Israel Hayom

הכנסת תצביע על הצעת החוק נגד אלימות כלכלית במשפחה

ההצעה, שאוסרת להערים קשיים על התנהלות כלכלית עצמאית של בן הזוג, מעוררת ויכוח בשל הכוח שהיא מעניקה לשופטים בהרחבת הגדרת החוק ● ח"כ קרעי: "ויכוח על דמי כיס יגיע לביהמ"ש"

- גלעד צוויק

הגנה על נשים או הרס משפחות? הצעת חוק כלכלית שנויה במחלוקת צפויה לעלות היום לדיון לקריאה שנייה ושלישית בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. מדובר בהצעת חוק המהווה תיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה "למניעת אלימות כלכלית", שמקדמת ח"כ קרן ברק (הליכוד) ואושרה לפני כשלושה חודשים בוועדת שרים לענייני חקיקה, ובקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

התיקון לחוק הוגש ע"י יו"ר הוועדה ושר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן, כמו גם ע"י השרה לשוויון חברתי, ח"כ מירב כהן, ושר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ח"כ איציק שמולי.

ח"כים רבים מתנגדים לחוק, ביניהם שלמה קרעי, איילת שקד, אסנת מארק, עמית הלוי, אריאל קלנר

ומיכאל מלכיאלי - בנימוק כי החוק לא רק שאינו מגן על נשים, אלא עלול להחריב משפחות ומחדיר את האקטיביזם השיפוטי לתוך חיי המשפחה. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר מש"ס, טרם הביע את עמדתו. לפי המשרד לשוויון חברתי, "בהצעת החוק מוגדרת לראשונה אלימות כלכלית כהתנהגות מתמשכת של אדם כלפי בן זוגו, שמתרחשת תוך הטלת אימה או הפעלת כפייה או הפעלת שליטה עליו". הצעת החוק מגדירה את הפעולות הבאות כאסורות על פי החוק: "הערמת קשיים על מימוש התנהלות כלכלית עצמאית של בן הזוג", לרבות יציאה לעבודה, פתיחת חשבון בנק, מניעת כרטיס אשראי, הסתרת

קיומם של נכסים והגדרה מעורפלת נוספת של "התנהלות כלכלית המונעת ניהול סביר ותקין של חייו של בן הזוג, לרבות בדרך של שליטה על התנהלותו הכלכלית של בן הזוג בחיי היומיום".

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי ההגדרה למונח "נכס" היא "מקרקעין, מיטלטלין, זכויות ובכלל זה כספים". מדובר בהגדרות מעורפלות בכוונה תחילה: "ההגדרה כאמור היא הגדרה רחבה אשר משאירה שיקול דעת לבית המשפט לגבי זכויות נוספות שאליהן הוא עשוי להידרש", נכתב בדברי ההסבר לחוק. כלומר, מנסחי החוק מעניקים מרצונם לשופטים את הכוח להרחיב כל העת את הגדרות החוק.

יודגש כי ההצעה אינה תקפה רק לבני זוג, אלא תשליך גם על בני משפחה קרובים אחרים - סבים, הורים, ילדים ואף דודים, בני דודים ובני זוג של הילדים - טרם נישואיהם. בדרך זו, למשל, יוכל ילד לתבוע את הוריו ולהטיל עליהם סנקציות בהתאם לעילות המפורטות בחוק.

"שר המשפטים ניסנקורן מקדם הצעת חוק מסוכנת - זאב בעור של כבש", אמר ח"כ קרעי ל"ישראל היום". "אחרי שהמשפטיזצי­ה השתלטה על הדמוקרטיה, ניסנקורן מעוניין להחדיר אותה עמוק לתוך התא המשפחתי ולהפר את האיזון הטבעי והעדין שבבסיס חיי המשפחה".

לדברי קרעי, "אין עוררין על כך שאלימות ככלל ראויה לכל גינוי, וככזו היא אכן מטופלת בחומרה בחוקי העונשין. אך ההצעה הנוכחית הינה טרלול משפטי שיוביל כל מחלוקת משפחתית פנימית בעניין כלכלי לבית המשפט. לצורך העניין, ויכוח על דמי כיס יכול להגיע לבית המשפט, ולא רק בני המשפחה יכולים להתלונן אלא כל מי שמעוניין להיכנס לחיי המשפחה הרלוונטית. מהלך זה יביא להסלמה ביחסי המשפחה ויהפוך כל מחלוקת משפחתית ל'זירת אגרוף משפטית'. אני קורא לכל חברי ועדת החוקה לעצור זאת, ובעיקר ליו"ר הוועדה לקבור את החוק האיום והנורא הזה".

 ??  ?? מחלוקת משפחתית תהפוך לזירת אגרוף משפטית?
צילום: GettyImage­s
מחלוקת משפחתית תהפוך לזירת אגרוף משפטית? צילום: GettyImage­s
 ??  ?? ח"כ קרעי
ח"כ קרעי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel