Israel Hayom

הקפסולות ב־א'-ב': חודש הכנות ומיליארדי שקלים

מתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך: קפסולות לכיתות ,'ב-'א גיוס 13 אלף מורים ו־6.1 מיליארד ש' ● נבחן: כיתות ה'-ו' ילמדו בתיכונים ובחטיבות ביניים

- נועם (דבול) דביר

מעבר לקפסולות בכיתות א'-ב יצריך חודש של היערכות ועלות של 1.6 מיליארד שקלים. כך עולה מהמתווה של משרד החינוך לקבינט הקורונה. זהו חלק מתוכנית כוללת שבמסגרתה, כל תלמידי היסודי ישובו ללמוד בקפסולות - ועלותה - 7.5 מיליארד ש'.

המחיר הגבוה עשוי להביא, ככל הנראה לכך שלא ייצא אל הפועל ובכירי המערכת ימשיכו לשבור את הראש כיצד לעשות זאת.

מאות אלפי הורים ותלמידים בשע כבות א'-ד' מחכים לחזרה שלהם במע ערכת החינוך. לדעת כל המומחים, חזרתם לשגרה חייבת להיעשות בקע בוצות קטנות. מדובר במאבק שמעורע בים בו שיקולים פדגוגיים, בריאותיים וכלכליים - שאיש אינו יודע מה יעלה בגורלו.

לפי המתווה, ניתן לפצל את כיתות א'-ב' שילמדו בקפסולות, אך לשם כך יש צורך בגיוס של עוד 13 אלף מורים ועוזרי חינוך כדי למלא את המחסור. העלות של תוכנית זו לבדה מוערכת בע6.1 מיליארד שקלים ודרושה היעע רכות של יותר מחודש.

נזכיר כי במתווה הנוכחי, תלמיע די כיתות אלה )'ב-'א( אינם לומדים בקפסולות אלא בקבוצות האם של 26 ויותר ילדים בכיתה. מנגד, כבר מתחיע לת שנת הלימודים תלמידי כיתות ג'ד' לומדים בקפסולות, ולכן אין צורך בהשקעה נוספת בגילים אלו.

המתווה של משרד החינוך, שטרם אושר, נוגע למה שמכונה "חזרה מלאה" של מערכת החינוך. במסגרתו גם תלע מידי ה'-ו' יחזרו ללמוד חמישה ימים בשבוע כשהם מפוצלים לשתי קבוצות. בשל המחסור במבנים הם יעברו ללמוד בבתי הספר העל יסודיים, כלומר בכיע תות שבחטיבות ביניים ובתיכונים. גם לשם כך יידרשו עוד 13 אלף מורים ועוזרי חינוך וגם כאן העלות היא 1.6 מיליארד שקלים.

בכל הנוגע לחטיבות ביניים ולתיע כונים )'בי-'ז( אין שינוי, ובכלל החזע רה שלהם ללימודים עדיין לא נראית באופק. על פי המתווה החדש הם אמוע רים ללמוד לפחות יומיים בשבוע פרוע נטלית, ובשאר הזמן למידה מרחוק. גם הם ילמדו בקבוצות קטנות (קפסולות) כאשר הם מפוצלים לשתי משמרות.

העלות הכוללת של התוכנית לכלל הגילים מסתכמת בע5.7 מיליארד שקע לים. היא תוכל להתבצע בתוך חמיע שה שבועות מאישור התקציב על ידי משרד האוצר, מכיוון שדרוש זמן לגיוס כוח אדם ולוגיסטיקה.

גנים - רק 5 ימים בשבוע

בצד זאת, בשל מצוקת סייעות, הרע שויות הגדולות החליטו שגני הילדים יפעלו רק חמישה ימים בשבוע. בימי שישי הילדים ישמרו על קשר עם הגע ננות באמצעות זום.

המחסור בסייעות נובע מהמתווה של משרדי החינוך והבריאות, שקובע כי סייעת לא תעבוד ביותר משלושה גנים קבועים. במודל החדש הסייעות יעבע דו מראשון עד חמישי ויום שישי יהיה יום החופשה שלהן. עד כה אימצו את המודל הערים הגדולות ובהן ת"א, פ"ת, חיפה, ראשון לציון, אשדוד, באר שבע, נתניה, רחובות, הרצליה, חדרה, חולון, כפר סבא, רמת גן, רעננה וגבעתיים. גם בעיריית ירושלים הודיעו כי יפעלו במודל זה בשבועיים הקרובים. המודל לא חל על גננות.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? ילדים בשיעור בבית ספר בת"א
צילום: יהושע יוסף ילדים בשיעור בבית ספר בת"א

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel