Israel Hayom

מי שומר על הילדים?

בת השוטר - פרק פתיחה כפול, טין ניק, 15:30

- ניר וולף עובר מסך

לסדרות נוער יש נוסחה קבועה, שכמעט תמיד תעבוד על הצופים שלהן. לוקחים חבורת נערים שנאלצים לקבל על עצמם אחריות ולהתנהל לבד במין עולם של מבוגרים, מוסיפים משולש רומנטי וצרות של צעירים, וגם כמה דמויות רעות (בדרך כלל מבוגרים) שאותן צריך להכניע עד סוף העונה, ויש סדרה.

ככה זה פועל בהצלחה בכל מקום בעולם, אולם בישראל לרוב מתעקשים להוסיף לשבלונה הנ"ל גם הרבה אלימות, פחד וחרדות, כאילו המציאות הישראלית כפי שהיא משתקפת בסדרות הללו לא תהיה אותנטית מספיק אלמלא יתבצע רצח אכזרי בחצר בית הספר.

את נועה קירל, לדוגמה, כל הזמן מנסים לרצוח לאורך פרקי הסדרה שלה, "כפולה", לפעמים באמצעות רובים, לעיתים ברעל. וזה לא שאין גבולות בסדרות נוער ישראליות; בהכללה, הן מאוד שמרניות.

הדמויות במרבית המקרים הן של בני טובים, והכי רחוק שהן יגיעו זה לנשיקה סוערת (או לסצנת אונס עם בגדים, כמו בעונה האחרונה של "תאג"ד"). העיסוק בנושאים שנויים במחלוקת יהיה עדין, והשחקנים תמיד ייראו כמו כוכבי נעורים. אבל כשהאלימות נכנסת פנימה, הכל חופשי.

אתמול בצהריים שודר פרק הפתיחה הכפול של "בת השוטר", דרמת מתח יומית לילדים ולנוער שאמורה להיות הלהיט הבא. בתפקידים הראשיים משחקים ליאור אשכנזי, עוז זהבי, נטע גרטי, טלי שרון, ליאנה עיון ואחרים, וכבר בפרק הבכורה קיבלנו נשיקה לוהטת, חובות ואיומים ואת עוז זהבי גוהר מעל גופה ונחשד כרוכ צח. אחר כך הכרנו את משפחת הפשע הכי מסוכנת בארץ, שמענו על חפרפרת בתחנת המשטרה, ראינו הימלטות מתא מעצר ועוד כמה סצנות אפלות.

זה למעשה השלד של קו העלילה המרכזי בסדרה. בת השוטר, נערה קצת יותר מופרעת מהממוצע, היתה עדת ראייה בזירת רצח וכתוצאה מכך אביה שולח אותה - במסגרת תוכנית להגנת עדים בהכ להסתתר בביתה של משפחה חרדית, בשל חשש כבד לחייה.

"בת השוטר" מבוססת על ספר של ליעד שהם, ובגדול משך העונה אמורה הסדרה לבחון את ההבדלים בין בני נוער חילונים וחרדים.

במקור "בת השוטר" בכלל תוכננה לשידור בערוץ KidZ (ללקוחות ,)yes אך רגע לפני השקתה היא נדדה לערוץ טין ניק, המיועד לקהל צופים קצת יותר בוגר. בהחלט אפשר להבין את השינוי בשיבוץ, וגם את האזהרה שמתנוססת על המסך לפני תחילת הפרק, שמבהירה לילדים כי עלולים לצוץ מדי פעם קטעים מפכ חידים, ולכן מי שחושש מכך כדאי שיצפה בתוכן בהשגחת מבוגר.

כאמור, זה לא ייחודי ל"בת השוטר". רוב סדרות הנוער בארץ בנויות על מקדמי עלילה אלימים, כאילו הן רואות את עצמן כסכ דרות שנועדו להכין את הנוער לצפות בתוכניות של המבוגרים. גם אני, כילד, חשבתי שזה מסעיר לצפות בפרשיית רצח בטלוויזיה ולהיסחף לסיפור על עבריינים וארגוני פשיעה אלימים, אבל יש אינספור דברים מפחידים בעולם, המון קונפליקטים ומקדמי עלילה שאפשר לבנות עליהם סיפור מיוחד שמיועד לבני נוער. לא חייבים לדחוף רציחות בכל סדרת נוער בעברית.

הידעתם שנטפליקס אוסרת על היוצרים להציג כלי נשק בסדכ רות המיועדות לילדים ונוער? לכן כשמנהלים דיון על התפשטות האלימות בארץ, ועל הקלות שבה נערים מסתובבים עם סכינים ותרסיסי גז ודופקים מכות אחד לשני, כדאי לזכור שגם האסקפיזם שלהם כבר הפך מזמן לחוויה מדממת.

 ??  ?? "בת השוטר". האלימות הפכה לסטנדרט
"בת השוטר". האלימות הפכה לסטנדרט
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel