Israel Hayom

בגלל המלחמה ההיא

הערב תעלה בכאן 11 הסדרה "שעת נעילה" על מלחמת יום הכיפורים ● אימרי ביטון מגלם בסדרה את אחד ממנהיגי "הפנתרים השחורים" שנלחם ברמת הגולן ● "אחרי תחקיר של חודש וחצי הבנתי כמה לא ידעתי כלום על המלחמה הזאת, ואיזה פצע גדול היא יצרה בחברה שלנו", הוא אומר

- מאיה כהן

הערב תעלה בכאן 11 (אחרי החס דשות) הסדרה "שעת נעילה", שעשתה כותרות עוד לפני עלייתה בשל מכירתה לרשת הטלוויזיה האמס ריקנית .HBO

הסדרה, שכתבו רון לשם, עמית כהן ודניאל אמסל וביים ירון זילברמן ("ימים נוראים"), מתארת את מלחמת יום הכיפורים דרך עיניהם של החיילים בחזית הצפון, ועוסקת בפצעים המדס ממים של החברה הישראלית מאז ועד היום. בין השאר, עוסקת הסדרה בשסע העדתי באמצעות דמויות של שלוס שה חיילים שהם גם פעילי "הפנתרים השחורים" משכונת מוסררה בירושס לים. השלושה, שאותם מגלמים מאור שוויצר, עופר חיון ואימרי ביטון, נשס לחים אל קרב חסר סיכוי לאחר עימות קשה עם מפקדיהם בחטיבת השריון.

אימרי ביטון )35( התפוצץ על המסך בסדרה "רק להיום" של ניר ברגמן שעלס תה בסyes לפני כשנה. הסדרה התרחשה בהוסטל לשיקום אסירים, וביטון גילם את דמותו המורכבת של שלומי, אסיר לשעבר ונרקומן שמנסה להשתקם, אך העבר שלו רודף אותו בעוד משפחתו מתכחשת אליו ומסרבת להושיט לו יד.

ב"שעת נעילה" הוא מגלם את דמוס תו של ג'קי אלוש, ממנהיגי "הפנתרים השחורים". "התחקיר לסדרה הזאת ארך

חודש וחצי", מספר ביטון, "אני חושב שלא פספסנו אפילו פרט אחד בתוך המס לחמה הזאת. רק בסיום התחקיר הבנתי עד כמה מלחמת יום הכיפורים היתה פצע גדול בחברה שלנו. נפגשתי גם עם פעילים חברתיים שהיו אז ב'פנתרים השחורים' ועם אינספור לוחמים שהיו במלחמה. המפגשים היו מרגשים, עוצס מתיים ומטלטלים.

"הדמויות שאנחנו מגלמים בסדרה הן בהשראת האנשים שפגשנו. הדמות שלי מורכבת מאוסף עדויות של לוחמים על אירועים שקרו באמת, אבל בעיקר מבוססת על אדם בשם יצחק נגרקר. פגשתי אותו יותר מפעם אחת ועבוס רי הוא גיבור ישראל. הוא היה בשבי, חווה טראומות קשות מאוד ויצא מזה והקים משפחה. דיברתי עם הבן שלו, ואני מרגיש שעד היום המשפחה הזאת חיה את המלחמה הזאת יוםסיום. אחד הקרבות שהוא השתתף בהם הוא הקרב בתל סאקי, אחד הקרבות הכי קשוחים. היו שם 20 לוחמים בבונקר מכותרים על ידי יותר 1,000סמ לוחמים סורים" .

למדת דברים שלא ידעת על המלחמה?

"בטח. כלוחם קרבי בנח"ל שמעתי את כל מורשות הקרב מהמלחמה, אבל כשהס געתי לעבודת התחקיר הבנתי עד כמה אני לא יודע כלום. אין לי ספק שכל מי שיצפה בסדרה יגלה כל כך הרבה דברים חדשים, עד כמה המחדלים היו חמורים

ועד כמה החיילים הפשוטים הם שהצילו את המדינה הזאת ברגעים הקריטיים. לא הגנרלים ולא הפוליטיקאי­ם".

לדברי ביטון, את האודישנים לסדס רה עשה כבר לפני תשע שנים, כשעוד היה סטודנט בבית ספר למשחק. "נבס חנתי בכלל לדמות אחרת, ובסוף הפס רויקט הזה נפל. שכחתי ממנו, ופתאום הוא חזר אחרי שנים. שוב נכנסנו לתהליך של אודישנים. כבר באודישנים הרגשס תי שזו הולכת להיות סדרה חדספעמית. היתה אנרגיה שאי אפשר להסביר. הבנתי שאני רוצה להיות חלק מהדבר הגדול הזה. זו היתה עבודת אנסמבל מטורפת. צילמנו ברמת הגולן, השתמשנו בטנס קים 1973סמ שהוציאו אותם ממוזיאונים

והשמישו אותם".

העובדה שהסדרה תשודר בשירות הסטרימינג של HBO מרגשת? עושה חשק לקריירה מעבר לים?

"בוודאי. זו חשיפה עצומה. אנחנו הולכים להיות משודרים ביותר מס001 מדינות, ואני מאמין שהסדרה הזאת הולכת להתפוצץ על העולם ולהיות אחת הסדרות המדוברות. יש לי מחס שבה גם על קריירה בחו"ל, אני משפר עכשיו את האנגלית שלי, מתחיל לחפש סוכנות בחו"ל שתתאים לי.

"אני מרגיש שבסדרה הזאת אני עושה תפקיד שמעולם לא נתנו לי. בשונה מהטייפקאסט שעד היום קיבלתי, שהיה בעיקר דמויות מחוספסות ואמוציונלי­ות, פה ירון (זילברמן, הבמאי, מ"כ) התעקש שאעשה דווקא דמות של אדם חכם, תרס בותי, עדין, זה שמאמין בהידברות ולא באלימות. אני מקווה שכולם יאהבו את הדמות של ג'קי אלוש כמו שאני אהבתי אותו". את השם הפרטי של הדמות, ג'קי, הוא בחר בעצמו.

"היתה לי אפשרות לבחור את השם הפרטי. לאבא שלי קראו ג'קי, והוא נפטר לפני 11 שנים, בדיוק ביום ההולדת שלי, בס72 באוקטובר. היה לי אישיו מאוד גדול איתו, ההורים שלי היו גרושים 13 שנים ואחר כך התחתנו שוב. לא הייתי איתו בקשר עשר שנים, ובסוף היתה לנו סגירת מעגל מאוד גדולה. כמחווה לאבא שלי בחרתי בשם ג'קי".

 ??  ?? ביטון (משמאל) ב"שעת נעילה"
ביטון (משמאל) ב"שעת נעילה"
 ?? צילום: אור דנון ?? ביטון
צילום: אור דנון ביטון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel