתה דעתי על האנשים בכחול לבן. יש שם אנשים מצוינים. התחושה שלי היא שהם איבדו את דרכם לחלוטין, וגם לאחר שהחליטו להיכנס לממשלה ציפיתי שיעשו משהו, והם לא עשו כלום".

זה השפיע על מערכת היחסים האישית שלך איתם?

"באופן טבעי אנחנו פחות מתראים, אבל אין ספק שקרתה פה דרמה קשה. כחול לבן פירקו את התקווה, וצריך עכשיו ליצור אחת חדשה בלעדיהם ועל כך אני כועס עליהם".

משטרה ללא צבעים

מה המשמעות המעשית של עיכוב במינוי מפכ"ל?

"משטרה במשטר דמוקרטי היא נטולת צבעים, אבל בהסכם קואליציוני עושים מעין סחר־מכר על התפקיד הזה. לנתניהו נוח שאין מפכ"ל כי כשיש מ"מ התחושה הכללית היא של זמניות בתפקיד. מפכ"ל כוחו בעצמאותו הכמעט מוחלטת, וכל זמן שיש סימן שאלה על כך אנו פוגעים בליבת השדרה הדמוקרטית".

כבעל ניסיון רב בתחום החקירות ולאור המספר הרב של אישי ציבור שהועמדו לדין, מקובלת עליך האמירה שהשלטון משחית?

"ההגדרה הנכונה בעיניי היא שכוח ללא פיקוח, בקרה ומודעות עצמית עלול להשחית, ולא רק בתחום הפוליטי אלא גם הכלכלי. נבחרי ציבור ועובדי ציבור באים כדי לעשות טוב ולא כדי לבצע עבירות, אבל בדרך כלל קורה משהו בדרך. יש תהליכים שאם לא נטפל בהם בזמן, בסוף יגיעו לתחום הפלילי".

אותם אישי ציבור שמבצעים את העבירות עושים זאת כי הם מאמינים שלא ייתפסו, או שהכסף וטובות ההנאה מסנוורים את עיניהם?

"שחיתות היא מושג חברתי יותר רחב מהעבירה הפלילית. כל זמן שהציבור ונבחריו לא נותנים משקל לדברים לא מוסריים ולא אתיים, קל מאוד להגיע גם לתחום הפלילי. הטיפול בנורמה הציבורית צריך להיעשות על ידי הדוגמה האישית. אגב, מעולם לא היתה תוכנית ממשלתית למאבק בשחיתות. אין נושא שכל כך מרבים לדבר עליו וכל כך מעט עושים בו למעט גופי האכיפה. כשנכנסתי לחיים הפוליטיים הכנתי תוכנית מפורטת בתחום זה, וכשנהיה בממשלה ניישם אותה".

מדברים על האפשרות שנתניהו לא יועמד לדין ויקבל חנינה תמורת התחייבות לפרישה מהחיים הפוליטיים. זו אופציה אפשרית לדעתך?

"צריך לנהל משפט. אם ביהמ"ש יקבע שהפרקליטות והמשטרה טעו ונתניהו זכאי, זה עדיף על האלטרנטיבה שלא לקיים כלל משפט".

קרב אבוד

אתה מוטרד מהתופעה של הדלפות מחדרי החקירות?

"הדלפות מזיקות מאוד, לא רק לחקירה אלא בעיקר ליצירת אמון אצל אנשים. אדם שמגיע למשטרה לתת עדות צריך להרגיש מוגן, וכשזה לא כך, הדבר פוגע בשיתוף הפעולה של המשטרה עם אזרחים. זו תופעה שיש להילחם בה, אך בלתי אפשרי למנוע אותה. פעם היה מעגל מצומצם יותר של שותפי סוד, והיום במעטפת יש יותר אנשים. זה מגדיל את המעגלים, אבל לא מנקה את המשטרה מאחריות".

אתה מאמין שליאיר לפיד יש היכולות להיות ראש ממשלה, אף שהוא רק שבע שנים במערכת הפוליטית וניסיונו בתחום הביטחוני והמדיני דל למדי?

"ללפיד יש תכונות האופי הנדרשות ממנהיג. יש לנו צוות מצוין והוא יודע לעבוד איתו. לפיד הוא איש עבודה המחויב למדינה, ולא לעצמו. הוא מתאים להיות ראש ממשלה יותר מכל אדם אחר במערכת הפוליטית".

לאיזה תפקיד אתה נושא את עיניך?

"נכנסתי לחיים הפוליטיים כי אני רוצה להשפיע במגוון של תחומים. השאיפה שלי היא להיות שר המשפטים. יש לי הכישורים הבסיסיים לכך, אבל כדי שזה יקרה עלינו לחכות עד שלפיד יקים את הממשלה הבאה".

"שחיתות היא מושג חברתי רחב מהעבירה הפלילית. כל זמן שהציבור ונבחריו לא נותנים משקל לדברים לא מוסריים, קל להגיע גם לתחום הפלילי"

 ?? צילום: דוברות הכנסת ?? סגלוביץ'. "הטיפול בנורמה הציבורית - דרך דוגמה אישית"
צילום: דוברות הכנסת סגלוביץ'. "הטיפול בנורמה הציבורית - דרך דוגמה אישית"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel