Israel Hayom

סרטי מופת רוסיים באתר הסינמטק

היא היתה הבת של חנה רובינא ואלכסנדר פן, התחתנה עם אורי זוהר והתגרשה ממנו, והיתה אחראית ללהיט "לך איתה" ● אתמול נפטרה בגיל ,86 לאחר שנדבקה בקורונה במהלך מאבק בסרטן

- מאיה כהן ישי קיצ'לס

השחקנית והזמרת אילנה רובינא הלכה אתמול לעולמה בגיל ,86 לאחר שנדבקה בקורונה בעודה נאבקת במחלת הסרטן. רובינא היתה בתם של שחקנית התיאטרון המיתולוגית חנה רובינא ושל המשורר אלכסנדר פן, והיא היתה פעילה בסצנה התרבותית של ישראל בשנות הס06 והס07.

רובינא נולדה בתל אביב. הוריה התקס שו לטפל בה, ובילדותה נשלחה למשפס חת אומנה ואף היתה ילדת חוץ בקיבוץ. לאחר שירותה הצבאי נסעה למילאנו, למדה שם שירה קלאסית ואף נישאה. זמן קצר לאחר מכן התגרשה, חזרה לארץ והופיעה במועדון התיאטרון בשירים שהפכו ללהיטים, ובהם "שיר הדרך", "שיר הפלפל" ו"איריסים". היא גם לקחה חלק בלהקת בצל ירוק, ולימים נישאה לאורי זוהר, שהיה במאי התוכנית של בצל ירוק. זוהר היה בעלה השני, ורוביס נא הקליטה איתו שירים אחדים. לאחר שנתיים שבהן היו נשואים, הם התגרשו. לאחר מכן נישאה רובינא פעמיים נוס ספות: לגוריון ויסמן, אבי בתה, ולרפי וייזר, שהתאבד .2006סב

בין שאר הדברים שעשתה רובינא, היא שיחקה בסרט הקולנוע "איי לייק מייק" לצידם של גאולה נוני וחיים טוס פול והשתתפה בפסטיבלי זמר בארץ ובס עולם. בשנת 1972 יצא אלבומה הראשון "שני הצדדים" עם הלהיט "לך איתה" (שזכה שנים לאחר מכן לחידוש על ידי להקת נוער שוליים). בזמן מלחמת יום הכיפורים הופיעה בפני לוחמים יחד עם לאונרד כהן. בשנות הס07 המאוחרות היא עברה להתגורר בלונדון, ובשנות האלפיים חזרה לישראל.

"היינו חברות שנים רבות", מספרת השחקנית והזמרת שושיק שני, אלמס נתו של אריק לביא, "למעשה, נולדנו באותו רחוב, בגורדון. היינו שכנות ביס לדות, למרות שהיא גדלה בעיקר במס סגרות אחרות ובקיבוצים. התקרבנו שוב כשהיינו בבוהמה. גרנו שוב באותו רחוב, יחד עם אריק איינשטיין. אריק בעלי עשה איתה הפקה ברדיו בשם 'משירי

תנועות הנוער' יחד עם גידי גוב ורס בקה זוהר, הפקה שעד היום מושמעת. בשנים האחרונות היא גרה בארץ, אבל גם כשגרה בלונדון שמרנו על קשר כל הזמן. היא חלתה בסרטן שכבר זמן מה היה מפושט בגוף. לפני חודשיים היא אושפזה באיכילוב, ושם נדבקה בקורונה. בשבוע שעבר עוד דיברנו. היא היתה כל הזמן בהכרה, אבל היתה מאוד חלשה".

לדברי שני, "היו לה חיים לא קלים. רוב הילדות שלה עברה עליה במסגס רות שאינן הבית, כי אמה חנה רובינא היתה שחקנית גדולה. אילנה עצמה לא היתה קרייריסטית בכלל, לא עניין אותה להיות כמו אמא שלה, היא ממש לא אהבה תיאטרון. היא היתה בעיקר זמרת, ומאוד אהבה אופרה. נורא אהבתי אותה. היא היתה מצחיקה ברמות, היה לה חוש הומור יוצא מן הכלל".

הלווייתה של רובינא התקיימה אמש.

אתר האינטרנט של סינמטק ירושלים ממשיך לתת בראש, והפעם באמצעות תוכנית מיוחדת ומרגשת שכוללת עשרה סרטי מופת עלסזמניים מרוסיה.

באתר הסינמטק (שכתובתו )www.jfc.org.il תוכלו למס צוא, בין השאר, את "סולאריס", "סטאלקר" ו"המראה" של אנדס ריי טרקובסקי, את "איבן האיום" ו"אלכסנדר נייבסקי" של סרס גיי אייזנשטיין, את "העגורים עפים" של מיכאיל קאלטוזוב, שזכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן ,1958סב את "מוסקבה אינה מאמינה בדמעות" של ולדימיר מנשוב, שזכה בפרס האוסקר לסרט הזר ,1981סב ואת סרט המלחמה הבלתי נשכח "צא וראה" של אלם קלימוב .1985סמ

שתי יצירות המופת הנוספות שנכללות בתוכנית הן "עלייה לשמיים" של לריסה שפיטקו, ו"עיר אפס" של קארן שאחנזרוב.

התוכנית מתאפשרת הודות לשיתוף הפעולה בין הסינמטק לבין אולפני מוספילם - קונצס רן הקולנוע הרוסי הגדול. הסס רטים עברו תהליך רסטורציה וכוללים תרגום לעברית ולאס נגלית. עלות צפייה בכל סרט עומדת על 15 שקלים.

 ?? צילום: משה פרידן, לע"מ ?? אילנה רובינא
צילום: משה פרידן, לע"מ אילנה רובינא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel