Israel Hayom

שוחה נגד הזרם

נדחה משחקה של חולון מול שולה בליגת האלופות הנגיף הגיע לריאל ולאלבה ברלין היא זכתה בשלוש מדליות אולימפיות, היתה אלופת העולם ואלופת אירופה, אך ברגע שהצטרפה למחאה נגד זיוף הבחירות לנשיאות במדינתה, הפכה מכוכבת לאויבת ● "אם המצב הנוכחי יימשך, לא יהיה עוד ספורט

- אבי סגל ויעקב מאיר דוד ברון

משחקה של הפועל חולון מול שולה במחזור הראשון בליגת האלופות, שאמור היה להתקיים ביום רביעי הקרוב, נדחה בעקבות הידבקות מאמן הקבוצה הצרפתית וכמה משמ חקניה בקורונה.

את ההודעה על כך קיבלו הסמ גולים אתמול בשעות הצהריים מהנהלת המפעל, שטרם קבעה מועד חדש להתמודדות.

במקום המשחק מול הצרפמ תים, תשחק חולון ביום רביעי 19:00מב מול הפועל אילת בממ סגרת הליגה הבלקנית.

משחקה הראשון של חולון במסגרת האירופית יתקיים במ4 בנובמבר מול א.א.ק אתונה. גם משחקה של הקבוצה היוונית מול צימוקי מינסק, שאמור היה להמ תקיים השבוע, נדחה בעקבות שורת הידבקויות אצל הקבוצה הבלארוסית, ובמפעל בדקו אם אפשר יהיה לקיים כבר השבוע את המשחק בין חולון ליוונים, אך א.א.ק סירבה למהלך בשל אילוצי לו"ז.

נגיף הקורונה ממשיך להכות בכדורסל האירופי. אתמול עלה מספר קבוצות היורוליג שבהן התגלו חולי קורונה לתשע - בדיוק מחצית מקבוצות המפעל.

הגארד הצרפתי של ריאל מדמ ריד, פביאן קוזר, אובחן כחיובי והפך לראשון העונה בשורות הבלאנקוס שנדבק בנגיף. בעקמ בות הידבקותו נדחה משחק הלימ גה של ריאל שאמור היה להיערך אתמול מול בילבאו, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורלו של הקמ לאסיקו מול ברצלונה, שאמור להתקיים ביום שישי.

נוסף על כך, קוזר ישב על הסמ פסל בהפסד למילאנו לפני כמה ימים (אך לא קיבל דקות משחק), ובקבוצה מקווים ששחקנים אחמ רים לא נדבקו. מדובר במקרה הידבקות שלישי בספרד בימים האחרונים, אחרי מאומתים שהמ תגלו גם במלאגה ובבורגוס.

גם אלבה ברלין הודיעה על מקרה ראשון בשורותיה, לאחר הבדיקות שנערכו מייד בסיום המשחק מול צסק"א במוסקבה ביום שישי. משחק הגביע של הגרמנים מול בראונשוויי­ג שאמ מור היה להתקיים אתמול נדחה, וכעת הקבוצה מחכה להנחיות מהרשויות המקומיות. ביום חמימ שי צריכה אלבה לארח את באמ סקוניה, אך עדיין לא ברור אם המשחק יתקיים כמתוכנן. היא קטפה שלוש מדליות אולימפיות במשחים חופשיים, היתה פעמיים אלופת עולם במשחה חופשי, זכתה באליפות אירופה ב־05 מטר גב והפכה לשחיינית הבלארוסית המוכרת בעולם. אבל כל ההישגים והתארים האלה לא הגנו על אלכסנדרה גרסימניה, כאשר הצטרפה לפני כחודשיים למחאת הבלארוסים נגד זיוף הבחירות לנשיאות במדינה.

גרסימניה )34( חתמה על עצומת הסמ פורטאים, שתבעו להפסיק את הדיכוי האלים של ההפגנות במדינה ולערוך בחירות חדשות, ובבת אחת הפכה מכומ כבתמעל לאויבת. "פתאום שום בריכה ציבורית לא הסכימה לחדש את הסכם השכירות עם בית הספר שלי לשחייה", היא מספרת בראיון מיוחד ל"ישראל היום", "תחילה טענו שזה בגלל הקומ רונה ומשכו זמן, אבל גיליתי שלאחרים כן מחדשים חוזים והבנתי הכל".

גרסימניה עוד יצאה יחסית בזול. אחרים מבין 900 החותמים על העמ צומה קיבלו איומים מבכירי המשטר ומראשי האיגודים בדרישה למשוך את החתימה, ספורטאים שסירבו פוטרו

ונותרו ללא אמצעים למחיה, ומועמ דון כדוריד שהביע סולידריות נזרק מהליגה. לשיאם הגיעו הדברים בתמ חילת החודש, כאשר החלו המעצרים שלא פסחו גם על הבכירים והמעוטרים ביותר. אך הקיצוני מכל היה מעצמ רה של ילנה לבצ'נקו, אגדה חיה של הכדורסל הבלארוסי, ששיחקה בגמר המWNBA ,2010מב ובאליפות העומ לם באותה השנה גם נבחרה לסנטרית המצטיינת של התחרות.

לבצ'נקו נעצרה בגלל השתתפות בהמ פגנה ונזרקה למתקן מעצר ללא משפט, שם שהתה במשך שבועיים בתנאים סנימ טריים איומים. "קשה לי אפילו לתאר במילים את הזעם שלי על מה שעשו לה כשהשאירו אותה לישון במיטת ברזל בלי מזרן ולא נתנו לה להתקלח", אומרת גרסימניה, "זו הפרה מוחלטת של זכויות אדם, יחס בלתי אנושי, וכעת גם הקמ ריירה שלה נמצאת בסכנה".

בשבוע שעבר מונתה גרסימניה לראש הקרן לסולידריות בספורט של בלארוס, ועזבה לליטא. "הבנתי שאני יכולה להיות הבאה בתור ולמצוא את עצמי ליד לבצ'נקו", היא מסבירה וממ ספרת שהקרן כבר העניקה סיוע ליותר ממ02 ספורטאים שנרדפים בגלל התמ נגדותם למשטר.

"הצעדים הראשונים הם לסייע לאלה שנותרו ללא עבודה וללא אפמ שרות לאימונים. אנחנו רוצים לסייע במציאת מתקנים לאימונים, ואפילו בארגון תחרויות. צריך לתת לספומ רטאים להמשיך בקריירה שלהם. אני מתכוונת לפעול בשיתוף עם הוועד האולימפי הבינלאומי ועם פדרציות של ענפי ספורט שונים כדי שסוגיית מצבם של הספורטאים בבלארוס לא תרד מסדר היום בעולם".

יש משהו מהקריירה הספורטיבית שלך שמסייע לך במאבק ובעבודה הארגונית?

"בוודאי, יש התבייתות על המטרה

ומיקוד כל הכוחות להשגתה. יש לנו מטרה, אנחנו יודעים איך להגיע אליה ועושים הכל לשם כך. זה מה שנדרש בספורט, אך לא רק. אפילו את תרגילי ההכנה הנפשיים שלי אני מפעילה כאן. אירוע כמו המעצר של לבצ'נקו יכול להביא לירידת מתח או לדכא, אבל אני חושבת על כך שאסור להיכנע". צריך לנצח במשחה הבא? "בדיוק. אם הפסדתי בקודם - זה ניסיון. ניסיון שלילי אמנם, אבל בכל זאת ניסיון, שאינו נותן זכות לסגת אלא מרגיז בצורה חיונית ודומ חף הלאה".

גרסימניה, שסיימה את הקריירה הממ קצועית 2018מב עם הולדת בתה, אינה מסתירה את הכעס שלה על המשטר, שבמשך שנים ניצל את תהילתה ואז הפנה לה עורף: "הספורט היה רק צעמ צוע בידי השלטון, היינו כלי פולימ טי עבור המדינה. התברר שלאיש לא אכפת מאיתנו כספורטאים, כבני אדם עם אישיות. אם המצב הנוכחי יימשך, לא יהיה עוד ספורט בבלארוס".

ויש לה גם מסר לספורטאים בארץ: "הייתי רוצה שהספורטאים בישראל יצטרפו לקהילה הבינלאומית, יגלו סולידריות וישמיעו את מחאתנו נגד פגיעה בספורט ובזכויות האדם".

 ??  ??
 ??  ?? גרסימניה בבית הספר שלה לשחייה
גרסימניה בבית הספר שלה לשחייה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel